Dit jaar introduceerde Wahoo een smarttrainer-accessoire dat de CLIMB genoemd wordt. Dit hulpmiddel is gemaakt om je virtuele ritten - letterlijk en figuurlijk - naar een hoger niveau te brengen. Het simuleert stijgingspercentages door je voorwiel te liften en te laten zakken.

Ook is de Wahoo KICKR (ofwel de: KICKR 17 ) van een update voorzien. Deze twee samen, moeten zorgen voor een realistische ervaring als het om indoor klimmen gaat. Beide machines samen zijn een prijzige aangelegenheid, dus zijn we eerst aan de slag gegaan met de Wahoo KICKR.

De nieuwe Wahoo KICKR heeft een nieuw ontworpen frame, dat beter samengaat met de huidige generatie schijfremfietsen. De hendel en het frame zijn anders gepositioneerd en ontworpen om meer ruimte te bieden aan de remklauwen van de remschijf die via flat-mount gemonteerd zijn. Daarnaast heeft Wahoo de achterste as van de KICKR nieuw geconstrueerd om zo met elk type steekas aan te kunnen. Het nieuwe design geeft zowel fietsen met de standaard QR (130 en 135 mm) en 10x130, 12x135, 12x142 en boost 12x148 steekassen te kunnen gebruiken. Deze update maakt de KICKR 17 geschikt voor bijna alle frames op de markt.

Zwaar

Spieren heb je niet alleen nodig om dit apparaat van de grond te krijgen. Het ding is namelijk machtig zwaar. Ook het uitklappen van de twee poten kost kracht. Je voelt meteen dat het een degelijk gevaarte is. Balen dus als je van je liefje boven of in de schuur moet gaan trainen. Maar goed, degelijkheid is wat waard als je die vermogens moet wegtrappen.

Door zijn forse gewicht (21 kilogram) en de brede armen die je met de kleine afstelbare pootjes goed kunt positioneren, is het een stabiel geheel.

Kickr, wahoo, smart trainer, binnen trainenpinterest
FOTO: WAHOO

Aankoppelen

App downloaden - stekker in het stopcontact (dan gaan Bleutooth en ANT+ ontvangers meteen aan) - tellertjes, telefoontjes, vermogensmeters koppelen - gaan. Dit gedeelte was makkelijker dan het fietsen zelf. Zelden een apparaat gehad dat meteen werkt, zonder poespas. Fijn!

Vergeet niet de (of een) mat onder de trainer te leggen en de afstelpootjes van de twee zij-armen goed recht af te stellen. Dit voorkomt 'wandelen' door de woonkamer bij het doen van een intervaltraining.

Koppelen van de Wahoo gaat met alle systemen. iOS en Android werkt beiden perfect. Nadeel is wel, dat je altijd een van deze systemen nodig hebt. Want zonder doet de KICKR niets.

Geluidsoverlast

Tja, het is dat wij een buurvrouw hebben die het al hoort als je een scheet laat... Zo vroeg ze zich ook af - met haar hoofd over de schutting - wat dat zoemende geluid was de laatste avonden. Maar met 71 decibel bij 200 watt en een trapfrequentie van 91, vonden wij binnen (en de slapende dreumes ook) het geluid behoorlijk uit te houden.

Knallen dan maar

De KICKR heeft een ingebouwde vermogensmeter die accuraat en snel reageert op elke trap. Je kunt simpelweg fietsen en afmeten hoeveel vermogen je op dat moment levert; via je Garmin bijvoorbeeld. Als je zelf bedacht hebt om 10 minuten in te fietsen op 80 watt en vervolgens 10 blokken te doen van 3 minuten op 350 watt en 2 minuten rust op 100 watt, dan doe je dat lekker.

Maar lang niet iedereen heeft een eigen trainingsschema, trainer, of voldoende discipline om op een natte winteravond zichzelf af te ranselen. Dus makkelijker maak je gebruik van de Wahoo App of van een programma als Zwift of TrainerRoad. Met de app van Wahoo kun je zelf (via je telefoon) het wattage aangeven waarop je wil rijden. Als je vervolgens schakelt of een andere cadans gaat rijden, past de trainer zichzelf aan.

Programma's als Zwift geven de informatie die zij hebben over het parcours, je gewicht en je prestaties (van te voren verzameld via een 20 minuten test) direct door aan de KICKR. Via het virtuele trainingsprogramma wordt het te leveren vermogen meteen doorgesluisd naar de machine. Er is dan geen ontkomen meer aan.

Voor en tegen

De voordelen zijn duidelijk. de KICKR is degelijk, accuraat, heeft een perfecte en realistische weergave van de wattages, is makkelijk in gebruik en goed te hanteren door het stevige handvat.

Een nadeel is er echter ook. Dit geldt niet alleen voor de KICKR maar ook voor andere smart trainers. Als je een voorgeprogrammeerde training doet waarbij je de KICKR het vermogen laat leveren in de intervallen, dan gebeurt dit: Na 1 minuut knetteren op 425 watt spuit het lactaat uit je oren en je buurvrouw staat aan de deur om te vragen of de ene steen nog op de andere staat. Je houdt de even stil, puft, steunt en piept en probeert daarna de benen weer rond te krijgen... Tadaa... Daar heb je het! De KICKR blijft die 425 vermogen nog even leveren totdat je de pedalen weer een beetje rond kan krijgen en naar een lichtere versnelling hebt weten te schakelen. Een klein menselijk drama wat ons betreft, want er is namelijk geen vezel in je lichaam meer die daar zin in heeft.

Dit komt overigens door de stiptheid van de machine. Als je vol aan gaat om een sprint van 12 seconden te doen, genereer je in de eerste paar seconden heel veel kracht. de KICKR levert je direct dezelfde tegenkracht, maar daarmee voelt het bij de eerste pedaalslagen altijd wat zwaarder aan.

Tip: Gebruik in Zwift (en voor de andere programma's) de 'ERG Mode'. Bijna alle trainingsapps hebben een degelijke modus. In deze modus wordt je zelf geacht het gewenste vermogen te leveren. In de andere modus wordt het wattage aan jou geleverd en moet je het zelf zien op te brengen. Prettig dus.

Hebben?

Wij zeggen: Ja. De KICKR gaat weg voor € 1199 en voor wie de CLIMB erbij wil hebben moet nog voor € 499,- aan de bak. Maar als je een degelijke machine wil die scherp, helder en makkelijk bedienbaar is, dan zit je wel gebakken. Het lijkt een dure aanschaf, maar we gaan ervan uit dat dit een aanschaf is waar je zeker 10 jaar lol van hebt. Als je daar de uren en kilometers met de KICKR van de prijs aftrekt, dan wordt het toch het overwegen waard.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Wahoo