Col de la Madone, Lance Armstrong en Trek zijn voor eeuwig aan elkaar verbonden en voor eeuwig tot elkaar veroordeeld. Op deze klim testte Lance zijn benen voor de Tour, op deze klim trainde hij uur na uur... na uur.

Je mag denken en zeggen van hem wat je wil, maar dat hij toewijding, doorzettingsvermogen en in die tijd in ieder geval ook gigantisch veel uitstraling en charisma had, staat als een paal boven water. Geen verrassing dus dat Trek ervoor koos om 'zijn fiets' te vernoemen naar deze klim.

En nu nog steeds is de Trek Madone een van de belangrijkste paradepaardjes van Trek. De Emonda en de Domane zijn zelfs anagrammen van deze naam. Dus dat Trek de Madone hoog in het vaandel heeft, is duidelijk. En een paradepaardje is het, want Trek komt vlak voor de Tour de France met de nieuwe Madone op de proppen. En wie goed opgelet heeft, kon de fiets close up zien tijdens de demarrage van Koen de Kort in het NK Wielrennen.

De nieuwe Trek Madone – gewoon even ademloos kijkenpinterest
FOTO: TREK

Brand new!

De belangrijkste twee variabelen voor het ontwikkelen van de nieuwe Madone waren voor Trek: aerodynamica en gewicht. Ook moest er een aantal praktische zaken verbeterd worden. Dit had met name met de iets té geïntegreerde voorganger te maken en met het feit dat het soms lastig was om mensen echt goed passend op de fiets te krijgen. Maar dat is gelukt.

Om ook de rijervaring tot een genot te maken is met de Rider-Tuned methode (simpelgezegd: feedback van renners van de ploeg en ervaringen van consumenten en pers) de nodige feedback verwerkt. Zo reden de renners van Trek-Segafredo in december 2017 al met de eerste prototypes van de Madone en werd er in maart van dit jaar met de tweede versie rond gejakkerd.

De belangrijkste speerpunten hierbij waren het gewicht, het verbeteren van het aantal zitposities én het integreren van een nieuwe features zoals: een vernieuwde Iso-speed 'vering' waarmee 1 centimeter veerweg gecreëerd kan worden op de bovenbuis en verbeterde integratie van de kabels in de cockpit.

De nieuwe Trek Madone – gewoon even ademloos kijkenpinterest
FOTO: TREK

Geometrie?

Al eerder schreven en vertelden wij over de H1 en H2 geometrie van Trek. Maar met de komst van de nieuwe Madone hoef je niet meer te kiezen tussen supersportief (H1) of meer relaxed (H2). De nieuwe H1,5 geometrie van de Madone verenigt beide opties in één. Er is een aantal veranderingen doorgevoerd om dit voor elkaar te krijgen. Het stuur en de stuurpen zijn weer uit twee delen. Kabels vervangen wordt ook een stuk makkelijker gemaakt en hierdoor heb je natuurlijk meer opties om de lengte van je stuurpen aan te passen.

De bocht van het stuur is ook verder ergonomisch ontwikkeld. Het rechte gedeelte bovenop is iets naar achter gebogen waardoor polsen, armen en schouders een meer ontspannen positie krijgen. (Op de afbeelding links zie je het nieuwe stuur.)Het nieuwe stuur kan bovendien van +5 naar -5 graden gekanteld worden waardoor voor elke rijder een fijne houding gevonden kan worden. Ook de stuurpen wordt vanaf nu beschikbaar in -7 en -14 graden zodat voormalige H1-rijders toch tot de diepe zit kunnen komen.

De nieuwe Trek Madone – gewoon even ademloos kijkenpinterest
FOTO: TREK

Sturen komen er in formaten 38 tot 44 centimeter en stuurpennen in de lengtes tussen de 90 en 130 centimeter. Hierdoor wordt het veranderen van de zitpositie niet alleen een stuk eenvoudiger, het wordt ook een heel stuk goedkoper. Je hoeft namelijk niet meer een volledig nieuwe carbon cockpit aan te schaffen.

Kies je overigens in je aankoop voor een het SL6 model in plaats van een van de SLR-modellen? Let dan op, want in dat model wordt gebruik gemaakt van de H2 geometrie. Dit, omdat er voor deze klasse vanuit wordt gegaan dat rijders iets meer profijt hebben van meer comfort dan van meer aerodynamica en een diepere zit.

Remmen?

Voor de versie met schijfremmen is het belangrijkste dat een compleet opgebouwde fiets met Dura-Ace uitkomt op een gewicht van 7,4 kilo. Voor een dikke aerobike een heel fatsoenlijk gewicht.

Wie gaat voor de conventionelere velgremmen kan nu gelukkig zijn. De remmen zijn namelijk helemaal vernieuwd. Ze zijn makkelijker te monteren, beter af te stellen én - niet geheel onbelangrijk - ze remmen krachtiger. En dan nog wat! Ze zitten helemaal geïntegreerd aan de achterzijde van de voorvork. Super aero dus en machtig mooi gemaakt!

De SLR9 met velgremmen wijst maar 7,09 kilogrammetjes aan op de weegschaal. Dat vooronderstelt ook in de bergen en lekker lichte machine.

Maar laten we even serieus zijn, naar deze fiets wil je in eerste instantie alleen maar even rustig kijken... Aanschouw het wonder van de ICON exclusive-paint...

De nieuwe Trek Madone – gewoon even ademloos kijkenpinterest
FOTO: TREK

Uitvoeringen?

Natuurlijk kijkt iedereen eerst naar de allermooiste, de allerduurste en de allerglimmendste. Als je dat blijft doen en helemaal los gaat, inclusief een Project-One paint job (waar je 'maar' €500 extra voor betaalt), dan kost een Trek Madone Disc je €12.099. Ktsjing! Dit gaat dan om een Madonde SLR 9, met Shimano Dura-ace en Bontrager Aeolus XXX 6 TRL wielen. Als je daar dan nóg niet mee vooruit komt, dan ligt het echt aan je eigen benen.

Voor een Madone SL6 met mechanische remmen moet je portemonnee geopend worden tot €3.999. Ook geen kinderachtige bak met Shimano Ultegra en Bontrager Aeolus Comp 5 wielen. Carbon wielen met aluminium velgbed. Ook voor slecht weer is uitstekend remmen dan geregeld. Daarna loopt het voor de SLR 6 en de SLR 8 op van €5.999 naar €7.499. Voor alle modellen geldt dat er een versie met velgrem óf met disc is.

Hebben!

De Tour begint morgen. Als het om fietsen gaat het epicentrum van de wereld. Het is de plek waar Lance jaren heer en meester was. Het is de plek waar het voor de Madone om draaide. De Madone (zowel de klim als de fiets) was voor hem een van de basisbeginselen voor de overwinning. Het is nog steeds de plek waar de Madone thuishoort: op het hoogste niveau met alle ogen erop gericht.

Wil je de nieuwe Madone zelf van dichtbij bewonderen? Hij is vanaf vandaag beschikbaar bij je Trek Dealer. Kijk de video over de Trek Madone hier.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Trek.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto/Video: Trek