Denk heel even aan het kleine beetje geluk dat je ervaart tijdens een fietsrit. Dat voldane gevoel als je de elementen hebt getrotseerd. De vrijheid om in je eentje op dat populaire stuk te rijden. Het heerlijke gevoel om die ellenlange files te omzeilen. Of de kracht die je voelt als je collega’s je aankijken alsof je gek geworden bent, nadat je alweer op de fiets bent gekomen.

Als je de winter benadert als een fietsloze periode, mis je misschien wel de beste maanden om te fietsen. Natuurlijk, er is niet veel daglicht, het is koud buiten en de straten zien er soms uit alsof er een Zamboni van de ijsbaan overheen is gereden, maar hé, hier pak je de voorsprong!

Ja, wij vinden de winter de ultieme periode om op de fiets naar je werk te gaan. En elke dag op de fiets stappen zorgt ervoor dat je gemotiveerd en fit het voorjaar ingaat straks. Maar hoe begin je als je tot nu toe altijd een mooiweerfietser bent geweest?

Bicycling-collega Thomas Zijlma, woonachtig in Hilversum, rijdt het hele jaar op zijn fiets naar onze redactie in Amsterdam. Dit is wat hij adviseert om het hele jaar door goed voorbereid en gemotiveerd op je fiets te stappen.

Ten eerste, zoek uit wat het beste werkt voor jou.

'Het vinden van de perfecte winteruitrusting kan even wat tijd kosten, omdat je eerst jezelf moet leren kennen. Heb je het snel koud? Of juist warm? Wanneer raak je oververhit of juist helemaal verkleumd? Je zal een periode door moeten lopen van trial and error, waarbij je jouw outfit continu aanpast – soms zelfs meerdere keren per dag.'

Thomas zegt dat er twee grote misverstanden zijn over fietsen in de winter – één, dat je zult vernikkelen ('Je zult eerder oververhit raken omdat je veel te veel kleren aan hebt.' zegt hij), en twee, dat je dure accessoires en een dure fiets nodig hebt om de winter te overleven. Die heb je dus niet nodig – je hebt slechts een aantal basisaccessoires nodig en wat tijd om dingen uit te proberen.

De juiste kleding

Als je investeert in spullen, zo zegt Thomas, focus je dan op je koude delen – zoals je handen en tenen. Dikke wanten of lobster-handschoenen zijn een must als je snel koude handen krijgt; gewone vingerhandschoenen zijn voldoende als je snel warme handen hebt. Houd je voeten warm en droog met goede overschoenen of bijvoorbeeld Sealskin sokken die je voeten droog houden. Je kan ook de keuze maken om échte winterschoenen te kopen. Die houden de koude en de nattigheid ook buiten.

Kleed je in laagjes. Voor Thomas betekent dit (als het echt koud is) dat hij een merinowollen onderlaag draagt, in combinatie met een soft shell jack en een winterfietsbroek – beiden voorzien van winddicht materiaal aan de voorzijde, zodat de achterkant kan ventileren. Merino wollen sokken zijn in combinatie met winterschoenen of goede overschoenen ook een uitkomst. Een winddicht en waterafstotend jack is noodzaak tijdens natte dagen. 'Maar de beste kleding is datgene wat het beste voor jou werkt, dus neem elk advies dat je overal krijgt met een korrel zout en draag datgene wat jij het prettigst vindt, maar onthoud dat je met laagjes werkt.'

Draag een dunne, winddichte muts onder je helm, die gemaakt is van wol of een synthetisch materiaal. En doe een buff om je nek tegen die lopende neus of koude kin.

De juiste spullen

Spatborden maken een groot verschil op natte dagen, zelfs als je slechts een simpel clip-on achterspatbord monteert om je rug en achterwerk droog te houden. Bredere banden met meer profiel zijn niet noodzakelijk – maar ze kunnen je wel een zekerder gevoel geven op gladde dagen. 'Nu wordt er steeds meer met brede banden gereden, dus een maatje in 28 millimeter kan geen kwaad.'

Zorg dat je meer reflecterende kleding draagt en dat er altijd een set verlichting opgeladen is, zodat je ieder moment op de fiets kunt stappen. Twijfel niet om ook overdag je verlichting aan te zetten, hoe zichtbaarder je bent, hoe veiliger. 'Van automobilisten die in donker winterweer zonder licht rijden, zeggen we immers ook dat ze een beetje gek zijn'

De juiste mindset

Als laatste: Raak niet in paniek! 'Op een gladde ondergrond moet je juist met ontspanning rijden en meegaan met de flow, in plaats van verstijven,' zegt Thomas. 'Als je voelt dat je wegglijdt of slipt, probeer dan niet overmatig te corrigeren. Het duurt even voordat je dit onder de knie hebt, maar blijf jezelf toespreken dit te doen.'

En als je moeite hebt om gemotiveerd te blijven, denk dan aan het alternatief dat je hebt – de hele dag binnen blijven of in de file staan. Denk ook aan de voorsprong die je hier boekt op de concurrentie.

'Ik houd (bijna altijd) van de winter. Ik houd van frisse lucht en een gevoel van 'Ik heb het gedaan'! Het is daarnaast altijd mooi om andere fietsers tegen te komen en ze even een groet of knik te geven als blijk van verstandhouding. Gekkies onder elkaar zullen we maar zeggen.'