Met chirurgische precisie

Wie in zijn jonge jaren alleen marathons en extreme uitdagingen op een hardtail mountainbike heeft gedaan is al in beginsel sceptisch over het testen van een full supspension mountainbike. Kwesties als gewicht, stijfheid en wippen als een uitzinnige kip in een nieuw hok... én een gebrek aan de sensatie van hard rijden. Een handje vol vooroordelen. Gelukkig is in 2018 alles anders…

Cannondal, Scalpel SI Carbon 1, mountainbike, reviewpinterest
FOTO: CORNÉ BASTIAANSEN

Cannondale probeert deze vooroordelen al jaren de baas te worden. Niet door te praten, maar door de fietsen, de techniek en de innovatie voor zich te laten spreken. Zo introduceerden zij de Lefty in 1999. Een voorvork met één poot aan de linkerzijde. Dit werd destijds gezien werd als eendagsvlieg maar de Lefty heeft inmiddels een vaste plek verworven in het peloton. De huidige versie van carbon – Lefty 2.0 - die wij voorgeschoteld kregen, loog er niet om. Superstijf en - om in medische termen te spreken - sturend met chirurgische precisie. We like…

Even met wat termen gooien

Het zijn niet alleen de materialen die in de jaren veranderd zijn (carbon, titanium etc) maar het is bij de Scalpel van 2018 vooral de geometrie die opvallend afwijkt van alle voorgaande volgeveerde Cannondaleframes. Veranderingen moeten we vooral zoeken in begrippen als reach, offset and stack. Oplossingen die de 29-er wendbaarder en agressiever maken. Immers: door de 28 Inch wielen met de 29 inch banden is een grotere wielbasis nodig waardoor de wendbaarheid wat afneemt. Cannondale heeft hiervoor een oplossing gevonden door de balhoofdhoek met 69,5 graden wat vlakker te maken en de vorksprong (offset) te verhogen naar 55 mm. Hierdoor wordt de reach korter en wordt de houding activer. Simpel gezegd: het frame is iets meer sloping gemaakt en de voorvork wat schuiner ingezet. Door het vlakker maken van de balhoofdhoek komt je voorwiel verder weg van je zwaartepunt waardoor je fiets stabieler wordt in de afdaling. Door het vergroten van de offset in de voorvork komt je voorwiel verder naar voren wat zorgt voor meer stabiliteit. Spoorvorming wordt wat minder en dát zorgt voor sneller stuurgedrag. Voor secties waarin veel en snel gestuurd moet worden en prettige bijkomstigheid.

Cannondale, Scalpel SI Carbon 1, mountainbike, reviewpinterest
FOTO: CORNÉ BASTIAANSEN

Wipkip?

Met de aanpassingen aan de voorzijde waren de ontwerpers van Cannondale echter nog niet tevreden: ook de achterzijde werd op de tekentafel herzien. De techneuten gebruikten hiervoor een HiMOD carbon dat met behoud van stijfheid, wat extra gewichtsvoordeel opleverde. Verder is de link (scharnier die vering van achterwiel mogelijk maakt) nu volledig van carbon en is er nu ruimte voor twee bidonhouders. We liked that too… Uniek voor een dergelijke machine. Het is daardoor niet alleen een cross country racebak, maar ook voor marathons een geschikte optie. De liggende achtervork werd iets korter. De wielbasis werd zo een fractie korter. Dat klinkt voor de meesten van ons als marginal gain, maar met deze aanpassing is extra leven en wendbaarheid teruggebracht in een grote 29-er. Met andere woorden: een volwaardige cross country fiets in plaats van een wipkip die vooral hard rechtdoor wil.

Cannondale, Scalpel SI Carbon 1, mountainbike, reviewpinterest
FOTO: CORNÉ BASTIAANSEN

Niet te zuunig

Ook met onderdelen zijn de Amerikanen bij de Carbon 1 niet bepaald zuunig geweest. Een 12-speed groep van de vrienden van SRAM, blitse Hollowgram 23 carbon velgen met 2.25 Rocket Rons (uiteraard tubeless) van Schwalbe, carbon zadel- en stuurpen van Cannondale en een zadel van huismerk Fabric. En om de machine tot stilstand te brengen, het enige aan de fiets dat ons niet echt beviel: een remset van SRAM Level Ultimate. Wij misten namelijk wat venijn in de remmen. Of noem het wat sponzig. Wellicht had een servicebeurt of andere remblokjes dat kunnen verhelpen, maar helaas moest de fiets weer terug naar Cannondale.

Het Wortelpad

Het is soms lastig om in te schatten hoe je als berijder alle deze techniek in de praktijk ervaart. Maar dankzij Strava hebben we daar zeer bruikbare feedback over gekregen. Onze testpiloot haalde bijvoorbeeld bij zijn eerste run over zijn geliefde segment 'Het Wortelpad' in de bossen van Hilversum, zonder moeite zijn 2e tijd ooit gereden. Even voor de goede orde: Onze testrijder is King Of the Mountain (KOM) van het Wortelpad met een gemiddelde snelheid van 40,2 kilometer per uur.) En dat terwijl hij daar op zijn favoriete segment nog geen échte serieuze inspanning leverde om de Scalpel maximaal af te ranselen of klotsend onder controle te moeten houden. Na een extra afstellingsronde van voor- en achterdempers en wat geklooi met de bandenspanning moest toch ook zijn favoriete zwager een week later ervaren op dat snelheid te koop is. Op het parcours van Lage Vuursche (uiteraard inclusief vignet…) was er geen houden aan en scheerde de Scalpel vlijmscherp over het nieuw aangelegde parcours. Zwagerlief zwetend achterlatend met zijn semi-hippe badstofsokken en luxe afgemonteerde hardtail.

Het verdict

Kopen dus, die SI Carbon 1? Als fietsen je passie is en je € 7.499 kunt missen dan ga je hier niet alleen de blits mee maken. Je gaat ook zeker gruwelijk veel plezier maken. En neem van ons aan: ook op Strava zul je KOM’s binnen handbereik krijgen. Begin dus maar vast met sparen… Overigens koop je een scalpel vanaf € 3199 in alluminium en voor € 4199 in carbon.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Corné Bastiaansen