De Fenix van het Belgische Ridley is het endurance model waar de ploeg van Lotto-Soudal de kasseienklassiekers op rijdt. Ridley presenteerde in april van dit jaar ook de disc versie.

Wij testten de Fenix SLX Disc met de nieuwe Campagnolo Potenza groep met schijfremmen. Een fiets waar je ook op het gravel prima mee uit de voeten kunt. In ons magazine hebben we een speciale test gedaan met racefietsen waarop je ook prima een rondje gravel kunt happen. Met de Fenix SLX met schijfremmen kun je met gemak 28 millimeter banden steken of zelfs 30 millimeter en dus ligt dan de gravelwereld aan je voeten.

Licht hoor!

Voor een disc-model is de Fenix extreem licht: Volgens ridley weegt het frame in een maat M slechts 840 gram! Afgemonteerd me de Potenza-groep en Zonda-wielen blijft de fiets in maat L ruim om de 8 kilo, wat voor een fiets met schijfremmen in deze prijscategorie - net boven de €4.000 - echt licht is. Geen zorgen dus over beklimmingen die je onderwerg tegenkomt.

Voor een endurance fiets is de geometrie aan de sportieve kant. Wat ons betreft had dat iets minder mogen zijn. Andere endurence fietsen bieden vaak een houding die wat meer rechtop is en daarmee wat meer ontspanning biedt. Maar ben je wat sportiever aangelegd is dit misschien wel een goede middenweg.

Land vehicle, Cycling, Cycle sport, Bicycle, Bicycle helmet, Bicycle frame, Vehicle, Sports, Road bicycle, Bicycle handlebar, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Wil je met de Fenix ook de strijd aangaan in wedstrijden of met je snelle fietsmaten tijden je vaste zomeravondrit, dan kan je jezelf echt helemaal uitleven. Hij stuurt lekker direct en voelt snel en reactief aan. Zodra je op de pedalen gaat staan, voel je elke trap in snelheid omgezet worden. Bij de deelname aan de cyclo van Liege-Bastogne-Liege vonden we vooral de zekerheid in de bochten en de afdaling echt een genot. De Vittoria Corsa banden droegen hier vast en zeker ook aan bij, maar een Frame-wielen-vork combinatie die strak en als één geheel door een bocht snijdt voelt prettig en veilig aan.

Afmontage

Of je houdt van de afmontage met Campagnolo groep en wielen is een kwestie van smaak. Kwalitatief kan Potenza de strijd met Shimano Ultegra - de standaard afmontage van de Fenix - absoluut aan. Het gaat meer om het gevoel: het schakelen bij Campa is altijd wat harder en voelt iets mechanisscher dan bij Shimano. Bij de lange rit in Ardennen viel ons het enigszins sponzige gevoel van de Potenza-shifters op. De werking is echter zoals gezegd prima en niets op aan te merken. En esthetisch ziet de Potenza groep er wat ons betreft, zoals zo vaak bij de Italiaanse fabrikant, prachtig uit.

Bicycle frame, Bicycle part, Bicycle fork, Bicycle wheel, Carbon, Bicycle seatpost, Bicycle front and rear rack, Bicycle accessory, Vehicle, Metal, pinterest
FOTO: RIDLEY


De Fenix is er ook in een SL versie (met mechanische remmen). Deze kan geleverd worden met Shimano Ultegra, 105, Tiagra of Sora. In de laatste twee gevallen is het een aluminium frame. Zoek je het wat hogerop, dan kun je voor de carbon uitvoeringen van de Fenix SLX of de SL ook kiezen voor een custom spuitwerk in een zelf te ontwerpen kleurstelling. En als er iets is dat de heren en dames bij Ridley in de vingers hebben, dan is het wel frames spuiten. Niet voor niet dat heel veel (kleinere) fietsmerken alle lak- en schilderwerken door de Belgen laat uitvoeren, Vakwerk!

Gravel?

Zou je ook op gravel echt het verschil willen maken en een keer om de winst bij de verschillende segmenten die er vaak worden uitgezet, willen meedoen? Dan kun je met de Ridley Fenix echt de limieten opzoeken. Op de weg en ook op het onverharde (mits niet te extreem natuurlijk) staat deze alleskunner namelijk echt zijn mannetje en biedt hij veel comfort.

Echt zo'n fiets waarbij je eigenlijk niet meer wil afstappen als je er eenmaal op zit.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in Bicycling nr 1 van 2018. Wil je meer van deze testen lezen en mooie verhalen van echte liefhebbers niet aan je voorbij zien gaan? Sluit dan hier je abonnement af.

Tekst: Sander Jansen / Thomas Zijlma
Foto: Ridley/Thomas Zijlma