Wie besluit aan Drenthe 200 deel te nemen, kan er maar beter voor zorgen dat het die dag niet aan zijn materiaal ligt. De afgelopen editie van deze ware helletocht reden wij op de Continental Cross King 2.3 en daarom vertellen we je graag hoe dat ging.

Maar we gingen niet over één nacht ijs (of beter gezegd: blubber) dus reden we ook de parcoursen van Austerlitz (waar Continental zelfs sponsor van is), Lage Vuursche, Schoorl én reden we er in winterse omstandigheden een aantal keren mee op de weg.

preview for Continental Cross King – een lekkere allrounder

Tubeless

Het eerste wat we deden met de banden, was ze tubeless monteren op onze bike. Het blijft een beetje klooien, maar het werkte makkelijk en de banden lieten zich goed om de velg plaatsen. Wat meteen opviel is de soepelheid van de Cross King. Door het tubeless maken van de band kun je met lagere druk in de banden rijden en wordt de kans op een stootlek nagenoeg weggenomen. Niets dan voordelen zou je zeggen.

Maak je niet druk

Als licht mannetje (onze testrijden weegt maar 63 kilo) wordt een band als snel te hard en ervaar je minder grip omdat de druk op de band simpelweg wat minder is. Dus, 1,3 bar in de voorband en 1.4 in de achterband en knallen maar. Naar onze mening hebben veel mensen de neiging om met veel te hoge druk in de banden te rijden waardoor de optimale grip niet goed behaald wordt. Het blijft een lastige zoektocht en het is van veel factoren afhankelijk: velgbreedte, gewicht van de rijder, TPI van de band, ondergrond en de ervarenheid van de rijder. Het blijft een kwestie van experimenten, maar over het algemeen kun je uitgaan van de meest gangbare bandenmaten in onderstaande tabel:

Gewicht rijder26 x 2.4 - 2.629 x 2.2 - 2.4
45 kg1.451.30
55 kg1.601.45
65 kg1.701.55
75 kg1.851.70
85 kg2.001.85
95 kg2.202.10
105 kg2.352.20

Voor de Cross King in dit RaceSport-segment heeft Continental een mooi stukje techniek toegepast waarbij er in de wangen van de band gebruik wordt gemaakt van 120 TPI en in het karkas van het loopvlak 180 TPI. (TPI staat voor Threats Per Inch. Hierbij geldt over het algemeen dat hoe hoger dit getal, hoe hoger de soepelheid.)

profiel, threats per inchpinterest
FOTO: CONTINENTAL

De hel van Drenthe

Ok, vooropgesteld: Drenthe 200 was echt een hel. Niets dan blubber, wind, kou en doffe ellende. Schitterend natuurlijk, dus we maken ons al op voor volgend jaar. Het enige waar we die dag geen probleem mee hebben gehad, zijn de banden. Op de vlakkere stukken waar de ondergrond wat harder was, rollen de banden heerlijk soepel. Het soepele gevoel bij het omleggen van de banden wordt hier bevestigd.

De singletracks die we zowel in Drenthe als ook op de andere parcoursen gereden hebben, neem je makkelijk en snel. Met een licht wiel en een lichte band is het makkelijk en direct sturen en voel je nergens stroperigheid.

Ook over de lekbestendigheid zijn we ook goed te spreken. Dat heeft Continental met de BlackChili Compound sowieso goed voor elkaar. Wie ooit op de alom bekende GrandPrix banden voor de racefiets heeft gereden, kan bevestigen dat dit een heel soliede compound is, waarbij lek rijden echt nagenoeg niet meer gebeurt. Ook de dikke 600 kilometer op de Cross King gingen vlekkeloos voorbij wat dat betreft.

Saillant detail, na 200 kilometer bagger, prut en afzien waren onze derailleurwieltjes zo versleten dat er letterlijk geen tand meer aan zat; de Cross King banden daarentegen leken na soppen en afspoelen bijna als nieuw. Plusje erbij!

Profiel

Het profiel van de Cross King is redelijk snel. De lage noppen in het middengedeelte van de band zorgen voor lagere rolweerstand. De hogere noppen aan de zijkant van de band maken de grip in de bochten beter. In het overzicht hieronder zie je de door Continental opgestelde rijeigenschappen. We moeten het hier voor de Cross King met ze eens zijn, want (ook met heel lage druk) voelen ze in veel blubber wat glibberig aan. Voor de baggereditie van Drenthe 200 was dit misschien niet de ideale band, maar ja, het groepje mafketels dat zich aan zo iets waagt is ook maar klein.

Continental Cross King – een lekkere allrounderpinterest
FOTO: CONTINENTAL

De kans is veel groter dat je in Nederland kiest voor een van de mooie singletrack parcoursjes die vaak in het bos gelegen zijn. de ondergrond is dan relatief hard en daarbij is het met de snelle Cross King erg goed uit te houden. Ook op de weg (waar ze natuurlijk niet voor bedoeld zijn) loopt de band soepel en voelt hij niet zwaar aan. Echt een fijne band die voor heel veel Hollandse ondergrond meer dan geschikt is.

Tekst: Thomas Zijlma