Als het om gravel gaat, als het om genieten gaat en als het om plezier gaat, dan zijn wij er als de kippen bij. Wij zij dus dubbel blij, want Trek komt met de Checkpoint, een onvervalste gravel bike en wij testen die vanaf volgende week voor je.

Gravel is hot en avonturen beleven op je fiets is het! Laat de zomervakantie maar komen moeten ze bij Trek gedacht hebben. Een fiets met 1001 mogelijkheden voor fietsenthousiastelingen. De Checkpoint - want zo heet-ie - is geschikt is voor lange, zware kilometers over asfalt, zandwegen en uitdagende gravelwegen.

Wat maakt deze fiets anders dan die van zijn concurrenten? Hij is uitgerust met een groot aantal kenmerken die hem geschikt maken voor heel veel avonturen. Zo maakt de Stranglehold dropout aan de achtervork het bijvoorbeeld mogelijk om de fiets op te bouwen met derailleur óf singlespeed. IsoSpeed, bij de carbon uitvoeringen zorgt voor extra comfort. Het frame biedt mogelijkheid om banden tot 45 millimeter te monteren en voor de bikepackers onder ons: de Checkpoint biedt extra bevestigingspunten voor je accessoires.

Nog even wat dieper in de materie

De Checkpoint zit vol met bevestigingspunten. Je kunt ze vinden op de zitbuis en onderbuis waardoor je drie bidons kwijt kunt in de voorste framedriehoek. Of je kiest voor twee bidons laag in het frame om ruimte te maken voor een frametas. Er is ook ruimte voor een extra bidon onder de onderbuis. Verder zijn er Lowrider-vorkbevestigingspunten voor een voordrager met tassen. Met de bevestigingspunten voor een achterdrager heb je meer ruimte voor extra bagage terwijl spatborden op verborgen bevestigingspunten je spullen schoonhouden tijdens extreem slecht weer.

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle fork, Bicycle stem, pinterest
FOTO: TREK

De SL-modellen hebben een bevestigingspunt op de bovenbuis voor het monteren van een tas waar je bijvoorbeeld je meest belangrijke spullen in bewaart. Overgenomen van de carbon mountainbikeframes zijn de SL-modellen ook voorzien van een Carbon Armor onderbuisbeschermer om het frame te beschermen tegen steenslag.

Fast & fun

De Checkpoint is verkrijgbaar in zeven verschillende carbon en/of aluminium uitvoeringen die passen bij alle mogelijke wensen van uiteenlopende rijders: De SL-modellen hebben een 500 Series OCLV Carbon frame en de ALR-modellen zijn gebouwd met lichtgewicht 300 Series Alpha Aluminium. Wat wij echt mooi vinden is dat er voor een hufterproof standaard afmontage is gekozen met Shimano Tiagra, 105 (of voor de de dikkere portemonnee met Ultegra). Mooi zat voor een fiets die vooral ook heel veel stof en blubber gaat zien! Briljant eigenlijk, vinden wij.

Opvallend aan het carbonframe is de asymmetrische achtervork waardoor er daar ruimte is voor bredere banden. Aan de cijfers te zien is de geometrie comfortabel genoeg voor lange ritten, maar niet te sloom zodat je wel het juiste rijgevoel blijft houden. In vergelijking met de Boone (de crosser van Trek) heeft de Checkpoint vrijwel dezelfde reach, een iets grotere stack en een lagere brackethoogte. De lengte van de liggende achtervorken en de wielbasis zijn hetzelfde. Het lagere bottom bracket zorgt voor wat stabiliteit voor lange ritten terwijl de wielbasis relatief compact gehouden is. De verhouding tussen de stack en reach moet ervoor zorgen dat de Checkpoint wel lekker snel en wendbaar blijft.

Stranglehold wat?

Met de Stranglehold dropouts kunnen rijders de geometrie en het versnellingssysteem van de fiets aanpassen aan de vereisten voor een bepaalde rit. In de achterste stand is de fiets bijvoorbeeld het meest stabiel voor lange ritten en bikepacking. Deze dropouts kun je bovendien eenvoudig ombouwen naar singlespeed.

Voor extra comfort hebben de carbon modellen dezelfde IsoSpeed decoupler aan de achterzijde als de Domane. Verder zien we Control Freak interne kabelgeleiding die eenvoudig de- en montage, terwijl de kabels ook netjes beschermd worden tegen vuil en stof.

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Bicycle tire, Vehicle, Spoke, Bicycle drivetrain part, Bicycle stem, pinterest
FOTO: TREK

Uitvoering

Alle modellen zijn uitgerust met 700 x 35 Schwalbe gravelbanden, tubeless-ready Bontrager wielen en 12 mm steekassen voor en achter. De maximale bandenmaat is 45c.

De Checkpoint is verkrijgbaar in zeven verschillende carbon en/of aluminium uitvoeringen: SL 6, SL 5, SL 5 Dames, ALR 5, ALR 5 Dames, ALR 4 en ALR 4 Dames. De SL-modellen hebben een 500 Series OCLV Carbon frame en de ALR-modellen zijn gebouwd met lichtgewicht 300 Series Alpha Aluminium.

Prijzen?

Wij denken dat deze fiets een behoorlijke alleskunner is. Met een 25 millimeter bandje een machtig ding om een lekkere tocht te rijden als racefiets, met bepakking en 38 millimeter een dijk van fiets voor Bikepakking en gooi er 45 millimeter banden op dan heb je een halve mtb.

Checkpoint ALR 4 € 1.599,-

Checkpoint ALR 5 € 1.999,-

Checkpoint SL 5 € 2.999,-

Checkpoint SL 6 € 3.799,-

Voor alles over de nieuwe Checkpoint kijk je op het nieuwe platform van Trek Checkpoint.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto/Video: Trek