Van Giant begrepen we dat Team Sunweb dit jaar Parijs-Roubaix gaat rijden op de Giant Defy. Een goede reden om ook eens met deze fiets te rijden en onze ervaringen met jullie te delen. Want ja, iemand moet het doen!

Overigens is het niet de eerste keer dat Giant en het team deze keuze maakt, want sinds John Degenkolb in Roubaix als eerste de finish in het velodrome bereikte, wordt de keuze voor de Defy gemaakt.

Eerst maar eens met wat krachttermen gooien. Wij reden met de Giant Defy Advanced Pro 0. Gemaakt van het zogenaamde Advanced Pro Grade carbon voor zowel frame als vork. Verder afgemaakt met de volledige Shimano Ultegra Di2 groep, en carbon Giant SLR-1 wielen met 12 millimeter steekas én tubeless Giant Gavia banden in 25 millimeter. Overigens gaan we ervan uit dat de profs met Dura-Ace zullen rijden en tubewielen.

Maar de twee belangrijkste zaken zijn de D-Fuse carbon zadelpen en de relaxte geometrie van de fiets. Daar gaan we dus even op door.

Zadelpen

We wisten eigenlijk niet dat we zo blij konden worden van een zadelpen, maar in dit geval is het gelukt. Door het sloping frame met sterk aflopende bovenbuis, steekt de zadelpen een fors eind boven het frame uit. Hierdoor heeft de pen veel flex en zorgt hij voor een comfortabele rit. De speciaal ontwikkelde D-vorm (bovenaanzicht in doorsnede) met de platte kant van de D naar achteren, zorgt voor meer flex in achterwaartse richting dan in zijdelingse of voorwaartse richting. Echt prettig!

Ook voor de goedkopere modellen als de Defy Advanced 2 (€1.949) is er gekozen voor dezelfde pen. Dus is €4.199 voor dit model je te gortig, dan wordt er qua comfort en uitrusting wat dit betreft geen concessie gedaan.

Geometrie

Door de lange balhoofdbuis en de grote balhoofdhoek is de fiets erg ontspannen in zijn houding. Ook de reach (afstand tussen het hart van het stuur en het hart van de trapas - horizontaal gemeten) graagt hierin in positieve zin bij. Het is een tamelijk korte fiets waardoor je wat rechterop komt te zitten. Maar gelukkig is de fiets niet sloom. Je kunt bij fietsen met een sterkte endurance-geometrie nog wel eens het gevoel hebben meer achter de fiets aan te hangen dan er bovenop te zitten, maar dat is bij deze Defy niet het geval.

Met die rede heeft Giant met Sunweb ook voor deze comfortabele fiets gekozen voor de kasseienklassiekers. Ook denken wij deze fiets qua houding écht geschikt is voor ouder mensen die niet (meer) zo sportief willen zitten. Of voor beginners die moeten inkomen. Als je op zoek bent naar een keiharde agressieve racer, kun je veel beter kiezen voor een TCR als je het bij Giant wil houden. Maar gaat het om lange en intensieve ritten, dan kunnen we elke rug en nek de Defy aanbevelen.

Wil je echt alles weten en leren over de Giant Defy? Neem dan deel aan de Defy Ride met Hennie Kuiper op 8 april, de dag van Parijs-Roubaix! Op die 8ste april kun je ook zelf een Defy testen tijdens de rit, dus rede te meer om mee te doen.

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Spoke, Bicycle stem, Bicycles--Equipment and supplies, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Verstand en gevoel

Hier wringt de schoen wat ons betreft. Geen negatief gevoel, maar juist heel positief. De Defy in deze opzet weegt 8,1 kilo. Dat is voor een fiets van dit bedrag behoorlijk aan de maat, maar als je er op rijdt, dan zou je zweren aan de UCI-richtlijn van 6,8 kilo te zitten. Door de sloping geometrie is het frame relatief klein. Bovendien is het echt stijf. Dit, in combinatie met de heerlijk licht lopende wielen en de tubeless banden - die echt het einde zijn - accelereer je als een beest met deze fiets. Klimmen en sprintjes doe je met het grootste gemak. Waar bij de ene fiets 8,1 kilo voelt als een enkelband met loden kogel, voelt hier elke versnelling als een peulenschil. Genieten dus.

Het juiste verzet

De Defy Advanced Pro 0 is afgemonteerd met de Shimano Ultegra R8070 (hydraulisch + schijfremmen). Dit werkt ongelofelijk goed, soepel en perfect. Het is bijna jammer om te zeggen, maar hier is niets op aan te merken. Het enige dat we te zeuren hebben is het gekozen verzet.

Standaard wordt deze fiets afgemonteerd met en compact crank in 50/34. Tot zover niets vreemds. De cassette echter is een 11-34 cassette. Wat ons betreft geen pretje. De stappen tussen de tandwielen zijn zo groot dat het lastig is een prettige versnelling te vinden. Vooral in het onderste gedeelte van de cassette, waar de tanden als 11-13-15-17-19 oplopen, missen we de tussenliggende tandwielen. Overigens is dit met een andere cassette makkelijk op te lossen, maar voor de lage landen vinden wij deze opstelling minder ideaal.

Al met al

Een fiets waarop je heel lange ontspannen ritten kunt maken maar die niet verveelt. Het verschil tussen ontspanning en de lichtheid in het gevoel van sprintjes en klimmen, zorgen voor een fijne afwisseling.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma