Een veel klassiekere geschiedenis kun je als Italiaans merk niet hebben: familiebedrijf, ruim 40 jaar roots in het (prof)fietsen en afkomstig uit regio Veneto waar ook merken als Campagnolo, Giordana, Fizik, Castelli, Pinarello en Sportful zich ooit vestigden.

Oprichter en 'capo' Alcide Basso mag dan op de fiets minder talentvol zijn geweest dan broerlief Marino (Wereldkampioen in 1972 en 27 etappes in grote rondes!), maar dat compenseerde hij ruimschoots met inzicht in de productie van fietsen. Je hoeft dan ook geen kenner te zijn om in te zien dat deze in volledig Italië gemaakte frames tot in detail ontworpen en afgewerkt zijn.

Volentieri!

Basso is een merk dat je in NL niet zo heel veel tegenkomt. Ergens begrijpelijk, gezien de selectieve distributie en de prijs van een gemiddeld frame. Maar ook het ontbreken van een gesponsorde profploeg geeft ze waarschijnlijk minder bekendheid dan bijvoorbeeld Bianchi, Colango of Pinarello. Maar áls je dan een Basso tegenkomt, dan is de berijder zeker liefhebber met oog voor details en kwaliteit. We hoefden dan ook niet lang na te denken over het verzoek om een Diamante te testen. Na onze Si, volentieri… ging de Diamante Chrome Red op transport en konden we aan de opbouw beginnen. Uiteraard volledig in stijl met een Italiaanse afmontage, de Super Record 11 speed met mechanische remmen – waarvan later nog een review. En rollend op een setje Campagnolo Shamal Ultra.

preview for Bravo, Basso!

De Diamante is een monocoque carbon frame dat 1210 gram weegt voor frame en vork. Van begin tot eind in Italia geproduceerd en met een 1 1/8 voorvork en geintegreerde BB86 trapas. Uiteraard zijn ook alle kabels netjes binnendoor weggewerkt met de mogelijkheid om ook elektronisch te rijden. Design, carbonproductie, afwerking én lakken ligt volledig in Italiaanse handen. Niet dat een frame daardoor ineens veel beter is dan een Taiwanees frame maar ze weten levertijd daardoor tot vier weken te beperken. Bij de productie gebruiken ze drie soorten carbon (1K, 3K en UD) in hun eigen machines, in een zelf ontwikkelde lay up. Het frame is hiermee behalve licht, ook lekker stijf. De totale fiets kwam daardoor – zonder pedalen – gemeten op 6,8 kilogram. Hadden we de gemonteerde Shamal Ultra-wielen van Campa vervangen door iets heel speciaals (en licht…) dan had de UCI ons óndanks onze keurig geschoren benen niet op pad laten gaan…

Duikboot

De Diamante is geen echte aeroracer. Als je dat belangrijk vindt, kun je beter een Diamante SV nemen die vooral in de zitbuis meer aero profiel biedt. Wat ze beide gemeen hebben is de druppelvormige Basso-zadelpen én de fraai geconstrueerde Comfort Kit in de voorbouw. Dit is een soort kapje op het frame, onder de stuurpen, die de fiets tot een soort duikboot kan maken. Supervet! Wil je racen, dan ga je diep door deze comfort kit weg te halen en minder spacers te gebruiken. En als je – zoals onze tester –de kit wél gebruikt met twee extra spacers, dan heb je meer rust en comfort. Basso claimt ook dat deze Comfort Kit meer stijfheid geeft en betere handling biedt. Qua stijfheid hebben we dat niet getest, maar qua handling was het dik voor elkaar.

Bravo, Basso!pinterest
FOTO: RAMIRO RAMENEIRO

Waardoor we bij de Basso Diamante van ons stoel gleden, was de speciale verbinding tussen het frame aan de voorkant met de voorvork. Zowel in design als spuitwerk. Niet voor niets dat hier Italian Bike Passion gebruikt is om te duiden dat liefhebbers aan de tekentafel stonden. Ook het strakke ontwerp van de rond gevormde zitbuis (perfect aansluitend op het achterwiel) doet daar een duit in het zakje… Wat ons betreft wel een minpunt dat de maximale breedte van de banden beperkt is tot 25 mm banden. Met tubeless op 5 bar was dat comfortabel genoeg maar we hadden dolgraag met 28 mm’s willen voelen hoe de fiets zou reageren.

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle frame, Bicycle, Road bicycle, Vehicle, Tire, Bicycle tire, Spoke, Hybrid bicycle, pinterest
FOTO: RAMIRO RAMENEIRO

En de constructie dan? De geometrie is vrij rustig met een balhoofdhoek van 72,3 graden. De reach (lengte bovenbuis, horizontaal gemeten) is met 380 mm relatief lang in de framemaat 53 die wij testten. Dit zorgt voor een stabiele rit en een fiets die niet nerveus is. Met de kortere achtervork heeft de fiets gelukkig meer dan voldoende pit in zijn donder om de bochten snel door te komen. Een duurtraining voelt daarmee net zo vertrouwd als volle bak koers. Dat is een resultaat waar de familie Basso zeer trots op mag zijn.

En dus…

Kopen? De fiets springt er niet in één specifiek opzicht uit maar juist dát was ook wat ons zo tevreden stemde. Bravo, Basso! Comfortabel, voldoende agressief, goede mogelijkheden in afstelling van de voorbouw en een 10 voor de afwerking. Ook bij deze test loog het prijskaartje er niet om want we snappen dat een frame van € 4.775 voor ons gewone stervelingen niet bepaald toegankelijk is. Daarbij krijg je dan weer wel een custom zadel- en stuurpen van het huis, maar dat mag ook wel. Als je daarbij nog iets voordeliger gaat in afmontage met bijvoorbeeld een Chorus- of Ultegra-set (vloeken in de kerk?) dan hoef je misschien net niet de hele erfenis van je over-grootmoeder er doorheen te jassen om op dit kekke karretje te kunnen wegrijden.

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle frame, Bicycle tire, Vehicle, Bicycle, Bicycle drivetrain part, Spoke, Tire, Crankset, pinterest
FOTO: RAMIRO RAMENEIRO

Naast de gesteste Chrome Red is de de Diamante is er in de kleuren Petroleum, Asphalt Black, Fluo Orange, MAAP en het satijnen Egg Shell. Met enig weemoed stuurden wij de Diamante weer terug naar Veneto. Met een bedankje en hartelijke saluto aan oprichter Alcide!

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Ramiro Ameneiro