Cannondale Synapse Hi-MOD Disc RED eTap – Duurtest deel 2

Na enkele maanden en meer dan 2000 kilometer te hebben rondgereden op de Synapse, is de veelzijdigheid van deze fiets volop getest. In deel 2 van deze duurtest gaan we wat verder in op het comfort in combinatie met de snelheid.

maandag, 11 juni 2018, 10:12
Cannondale Synapse Hi-MOD Disc RED eTap – Duurtest deel 2

Sinds februari onderwerpt onze testredacteur deze prachtige Cannondale aan een duurtest. Schreef hij twee maanden geleden vooral over de veelzijdigheid van de Synapse – met onder andere het gebruik op kasseien en het gedrag op gravel met brede Schwalbe bandjes – nu ligt de focus echt op de wegritten.

De Synapse werd meegenomen naar de Ardennen en gebruikt voor rustige duurritjes, maar ook voor de nodige intervaltrainingen en snelheidsritten. Overal voelt deze fiets zich thuis, zoveel is inmiddels wel duidelijk.

In de heuvels: een comfortklimmer en topdaler

Het echte klimwerk is nog uitgebleven – dat volgt in de laatste review, wanneer de Synapse zich aan een Trans-Pyreneeëntocht heeft gewaagd – maar inmiddels zijn wel de nodige hoogtemeters overwonnen. In de Ardennen liegen de beklimmingen er niet om en dus kon onder andere tijdens de Luik-Bastenaken-Luik Cyclo uitstekend getest worden hoe de fiets zich heuvelop – en heuvelaf – gedraagt. Kort gezegd: het is een comfortklimmer en een topdaler.

Dankzij het lage gewicht van 7,1 kg voelt de Synapse meer aan als een klimfiets dan je op het eerste oog zou vermoeden. De combinatie van dit gewicht met de hoge stijfheid van het bracket zorgt ervoor dat je heel effectief kunt klimmen. Rustig de handjes bovenop het stuur en de steady state modus kan aan tijdens een langere beklimming als de Rosier. Dankzij het schakelen met SRAM RED eTap doorloop je eenvoudig de verschillende versnellingen en door het grote 11-32 bereik van de cassette kom je nergens wat te kort.

Op de steilere klimmetjes is het af en toe staan op de pedalen. De shifters van SRAM zijn daarbij fijn gevormd om het stuur stevig vast te kunnen houden en de fiets rustig van links naar rechts te laten vallen. Het is natuurlijk altijd moeilijk te bepalen of een fiets je sneller omhoog brengt dan een ander model, maar we krijgen niet het idee dat de Synapse ons bergop beperkingen oplegt. Hooguit zorgt het licht zoemende geluid van de 28 mm brede Vittoria Corsa bandjes voor een vermoeden van extra weerstand, maar staven met feiten kunnen we dat niet. Integendeel, volgens de diverse bandenfabrikanten is de rolweerstand van banden met deze breedte minder dan zijn smallere zusjes. Daar moeten we dan maar op vertrouwen. En het moet gezegd: als een bijna 160km lange cyclo met 2700 hoogtemeters wordt afgelegd aan een gemiddelde snelheid van tegen de 28 km/uur, dan zal het wel meevallen met die weerstand.

In de afdalingen bewijst de Synapse dat we op hem kunnen vertrouwen. Dat je risico’s zou kunnen nemen – al zoeken we de grens maar niet op als we op het typisch Belgische asfalt naar beneden suizen. Het stuurgedrag is heerlijk voorspelbaar, waardoor je ontspannen kunt dalen. Een belangrijk voordeel, want met ontspanning komt ook het vermogen om te kunnen anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Tel daarbij de controle van de SRAM schijfremmen en de grip en demping van de Vittoria’s op en je weet dat je niet veel meer te wensen over hebt.

De Synapse als snelheidsduivel

Een veelgehoorde opmerking van fanatieke fietsers is dat een endurance-model zoals deze Synapse niet snel genoeg zou zijn. En daar zit een kern van waarheid in. De geometrie van het frame – met vooral een langere balhoofdbuis – zorgt ervoor dat je niet heel diep zit en je dus meer wind vangt. Niet ideaal als je met 45 km/uur het wiel van je voorganger probeert te houden – wel heel lekker voor de renner achter je trouwens. Maar de geometrie biedt wel heel veel comfort en in onze optiek levert je dat uiteindelijk ook snelheid op. Met een hele diepe en sportieve houding zal je krampachtiger op je fiets zitten en de nodige energie verspillen. Kan je meer ontspannen rondfietsen, dan kan je de snelheid weer langer vasthouden. Het is maar waar je naar op zoek bent.

 

Wat wel duidelijk is, is dat de Synapse niet dat katachtige, felle gedrag vertoont dat veel echte racers hebben. Korte, explosieve versnellingen voelen wat trager aan en het is dus niet eenvoudig om heel vinnig uit je groep te demarreren. Maar eenmaal op snelheid gaat hij als de brandweer. De stijfheid is echt fenomenaal en alle energie die je steekt in de omwenteling van de pedalen, levert je ook echt snelheid op. Zoals gezegd: het is maar waar je naar op zoek bent.

SRAM RED eTap het neusje van de zalm

Waar de meerderheid van de racefietsen nog altijd afgemonteerd is met Shimano onderdelen, worden wij ook wel heel erg blij van SRAM. Zeker als het gaat om het elektronische – en draadloze! – schakelen met de RED eTap groep. In vergelijking met bijvoorbeeld de Shimano Dura-Ace Di2 groepset, is dat draadloze aspect van eTap ook gelijk het grootste verschil. Geen kabels! En dat is heel prettig en fraai.

Sram Red eTap

Een ander verschil zit hem in de manier van schakelen. Waar Shimano gebruik maakt van twee knoppen achter elke remhendel om op en af te schakelen – links de voorderailleur, rechts de achterderailleur – kiest SRAM voor een andere techniek. Elke shifter heeft één knop achter de remhendel, waarbij een klik op de linkershifter ervoor zorgt dat je lichter schakelt op je cassette en een klik op de rechtershifter zorgt voor een zwaardere versnelling. Houd je de knop ingedrukt, dan blijft hij doorschakelen tot het eind van de cassette.

Sram Red eTap

Hoe schakel je dan met je voorderailleur? Vrij simpel, door beide knoppen tegelijk in te drukken. Aangezien er maar twee keuzes zijn aan de voorzijde, is dat signaal voldoende om de derailleur te verplaatsen naar het binnen- of buitenblad. De voorderailleur trimt daarnaast ook automatisch mee als je de ketting op de cassette verplaatst, zodat de ketting altijd vrij loopt.

Ook het remmen met de SRAM RED Hydro schijfremmen gaat als een zonnetje. De 160mm brede schijven bieden veel controle en staan je toe om gedoseerd te remmen. Met name in de afdalingen biedt dit veel vertrouwen – zeker in nat weer! Veelgehoorde opmerking is wel dat de schijven vrij snel beginnen te piepen als ze vuil zijn – vooral ook weer in nat weer – maar tegelijkertijd is het geluid van slepende remblokjes op een carbonvelg angstaanjagender wat ons betreft. De keuze tussen velg- of schijfremmen is voor dit type fiets wat ons betreft echt een no-brainer.

Meer lezen over SRAM RED eTap? Lees dan hier onze uitgebreide review.

Cannondale Synapse: Comfort is de crux

Na tientallen uren in het Fabric Scoop Pro zadel – wat erg prettig zit – is de kernkwaliteit van de Synapse overduidelijk: het comfort. De geometrie, de opbouw van het frame en natuurlijk het gebruik van de SAVE technologie waarmee op specifieke plekken extra flex is toegevoegd, zorgen ervoor dat je urenlang met (relatieve) ontspanning kunt blijven fietsen. Zonder daarbij in te boeten op snelheid, want de stijfheid van het frame en de carbon Hollowgram wielen zijn fenomenaal.

Voeg daarbij de afmontage met de eTap groep en je hebt een combinatie die alles biedt wat je maar kan wensen. We twijfelen er dan ook niet aan dat de Synapse zich aan het eind van deze maand ook in het hooggebergte van zijn beste kan zal laten zien.

Tekst: Sander Jansen
Foto: Andy Astfalck / Ramiro Ameneiro