Sinds afgelopen jaar heeft Merida een gravelbike in het assortiment: de Silex. Wij testten de Silex 700, een carbon frame met Shimano Ultegra R8020 groep. Schrijfremmen dus.

De geometrie van de fiets is heerlijk ontspannen: een hoog balhoofdstel, korte bovenbuis en een korte stuurpen zorgen voor een relatief hoge zit. In de beugels rijden voelde niet eerder zo comfortabel en ondertussen is de fiets lekker stabiel op onverhard terrein.

Voorzien van een complete Ultegra R8020-groep, gaat het schakelen als een zonnetje. Vooral offroad zijn de bekende klikjes in de schifters van Shimano erg fijn. Daarmee hou je wat meer gevoel bij het schakelen dan bijvoorbeeld met Di2, vooral als het terrein wat hobbeliger wordt. De Ultegra disc-remmen doen hun werk perfect en remmen zeer krachtig en effectief.

De Silex wordt afgemaakt met een betaalbare Fulcrum Racing 700 wielset met zowel voor als achter een steekas. Dit geeft extra stabiliteit en stijfheid in de bochten. De banden hadden voor ons wel wat meer profiel mogen hebben: met vochtige ondergrond glibberde de fiets alle kanten op. Merida heeft aangegeven dat ze de banden gaan aanpassen.

De prijs van €2.999 is niet mals, maar het is de investering waard. Deze fiets zou zo een vervanging van zowel je mountainbike als racefiets kunnen zijn. Daarnaast is het een prettige commute, mede door de nokjes voor spatborden en eventuele bagagerekjes. Mocht je overwegen om de racer en mtb overboord te gooien en voor een gravelracer te gaan, die je vervolgens (afhankelijk van het seizoen) uitrust met verschillende banden, realiseer je dan wel dat het nooit een échte mtb of racefiets wordt.

Maar de Silex is met recht een alleskunner, waarvan jet goedkoopste model al voor €1.299 verkrijgbaar is.

Tekst: Sander Jansen
Foto: Merida