Op de blingfactor scoor je dikke punten met deze bak. Maar rijdt-ie ook lekker? Heel veel De Rosa’s zie je tegenwoordig niet meer in het peloton maar dat maakt ze daarom misschien juist extra begerenswaardig. Het bleek dan ook niet zo heel ingewikkeld om een liefhebber te vinden die met deze ‘’belleza’’ aan het werk wilde. Mooi dat wij niet bang zijn om het kind in ons naar boven te halen.

Exclusief materiaal
Scandium is een metaal (#21 in het periodiek der element) dat we niet vaak tegenkomen in fietsframes. Dat heeft vooral te maken met de zeldzaamheid en verwerking. Want in de basis is scandium technisch gezien niet meer dan aluminum met de toevoeging van scandium waardoor het sterker wordt. Direct voordeel: met een sterker materiaal kan dunner en lichter gebouwd worden. Nadeel? Je portemonnee wordt ook een stuk lichter. Maar goed, wij zijn liefhebbers. En dan mag een beetje fiets gerust ook een beetje kosten. Het De Rosa Scandium frame (inclusief voorvork) weegt 1280 gram.

Niet alleen het materiaal maakt deze fiets uniek. Vooral het spuitwerk en kleurkeuze maakt deze De Rosa Scandium een fiets die volle zalen trekt. Er is ook een versie in rood leverbaar maar als je dan toch iets unieks wilt doen, gaan wij direct voor dit blitse paars. Of in termen van De Rosa, Reflex Purple. Een speciale kleur die zich lastig in beeld laat vastleggen maar wat we omschrijven als een speciale metallic die aan de hand van lichtinval verandert van tint. Een kruising tussen een kameleon en een paarse bowling bal, overgoten met het nodige Italiaans temperament.

De Rosa, Scandium, blingfactor, reviewpinterest
FOTO: ARTBEAT_PHOTOGRAPHY

Díe wil wel
Het voordeel van je 'vaste rondje' rijden is dat je direct voelt wat een nieuwe fiets doet als je wegrijdt. We houden het op een mengeling van direct, snel vooruit, een tikkie nerveus en het gevoel dat accelereren sneller gaat dan normaal. 'Zo zeg. Díe wil wel,' schiet door me heen na de eerste meters. Daar hebben de mannen van grondlegger Ugo de Rosa een mooi staaltje werk afgeleverd.

In snelle bochten moesten we wat meer wennen aan die directheid van het lichte, stijve frame. Het voelt namelijk alsof de fiets vanuit een bocht weer heel snel terug omhoog wil. Lekker voor in de koers als je je tegenstrevers wilt laten voelen dat je meer getraind hebt dan zij. Ook lijkt de Scandium door zijn lage gewicht en scherpe stuurgedrag iets gevoeliger bij zijwind. Wij zouden hier dan ook geen wielen van 60 millimeter of hoger monteren, ook al zou dat geweldig passen bij de ‘’bling’’ van deze speciale fiets.

Ben je, met andere woorden, een liefhebber van het edele toerwerk dan is dit Italiaanse volbloed waarschijnlijk iets te veel van het goede. Maar des te méér als je graag uit het zadel spingt om zo vaak mogelijk te demarreren!

Vehicle, Bicycle part, Mountain bike, pinterest
FOTO: ARTBEAT_PHOTOGRAPHY

Zo heurt het eigenlijk

Een carbon frame voelt niet wezenlijk anders, zeker omdat je keuze voor wielen en banden een groter onderscheid zullen maken dan de verschillen in framemateriaal. In geval van resonantie, hobbels en klinkers zul je het verschil wel duidelijker merken.

Wij reden dit frame met een Shamal Ultra wielset van Campa. Technisch gezien een uitstekende set, maar bij een exclusief frame als de Scandium zou wat ons betreft eigenlijk een Bora-wielset horen. En over 'horen' gesproken: bij een Italiaans karretje als deze hoort simpelweg een groepset van Campagnolo. Basta… In dit geval, de meest exclusieve mechanische uitvoering, de Super Record. Of zoals Jort Kelder zou zeggen, zo heurt het nu eenmaal...

Bestel deze fiets absoluut als je eruit wilt springen in het peloton. Hou er rekening mee dat je voor het frame € 2.790 dient te reserveren, en een klein beetje geduld. De levertijd bedraagt tussen de vier en de acht weken. Maar daarna komt er ook echt iets heel bijzonders jouw kant op.

Biertip voor na het rijden op de De Rosa Scandium: Birra Moretti

Tekst: Danny Tjaardstra.
Coverfoto: artbeat_photography