Stel je dit voor: je begint net aan een fietstocht en je merkt dat je fiets niet zo soepel rijdt als vorige week; hij stuurt ook niet lekker de bochten door. Voordat je denkt dat je op de een of andere manier al je fietstechniek bent verloren, check je beter even de bandenspanning - het kan zijn dat het tijd is voor wat armspiertraining met je fietspomp.

Banden hebben de juiste hoeveelheid lucht nodig om optimaal te kunnen functioneren. En om ze op de juiste druk te krijgen, kan een beetje finesse soms nodig zijn. Mitch McCloud van Kamikaze Bikes in Ontario, laat ons het proces zien van het correct oppompen van je banden.

Kies de juiste fietspomp

Een veelgemaakte fout die nieuwe (en zelfs ervaren) fietsers maken, is het gebruik van een verkeerde pomp is. Je kunt een pomp voor een Schrader-ventiel proberen te gebruiken op een Presta-ventiel, maar dat gaat echt niet gaan werken. Hoe hard je ook pompt.
Er zijn drie populaire ventielsoorten: een Schrader-ventiel is breder en vlak aan het uiteinde en wordt ook wel een autobandventiel genoemd. Terwijl een Presta-ventiel (ook wel Frans ventiel) smaller is en een borgmoer heeft die kan worden losgedraaid om lucht toe te voegen of te laten ontsnappen. Als derde, heb je ook nog het hollands ventiel dat op je stadsfiets zit. Als je niet zeker weet welk ventiel je hebt of welke pomp je moet kopen, is het een goed idee om even bij je plaatselijke fietswinkel te vragen welke ze voor jou adviseren - en als het op een fietspomp aankomt, krijg je bijna altijd waar voor je geld. Een beetje extra investering kan je een accuratere drukmeting, degelijke materialen en eenvoudiger pompen opleveren. Laat je niet afschepen met zo'n zwarte fietspomp op een houten plankje met een soort knijper aan het eind van de slang waarmee je met een aparte nippel aan de slag moet om te pompen. Hiermee krijg je nooit de juiste druk in de band.

Maak het ventiel klaar

Verwijder eerst het plastic dopje die op het ventiel gedraaid is (veel fietsers verwijderen deze gelijk al, dus het is geen probleem als de jouwe ontbreekt.) Daarna – en dat is volgens McCloud een stap die door beginners nogal eens wordt overgeslagen – draai je bij een Presta-ventiel de kleine borgmoer los. Wees niet bang; je kan het moertje niet verliezen, dus je hoeft je geen zorgen te maken bij het losschroeven van de moer. Geef er een paar tikjes op om er zeker van te zijn dat hij beweegt - je zou dan moeten horen dat er beetje lucht ontsnapt. (Als je een Schrader-ventiel hebt, kun je deze stap overslaan.) Je kunt er overigens ook meteen voor kiezen het ringetje dat tegen de velg aan zit van het ventiel af te draaien. Dat is nergens goed voor en kan zelfs in harde afdalingen met flink wat remmen voor een klapband zorgen.

Weet welke bandenspanning je nodig hebt

Controleer voordat je gaat pompen de zijwand van je buitenband: deze moet het pounds-per-square-inch (psi) bereik - of beter nog het bereik in bar - weergeven dat je band veilig aankan. Normaal gesproken kan een racefietsband een druk tussen 80 en 130psi (5,5 tot 9 bar) aan, terwijl een MTB-band tussen 30 en 50psi (2 tot 3,5 bar) aanhoudt. Hybride banden – voor gravel of cross bikes – zitten er dan weer tussenin met een bereik van 50 tot 70 psi (3,5 tot 5 bar). Je persoonlijke druk-voorkeur binnen het bereik van je band, hangt vooral af van je gewicht en rijstijl - speel er een beetje mee en ontdek wat je prettig vindt!

Lees ook: Welke bandenspanning gebruik je voor je racefiets?

Wil je hier meer over lezen, check dan vooral onze vier tips om je bandenspanning optimaal te krijgen.

Bevestig de pomp op de juiste manier op het ventiel

Plaats de koppeling van de pomp op het ventiel. Pompen hebben vaak een hendel die naar beneden klapt, of een intern schroefdraad. Beide systemen dienen ervoor om de koppeling van de pomp op zijn plek te houden terwijl je begint met pompen. Dit zorgt ervoor dat er lucht het ventiel in gaat, in plaats van lucht wegloopt terwijl je pompt.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.

Pomp tot de optimale druk

Gebruik de drukmeter op je pomp om de banden op jouw optimale druk te pompen. En gebruik je bovenlichaam om te pompen! Squatten is een geweldige manier om je beenspieren te trainen, maar is niet bedoeld voor dit fietsonderhoud.

Karren maar!

Nadat je je banden tot de gewenste druk hebt opgepompt, draai je simpelweg de hendel weer open, zodat de pompkoppeling loskomt. Je hoort vermoedelijk iets als 'pssssjhhhht'. Daarna draai je het borgmoertje weer vast voordat je het ventieldopje er weer op draait. Vervolgens: 'karren maar'!