De eerste zonnige dagen zijn geweest en bij velen van ons komen de lentekriebels voorzichtig opborrelen in de onderbuik. Tijd dus om een fiets te testen uit het middensegment. Want daar ligt voor velen van ons de focus als het aankomt op het uitzoeken van een nieuwe bolide.

Fietsen van meer dan €5000 zijn natuurlijk prachtig. Er is meestal niet zo gek veel op aan te merken, de afmontage is altijd dik voor elkaar en heel vaak komt het neer op persoonlijke smaak. In het segment van de €2000 wordt het een beetje een ander verhaal... Niets alleen loopt afmontage en de keuzes voor het frame uiteen, het lijkt er ook op dat er in dit segment véél meer te kiezen valt.

Jaren ervaring in een racefietsenspeciaalzaak leert ons dat dit bedrag voor veel mensen een magische grens is. Het eerste fietsje heeft zijn diensten bewezen en nu weet je zéker dat dit de sport is die je graag wil blijven doen. Je nieuwe raspaard gaat dan vaak rond de €2000-2500 kosten.

De Sensa Aquila kost €2199 en valt daarmee precies binnen deze marge. De aluminium wielen van Supra (eigen merk van Sensa) en de Shimano Ultegra R8000 groep maken deze fiets compleet.

Voor de volledige review bekijk je de video; voor een kort oordeel lees je rustig verder.

Waarom je deze fiets zou willen kopen

De fiets is met 7,7 kilo (Frame en vork wegen samen 1074 gram) tamelijk licht. Hij rijdt erg stabiel en is stijf op de juiste plekken. Voor klinkers en misschien zelfs kasseien is hij niet zo vergevingsgezind, maar als je op zoek bent naar een sportieve racer, zit je zeker goed. De fiets is echt lekker 'uit één stuk'.

Met een bedrag van €2199 is de fiets een echte topper. Knap van Sensa om een full carbon frame met complete (!) Ultegra R8000 groep af te leveren. Een heel scherpe en concurrerende prijs voor toponderdelen.

Meer lezen over deze Ultegra R8000 groep?

Waarom je misschien nog even verder wil kijken

We zijn eigenlijk heel erg te spreken over de Sensa Aquila. We hebben ermee op gravel gereden (met 28 millimeter bandjes) en zijn de fiets ook meerdere keren tegen gekomen bij wielrenners uit het amateur-circuit. Dat zegt wat, want dat zijn jongens die hard rijden, hard vallen en heel veeleisend zijn over hun materiaal.

Waar we minder enthousiast van werden, waren de wielen. Met een gewicht van 1790 gram (exclusief cassette en banden) is dit een tamelijk zware wielset. Optrekken en hard aanzetten na de bochten of in sprintjes, gaat dus niet vanzelf. Wel prettig dat ze behoorlijk hufter proof zijn. Voldoende spaken om er zonder veel problemen een keer een uit te rijden in een put. Nieuw spaakje erin en de boel is zo weer recht.

Conclusie

Het frame en de groep zijn top. Een dikke pluim hiervoor. Met de wat lomp aanvoelende wielen blijft het toch een fiets die voor dit bedrag zijn geld meer dan waard is. Op termijn misschien eens omzien naar een mooi setje lichte wielen en we weten zeker dat je een goede koop doet.

Tekst: Thomas Zijlma
Video: Thomas Zijlma