Het nieuwe Roubaix frame lijkt meer op het Specialized Tarmac model dan op het vorige Roubaix frame. Dat Frame was was iets minder stijf en veel meer endurance-georiënteerd.

De stuurpen is aan het frame bevestigd via een verend mechanisme genaamd Future Shock. Deze uitvinding van Specialized is ondergebracht in de vorkbuis, en biedt 20 milimeter bewegingsruimte om je op effectieve wijze op je fiets te laten zitten en tegelijk je voorwiel stevig op de grond te planten.

In oversized zadelbuis zit een zadelpen die is ingeklemd onder de bovenbuisverbinding, waardoor de zadelpen meer kan buigen dan het geval zou zijn bij een traditioneel frame. De CG-R zadelpen heeft zelfs extra verticale beweging onder de zadelklem die, in samenwerking met de zadelbuis, zorgt voor extra schokdemping om hobbels op te vangen terwijl je zelf rustig kan blijven zitten.

De Roubaix lijkt ook veel op de Tarmac als het gaat om controle, met snelle besturing gekoppeld aan een ongemeen soepele rit.

Door het compacte frame en de aflopende bovenbuis, met name in de modellen onder de 58 centimeter, kan het verstandig zijn om voor de staande bidon een 500 cc bidon te nemen. Voor grote bidons is maar net voldoende ruimte.

Maar wil niet altijd wil racen en ook van ontspanning en comfort houdt, is de Specialized Roubaix Comp een uitkomst. Heerlijk gereden.

Je vind deze bolide voor €3.299 bij de Specialized dealer.