Het nieuwe topmodel van Rose is de X-Lite 6. Eerder testten wij deze bak kort op en om het hoofdkantoor van Rose in Bocholt. Maar na 3000 kilometer is het tijd om de eindstand kenbaar te maken.

Eerlijk gezegd heeft onze testrijder het schrijven van deze review zo lang mogelijk uitgesteld omdat hij de X-Lite 6 eigenlijk gewoon wilde houden. Want 'overal waar ik fiets, voel ik de ogen van de mensen mij volgen. Nou ja, ze volgen meer de bolide waarop ik rij maar goed…' aldus onze man. Wat een bak!

'Deze fiets is zo licht, dat je eigenlijk nooit meer hoeft terug te schakelen en hij is zo direct dat je fietsmaten niet eens meer durven te demarreren, want met twee keer trappen zit je alweer in het wiel.'

Frame

Onze Duitse vrienden van Rose hebben flink hun best gedaan bij de ontwikkeling van de nieuwe X-Lite range. Een frame met schijfremmen onder de 800 gram zie je niet veel en zeker niet voor deze prijs. Kneiterstijf maar alsnog comfortabel door de ‘Flexlogic’ zadelpen van Ritchey, klinkt best logic toch?

Bicycle, Bicycle part, Bicycle wheel, Vehicle, Bicycle handlebar, Bicycle frame, Road bicycle, Bicycle accessory, Mountain bike, Bicycle saddle, pinterest
FOTO: KEVIN WILMSEN

Het frame is zo ontwikkelt dat het in iedere maat dezelfde stijfheidswaardes heeft en daarmee dus ook dezelfde rijeigenschappen. Grotere frames krijgen dus een andere carbon lay-up om die stijfheid te garanderen. Verder heeft de achtervork voldoende ruimte om banden tot wel 30 millimeter tussen te proppen. Mocht je dus wat gravel willen happen, doe dat vooral. Doe het wel met mooi weer, want veel ruimte tussen band en frame houd je niet over met deze dikte.

De ruimte tussen de crankarm en de achtvork is minimaal, dus super aero! Maar niet zo handig als je een powermeter of cadanssensor wilt monteren. Overigens geld dit niet als je de powermeter van Shimano gaat gebruiken want die kun je bij Rose meteen vanuit de fabriek laten monteren. Rose heeft alvast een magneet in het frame verwerkt om de powermeter perfect te laten functioneren.Tijdens onze eerste test reden wij op de X-Lite met velgremmen, die toch wel echt anders rijdt dan deze variant met schijfremmen. Het verschil zit hem niet alleen in de remmen maar ook in de assen. Een steek-as geeft de fiets naar onze mening een wezenlijk ander gevoel. De 12 millimeter steek-as is veel stijver dan de reguliere 9 millimeter snelspanner. De combinatie van het lichte frame, de hoge velgen en dichte schijven maakt de X-Lite 6 Disc soms wat nerveus. Maar je kunt het ook anders bekijken, de X-Lite met schijfremmen stuurt gewoon heel erg graag.

Bicycle part, Bicycle drivetrain part, Crankset, Wheel, Groupset, Tire, Bicycle wheel, Alloy wheel, Vehicle, Rim, pinterest
FOTO: KEVIN WILMSEN


Afmontage

Dura-Ace Di2 met schijfremmen is een groep die je echt graag wil hebben. Di2 schakelt altijd raak en de schijfremmen geven meer remkracht dan goed is voor je achterliggers. Vooral in de regen is het fijn om goed doseerbare remmen te hebben met voldoende kracht.

Zitten doe je op de Selle Italia SLR Lite Flow en sturen doe je met de Ritchey WCS Superlogic cockpit. Dit alles loopt op rolletjes door de Rose CW 1550 carbon wielset met een breed velgbed (buitenmaat van de velg is 25 millimeter) waardoor de 25 millimeter Continental Grand Prix 4000 S II banden optimaal tot hun recht komen. Je kunt de wielset natuurlijk nog upgraden naar Mavic, DT Swiss of Zipp maar deze set is meer dan deftig, dus waarom zou je. De X-Lite 6 weegt daarnaast al minder dan niets en het is een prijzige upgrade bovendien.

Sky, Nature, Water, Natural landscape, Sunset, Morning, Cloud, Tree, Sunlight, Waterway, pinterest
FOTO: KEVIN WILMSEN

Via het customize programma van Rose kun je overigens je goddelijke gang gaan. Je kunt ook kiezen voor een compleet andere groepset zoals Sram Red eTap, Dura-Ace (mechanisch) of Ultegra Di2. Staat stuurlint of stuur je niet aan, kies in je bestelfase voor andere opties, maar de standaard uitvoering zoals wij die hadden is eigenlijk om je vingers bij af te likken.

De zadelklem van de zadelpen is trouwens om te draaien, hiermee kun je voor meer of minder setback kiezen. De zadelpen heeft in de standaard opstelling een 15 millimeter setback die je kunt aanpassen naar 5 millimeter of 25 millimeter. Het Selle Italia SLR Flow zadel is smal aan de voorkant waardoor je ver achter je bracket komt te zitten als je 'netjes' achterop het zadel zit. Wij zouden dus kiezen voor zo min mogelijk setback. Maar gelukkig is dit persoonlijk. Dus stel het af zoals je het zelf prettig vindt.

Conclusie

De Rose X-Lite Six Disc is een echte racer die ondanks zijn hoge stijfheidswaardes verrassend comfortabel is. Sturen voelt wel wat direct aan maar ja, een Ferrari koop je ook niet omdat hij zo 'lekker' stuurt. Echt, op deze fiets wil je overal zo hard rijden als je kan! Accelereren met deze stijve fiets van maar 6,9 kilogram is een feest!

De afmontage laat niets te wensen over maar mocht je dit toch anders willen dan biedt Rose de kans om hier wat aan te doen door simpelweg bij het bestellen te kiezen voor andere onderdelen.

Er zijn in de toekomst nog een paar stappen te maken voor Rose zoals een geïntegreerd aero stuur/stuurpen, een weggewerkte junction box en voor de velgrem-versie bijvoorbeeld Direct Mount remmen. Alhoewel van dit laatste Rose zelf aangeeft dat dit niet gaat gebeuren. Het marginale voordeel weegt voor hen niet op tegen de extra ontwikkelingskosten die dit met zich meebrengt. Fair point.

Het mag allemaal de pret niet drukken want je koopt een hele goede (en bovendien ontzettend mooie) fiets voor relatief weinig geld. Sla je spaarvarken dus maar kapot want deze fiets is het echt waard.

Heb je geen €5.591,44 te besteden maar wel iets in de richting van € 2.337,65? Dan kun je voor de X-Lite 4 Ultegra kiezen. Het frame is iets zwaarder (slechts 70 gram) maar het prijsverschil maakt deze topfiets toch net even wat bereikbaarder voor de meeste stervelingen onder ons.

Land vehicle, Bicycle, Vehicle, Cycling, Cycle sport, Bicycle wheel, Bicycle frame, Sports, Bicycle pedal, Spoke, pinterest
FOTO: KEVIN WILMSEN

Plus:

  • Zadelpenklem is om te draaien om meer of minder setback te creëren.
  • Superlicht
  • 1000 moraal
  • Stijfheid in alle maten gelijk
  • Voor €5600 krijg je heel veel fiets
  • Comfortabel
  • Top afmontage

Min:

  • Hoge velgen + licht frame + steek-as + schijfremmen = soms nerveus rijgedrag
  • De standaard Zadelpen is kort. Duur voor mensen die een sportieve zit willen kom je snel boven het maximaal-streepje
  • Selle Italia SLR Flow heeft veel setback
  • Junctionbox niet weggewerkt.

Tekst: Kevin Wilmsen
Foto: Kevin Wilmsen