In de laatste zonnige weken van het jaar kregen we de kans om een prijswinnaar van de Eurobike van deze zomer te kunnen testen, de Van Nicholas Skeiron, die daar met goud werd omhangen in de categorie Racefietsen.

Het juryrapport loog er niet om: 'wij zijn onder indruk van het klassieke, retro design van de Skeiron en de unieke integratie van de kabels in het frame. Het is alsof de engineers van Van Nicholas al geweten hebben dat ze goud in handen hadden, getuige hun keuze van de naam.' De Griekse god Skeiron was de god van de noord-westenwind.

En inderdaad: de markt voor titanium is relatief beperkt. Niet om esthetische redenen maar eerder financieel. Immers, titanium is een metaal dat zich lastig laat bewerken en mede daarom een duurder eindproduct oplevert. Maar laat dát bewerken nou net een kunstje zijn dat de mannen van Van Nicholas in de vingers hebben! Eind jaren negentig kwamen de eerste frames op de markt (destijds nog onder de naam Airborne van oprichter Jan-Willem Sintnicolaas). Het nieuwste hoogtepunt uit de stal van Van Nicholas is nu de Skeiron.

Schaap in wolfskleren

Voor dit model was integratie het uitgangspunt. Alle kabels, zowel die van de hydraulische remmen als de Shimano Ultegra Di2 groep zijn prachtig weggewerkt in het frame. Echt een huzarenstukje voor een titanium frame! Het titanium is 3Al/2.5V titanium alloy in combinatie met carbon voorvork.

nicholas skeiron, schaap in wolfskleren, skeiron, eurobikepinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Het is geen aero-racer geworden maar wij waren vooral onder de indruk over het fraaie verloop van de voorvork aan de onderzijde van het frame en de afwerking van de kabelvoering aan de achterderailleur. Ook de ranke achtervork kan ons erg bekoren. Hulde! Het frame voelt vooral gebalanceerd aan met een goede balans van snelheid en comfort. Enerzijds uiteraard vanwege het titanium, dat de eigenschap heeft om stijfheid te combineren met een fluweelzachte rit. En anderzijds vanwege de keuze in geometrie (balhoofdhoek van 72,5 graden voor maat L en een vorksprong van 43 mm) die zorgt dat de fiets zowel direct op je stuurcommando reageert, maar zeker niet te nerveus is. Eigenlijk een fiets met de uitstraling van een wolf, maar met eigenschappen van een rustig grazend schaap.

Gelukkig worden

nicholas skeiron, schaap in wolfskleren, skeiron, eurobikepinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Het frame is special ontworpen om met schijfremmen te rijden. Dat betekent vooral dat de achtervork lokaal verdikt is om de krachten beter op te vangen. En als voorvork is gekozen voor een VNT SLR uitvoering in volledig carbon met een 12 mm steekas om ook daar de krachten goed aan te kunnen. Wij werden vooral erg gelukkig van de prachtige carbon velgen van het Nederlandse FFWD, gemonteerd op de onverwoestbare DT240-naven. Extra lekker 'afgekleed' met Schwalbe ONE in tubeless montage. En laat duidelijk zijn: we kijken tijdens het fietsen gelukkig niet regelmatig onder ons bottom-bracket maar met de esthetische oplossing die Van Nicholas koos voor in dit ontwerp, is zelfs op die plek eye-candy te vinden.

Kasseien

nicholas skeiron, schaap in wolfskleren, skeiron, eurobikepinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Waar wij deze fiets het liefst naartoe zouden sturen? Niet direct het hooggebergte mede omdat de door ons geteste uitvoering met Ultegra Di2 met schijfremmen rond de 8,8 kilo weegt. Zeker geen vlieggewicht dus. Een waaierklassieker komt al beter in de buurt vanwege het comfortabele trap- en stuurgedrag en het gevoel dat elke trap zonder verlies doorkomt naar je achterwiel. En waar we met deze fiets écht gelukkig van worden? Slecht wegdek en kasseien. Juist met de titanium zadelpen 'van het huis’ die wat meer flex biedt, voelden we ons met de Skeiron op de kasseien net zo thuis als een Griekse God op de Acroplis. Voor slechte weersomstandigheden is er zelfs ruimte voor bandjes van 28 millimeter dus kom maar op met die Noord-Franse stenen!

nicholas skeiron, schaap in wolfskleren, skeiron, eurobikepinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

De Skeiron is leverbaar in de framematen van XS tot XXL en kan naar eigen wens (en portemonnee…) afgemonteerd worden. Prijzen beginnen vanaf € 3,499 voor een afmontage met mechanische Shimano 105 disc groep. Best veel geld maar in vergelijking met Amerikaanse concurrentie vinden wij het zeker competitief. En, titanium gaat meer dan een mensenleven mee (mits je niet te hard op je kokosnoot valt) dus als je om de vijf jaar een nieuw groepje monteert dan ben je na een aantal jaar de lachende derde…

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Ramiro Ameneiro