Mitas is geen grote speler op de bandenmarkt. Maar voor ons zuinige Hollanders is een zachtgeprijsd bandje niet gek, dus vooral proberen.

De Mitas X-Road band koop je voor €26,95. Dat is een mooi bedrag voor een erg fatsoenlijke band. Vouwbanden voor cross en gravel vind je in alle soorten en maten, maar bij Mitas heb je geen eindeloze keuzes. Voor de X-Road kies je uit 33 millimeter of de nieuwe 40 millimeter. Met name die laatste lijkt ons heerlijk voor gravel. Ook heb je de optie om voor de X-Swap, of de X-Field te gaan. Beiden geschikt voor andere doeleinden. Je kunt ze allemaal hier bekijken.

Het X-Road modelletje testten we op de nieuwe DT CRC 1400 wielen die we staken in de veel te brute 3T Exploro. Omdat zowel de wielen als de banden voor Tubeless geschikt zijn, was de keuze snel gemaakt en dus klooiden we een kwartiertje met de banden en wat latexmelk. Ja, we zijn er inmiddels goed bedreven in.

Land vehicle, Bicycle, Vehicle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Mountain bike, Bicycle tire, Cycling, Bicycle fork, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

De bandjes voelen redelijk soepel aan en met een gewicht van 330 gram per band zijn ze ook niet overdreven zwaar. Ze voelen in de hand wel een beetje hard aan. Bij sommige banden voel je met je hand al dat ze grip gaan geven, maar het relatief harde rubber (compound) van deze band voel je ook wel een beetje terug op de weg.

Op de weg

De wat hardere compound heeft op de weg het effect dat ze bij hogere druk (4 bar bijvoorbeeld) wat glibberig aanvoelen. De 200 kilometer die we ermee op de weg reden waren niet onze favoriet, maar gelukkig zijn ze daar ook niet voor bedoeld én hebben wij het geluk dat we 's morgens het begin en 's middags het eind van de route kunnen uitbouwen met eindeloze kilometers offroad en gravel. Overigens voelen ze wel lekker wendbaar.

Ongebaande paden

Het mooie van gravelen en crossen is dat je gewoon je neus achterna kunt gaan. Een beetje druk uit de banden laten (tot ongeveer 1.8 - 2.2 bar) en go with the flow. De 33 millimeter banden zorgen in de tubeless montage voor voldoende comfort dus je kunt gaan waar je wil. Wel is het een agressief bandje dat een beetje techniek vereist.

gravelen, crossen, review, test, Mitas X-roadpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Je voelt op de gravelpaden en de singletracks dat de band zeker lekkerder in zijn vel zit. Hij snijdt scherp en goed aan en houdt fiets en berijder op zijn plek. En dat is toch waar een band voor bedoeld is. De lagere noppen in het midden van het loopvlak zorgen ervoor dat de band relatief snel is in het rechtdoor rijden. De hogere nopjes aan de randen van het profiel zorgen (offroad) voor extra grip in de bochten.

Lekrijden hebben we in al die 300 kilometer niet gedaan. Stootlek of snake bite evenmin. Dus met de duurzaamheid en de lekbestendigheid lijkt het goed te zitten. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat daarvoor nog wat meer kilometers gemaakt moeten worden.

Doen?

Als je niet teveel wil uitgeven aan crossbandjes waar je ook lekker mee te kunnen gravelen, dan is de Mitas X-Road een prima keuze. Geen gekkigheid, geen poespas, niet de top, maar voor dit bedrag absoluut acceptabel.

Voor de liefhebbers nog een detail van het profiel.

gravelen, crossen, review, test, Mitas X-roadpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Tekst: Thomas Zijlma Foto: Thomas Zijlma