Als pers heb je soms bijzondere voorrechten. Helemaal als je knettergek bent op fietsen. Zo werden we drie weken geleden uitgenodigd voor de lunchride bij Specialized om als een van de eersten te rijden op de New Venge.

Holy sh*t wat een machine! Dat is het eerste wat je wil zeggen en dus deden we dat ook. Voor de New Venge is er een aantal vernieuwingen. Laten we aan de voorkant van de fiets beginnen:

Specialized New Venge – Raket spelen voor gevorderdenpinterest
Thomas Zijma

Het stuur

Waar het een jaar of 4 geleden tendens werd om zo veel mogelijk binnendoor te proppen, daar is toch 'praktisch nut en gemak' de boventoon aan het voeren. Het stuur is in alle opzichten ronder geworden. Waar voorheen een tamelijk scherpe rand zat voor de handpalmen, is nu een lekker ronding gekomen. Het houdt - mede door het licht geribbelde profiel van het stuur - een stuk prettiger vast.

Daarnaast (en dát is écht een verbetering) gaan de kabeltjes wel door het stuur, maar niet helemaal via de stuurpen. Er zit in de knik naar de stuurpen een klein kapje zodat je erbij kunt en in de stuurpen zit een opening waardoor je de boel weer op kunt vissen of juist door kunt voeren. Deftig gemaakt als je het ons vraagt.

Daarnaast is het nu een losse stuurpen en stuurcombinatie. Daarmee zijn er meer mogelijkheden gekomen om de fiets af te stellen naar jouw maat en behoefte qua houding. De hele voorbouw is ook verbeterd als het gaat om stijfheid. Je kon duidelijk zien dat de grote machtsprinters in de Tour de keuze maakte om de Venge op te bouwen met een andere stuurpen om die stijfheid te krijgen. Dat hoeft nu dus niet meer.

Het Frame

Het frame is qua looks een stukje toegankelijker geworden. Nu zie je rechte en meer klassieke buizen en veel minder de super aero-look. Toch is het Specialized gelukt de fiets weer 8 seconden sneller te maken in tests dan zijn voorganger. Knap staaltje voor een fiets die al heel snel was en vooral knap omdat normaal gesproken een platte meer druppelvormige buis sneller is, maar qua constructie een stuk zwakker. Dat is ook de reden dat de vorige Venge behoorlijk zwaar was. Voor een plattere vorm is simpelweg meer carbon nodig om hem de juiste stijfheid mee te geven.

Specialized New Venge – Raket spelen voor gevorderdenpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Door de vernieuwde constructie is er maar liefst 260 gram bespaard op het frame in een maatje 56. Dit komt mede door de focus die aangebracht kon worden. Focus omdat er alleen maar een editie met schijfremmen komt. Velgremmen zijn passé voor de New Venge.

De eerste ervaring

De voorkant van de New Venge is een stuk stijver geworden en dat is goed te merken. Ook het lichtere gewicht helpt hierin mee. En dat zorgt ervoor dat de fiets aan de voorkant een stukje nerveuzer is geworden dan zijn voorganger. Het nijgt qua rijervaring meer naar een Tarmac SL6.

Gelukkig gaat de extra nervositeit niet ten koste van het rijgedrag. Hij ligt lekker stabiel op de weg en snijdt als een mes door de bochten.

Het extra ingebouwde comfort (door de dunnere achtervork) is goed te merken op hobbelige ondergrond. Maar het blijft een bike die je niet voor het comfort koopt. Knallen is het devies!

Door de mogelijkheden in afstelling van de voorbouw was het makkelijk een fijne houding te vinden. Natuurlijk is die sportief en flink voorover, maar hé! Wat wil je met een aero racer.

Over looks valt natuurlijk te twisten. Maar wij hadden misschien iets meer met de super aggressieve look van de vorige Venge. De verbeteringen die er zijn gekomen en het oog voor detail en afwerking is natuurlijk prachtig. Toch springt een aero fiets met een beetje een beperkt aero uiterlijk iets minder in het oog. Alhoewel we wel denken dat dit design een stuk toegankelijker is voor het grotere publiek. 100 Procent dat meer mensen deze fiets mooier vinden en dat is combinatie met de aerodynamische winst, de grote praktische verbeteringen en de betere rijervaringen echt een joekel van een prestatie.

Misschien kun je nog een keer kijken naar de glimlach van onze man in de heuveltjes van s'Heerenberg... dan weet je genoeg. De New Venge is een racebak om je vingers bij af te likken. Voor het betere vinger-aflik-werk moet je wel €10.999 neerleggen. Dat wel. Een los frame heb je voor €3.999

Tekst: Thomas Zijlma
Video: Thomas Zijlma