Genoten jullie ook zo van Wout van Aert tijdens Strade Bianche? De wereldkampioen veldrijden reed die wedstrijd – en de andere voorjaarsklassiekers van dit seizoen – op de Stevens Xenon teamfiets van zijn ploeg Vérandas Willems-Crelan. Het goede nieuws is dat deze topfiets – met een iets andere afmontage – voor een relatief prikkie al verkrijgbaar is.

Op de website van Stevens kan je hem zelf helemaal samenstellen – je kan dus lekker puzzelen met alle benodigde onderdelen – en zo kan je voor € 2.699 bijvoorbeeld al een volledig met Shimano Ultegra afgemonteerde versie samenstellen. Niet gek, zo dachten wij.

De afgelopen weken mocht onze testredacteur met dit racepaard op pad. De Stevens Xenon in Foggy Grey uitvoering die wij opgestuurd kregen was eveneens compleet met Ultegra afgemonteerd, maar was wel voorzien van een carbon Ritchey WCS zadelpen en een lichtere wielset: de alu DT Swiss PR 1600 DICUT 21 wielen. Mede hierdoor was het totaalgewicht van de maat 58 slechts 6,9 kg (zonder pedalen) en dat is echt extreem licht voor een fiets die in deze uitvoering € 3.196 kost. Een vlieggewicht dus!

Het frame

Eerst nog even over het frame. Stevens heeft voor 2018 haar carbon Comet en Xenon familie volledig nieuw ontworpen. Daarnaast is er ook een disc-versie van de Comet toegevoegd. Zowel de Comet als de Xenon hebben een gelijke, typische race-geometrie: relatief diepe zit, direct stuurgedrag en een snelle acceleratie.

Cycle sport, Sports, Bicycle, Cycling, Vehicle, Cycling shorts, Team, Bicycle frame, Recreation, Bicycle racing, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Het verschil tussen de Comet en de Xenon zit hem in het gebruikte carbon: de andere carbonvezels van de Comet maken dat frame nog net iets lichter: het Xenon frame (inclusief vork) weegt 925 gram, waar de Comet 798 gram aantikt. Een verschil wat nauwelijks waarneembaar is – zo blijkt ook uit het gewicht van onze testfiets – maar wat wel zorgt voor extra stijfheid bij de Xenon. Precies ook de reden waarom de ploeg van Van Aert voor de Xenon heeft gekozen. Die ploegfiets is afgemonteerd met SRAM Red eTap en Zipp wielen, waardoor ze ongetwijfeld nog wat gewicht hebben moeten toevoegen om aan de minimale gewichtseis van de UCI (6,8 kg) te voldoen.

Wil je een kort interview zien met de mechanieker van Vérandas Willems - Crelan over de fiets waarop Van Aert Parijs-Roubaix gaat rijden? Klik dan hier.

De afmontage

Het leuke van de Custom Road lijn van Stevens is dat je de fiets volledig naar je eigen wensen kan samenstellen. Het is niet voor niets de filosofie die Stevens wil uitdragen: een fiets moet op ieder detail bij zijn gebruiker passen. De puzzel die je moet maken kan tijdrovend zijn, maar is oh zo leuk als je echt een voor jou perfecte fiets wilt.

Je start eerst met de keuze voor het frame, waarna je uit acht verschillende schakelgroepen kunt kiezen – vijf van Shimano en drie van SRAM. Vervolgens stel je volledig naar eigen voorkeur je crankset, crankarmlengte en cassetteverhouding samen. Dan de wielen, je maakt een keuze uit vier Mavic en vier DT Swiss wielsets, sterk variërend in prijs, kwaliteit en gewicht – en maakt ze af met een keuze uit 3 buitenbanden van Continental of Mavic.

Nog niet genoeg keuzes te verwerken gehad? Leef je dan uit met de verschillende sturen en stuurpennen – zowel in model als in afmeting – van Oxygen of Ritchey. Kies een voor jou passend stuurlint (10 soorten), de bidonhouder van je smaak en voeg zelfs nog de mogelijkheid voor extra schakelknopjes toe. Tot slot maken de negen verschillende zadels (Oxygen of Selle Italia) en zeven soorten zadelpennen (Oxygen of Ritchey) je fiets compleet en kan je met spanning gaan afwachten tot hij geleverd wordt!

De praktijk

Toen onze testredacteur met de Xenon op pad ging viel gelijk op dat deze fiets echt vooruit wil. Het stuurgedrag in combinatie met de stijfheid en het gewicht maken hem heel direct en accelereren gaat zo snel dat je af en toe het idee hebt dat je een op hol geslagen paard in bedwang moet houden. Het sturen kan soms wat nerveus aanvoelen, maar geeft je ook hele directe controle bij het nemen van snelle bochten.

Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Bicycle tire, Bicycle fork, Hybrid bicycle, Bicycle drivetrain part, Vehicle, Bicycle accessory, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

De houding op de Xenon is echt wedstrijd georiënteerd, de diepe en relatief lange zit kan het voor bepaalde type renners uitdagend maken om er hele lange dagen op door te brengen. Als je echter houdt van een agressieve, directe en snelle zit – al is het maar mentaal – dan kan je je lol op. En het nieuwe ontwerp van het frame heeft ervoor gezorgd dat er meer comfort in het achterste deel van het frame is toegevoegd, waardoor je je kan voorstellen dat de Xenon ook op de kasseien nog voldoende comfort geeft – al hebben wij dat niet kunnen testen. We kunnen alleen iets zeggen over het vorige model van de Xenon als het aankomt op kasseien: zorg dat je een fatsoenlijke zeem in je broek hebt, want het gaat pijn doen.

Conclusie

Ben je dol op puzzelen? En wil je een fiets die op elk gebied aan jouw specifieke eisen voldoet? Dan biedt Stevens je fantastische mogelijkheden met haar custom gebouwde fietsen. Misschien dat een Duits merk en de kleursamenstelling je niet direct aanspreekt, maar onderschat niet hoe waardevol het is om een fiets perfect op je wensen af te kunnen stemmen. En dan hebben we het nog niet eens over de zeer scherpe prijzen.
Als je daarnaast ook nog op zoek bent naar een snelle, directe en stijve fiets, dan kom je al snel bij de Xenon uit. Ideaal voor criteriumtijgers en wedstrijdrenners in ons land, want deze fiets zou je zomaar eens naar het podium kunnen leiden!

Overigens is het niet zo dat je bij een fiets van Stevens altijd gedwongen wordt tot puzzelen. Je kunt bijvoorbeeld prima kiezen voor de standaard Xenon Di2 of een aluminium Aspin Disc met Ultegra. Deze standaard modellen zijn over het algemeen de modellen die beschikbaar zijn bij de dealer.

Tekst: Sander Jansen
Foto: Sander Jansen