Sinds juli 2017 rijden we op de Specialized Venge ViAS (uitgekomen in 2016). Het zwarte racemonster is inmiddels 6000 kilometer aan de tand gevoeld, heeft stormen meegemaakt, heeft eindeloze hoeveelheden pekel en regen gezien en is klaar voor het eindoordeel.

Een van de laatste ritjes die we op deze volbloed racebak maakten noemden we 'de tijdmachine'. Niet alleen vanwege het innovatieve en supersnelle frame, maar ook omdat je op deze fiets de tijd vergeet en elke keer nieuwe snelheidsrecord terugziet in je prestaties.

In deel 1 van deze review beschreven we de Venge ViAS als een moraalmachine en deze keer kiezen we voor tijdmachine. Waarschijnlijk niet geheel toevallig zit het woord 'machine' erin en ook niet toevallig zijn de andere associaties verbonden met snelheid en ongelofelijk veel goesting.

We kunnen eigenlijk heel kort zijn over deze fiets: het is met kop en schouders een van de gaafste fietsen die we het afgelopen jaar onder onze kont gehad hebben!

Maar alleen maar 'wauw' en 'oh' en 'aahh' zou te makkelijk zijn. We zullen dus een paar details wat uitgebreider moeten beschrijven om je een goed en compleet beeld te geven.

De wielen

Wie superstijve, heerlijk lopende, brede en aero wielen wil, maakt met de Roval CLX 64 een perfecte keuze. Ze zijn licht en de ingebouwde DT 240S naven zijn naar onze mening een van de besten in hun soort.

Nu zijn er niet veel Nederlandse mannen van 63,5 kilogram en het zijn er nog minder die daarnaast ook nog eens door weer en wind elke dag op de fiets stappen. Maar goed, dat daar gelaten, als het waait.... hou dan de boel goed vast! Want de Venge houd wel van een beetje gooi- en smijtwerk, maar met meer dan windkracht 4, is het een flinkte toer om de tijdmachine op de weg te houden.

Ook het remmen bij veel nattigheid laat met de wielen wat te wensen over. Gelukkig wordt het naarmate het weer slechter wordt minder druk op de fietspaden, maar reken op een fiks langere remweg en anticipeer zo goed als je kunt. Gelukkig is er in het afgelopen jaar flink aan het remoppervlak van de carbon Roval wielen gewerkt en lijkt dit stukken beter geworden.

Remmen?

Zoals we inmiddels weten van de Venge ViAS lopen alle kabels mooi door het frame. Geen gerammel (behalve in het stuur soms), geen waslijnen en een super strakke aero look. Natuurlijk voor de thuismechaniekers onder ons wel een klein nadeel want het vervangen van remkabels kan uitdraaien op een flinke klus.

Door maanden van viezigheid, pekel, ellende en ander klein menselijk ongemak heeft ook de tijdmachine een beetje geleden. De schitterend weggewerkte remmen achter de voor- en achtervork komen niet meer zo mooi terug als voorheen. De remkabels zijn duidelijk aan vervanging toe. Logisch ook na al dat herfst- en winterweer. Daarnaast begrepen we van Specialized dat de veertjes in de remmen voor de nieuwe modellen verbeterd zijn en een stuk sterker zijn gemaakt. Hierdoor komt de rem veel mooier terug, ook als de kabels al een beetje op zijn eindje lopen. Fijn dat er doorontwikkeld blijft worden bij de Amerikanen.

We durven het bijna niet te laten zien, maar zo zag de Venge eruit na een van onze weekendritjes in december...


Het verdikt

Na alle viezigheid van de afgelopen maanden blijven er drie dingen fier overeind staan:

  1. We zijn tot over onze oren verliefd geraakt op deze fiets. Hij is stoer, sterk en ongelofelijk snel.
  2. Bij elke groepsrit, tocht of ritje met vrienden wil iedereen even (of zelfs heel lang) naar je fiets kijken of hem aanraken.
  3. Deze raket op wielen dwingt je om vaak op kop te rijden en echt het beste uit jezelf te halen.

Als klap op de vuurpijl ontaarde gesprek over de Venge ViAS bijna in een ruzie: de man moest kiezen tussen een tweede dakkapel en lichtkoepels in de uitbouw of de Venge... het werd de Venge.

Tekst: Thomas Zijlma
Video: Brandviews/Thomas Zijlma