Toegegeven, wij moesten ook even wennen aan het opvallende uiterlijk van het testpaar Luigino Verducci schoenen dat wij kregen toegestuurd. Deze Chrome variant is behoorlijk shiny, niet iedereen zit te wachten op een paar schoenen waar menig fietser twee keer met zijn ogen van gaat knipperen. Maar hoe langer we naar de schoenen keken, hoe chiquer we ze begonnen te vinden. De glimmende stof in combinatie met het zwarte carbon en de witte tong en sluitingen maken de schoenen wat ons betreft net niet té bling-bling.

Italiaans handwerk

De Italiaan Luigino Verducci maakt al schoenen sinds zijn 13e, toen hij in het atelier van zijn vader zelf met het ontwerpen en produceren van – normale – schoenen begon. De jarenlange ervaring die hij vervolgens opdeed, zette hij in 1992 in om carbon schoenen te gaan maken voor skeeleraars. De kleine stap naar het fietsen was vervolgens snel gemaakt. Zijn doel is simpel: het produceren van technisch sportschoeisel dat er goed uitziet, comfortabel zit, duurzaam is en bovenal de beste prestaties levert.

Hand, pinterest
FOTO: LUIGINO VERDUCCI

De VR01 wielerschoen is in samenwerking met professionele Italiaanse wielrenners ontwikkeld, waarbij de zool volledig van ultralicht en superstijf carbon is gemaakt. De kuip die vanaf de zool omhoog loopt is eveneens van carbon, maar is op die plekken thermisch vervormbaar. Op die manier kan de kuip volledig naar de vorm van je voet worden gemaakt. De schoen is verder voorzien van ventilatiegaatjes in de zool en op het bovenwerk. Hij wordt afgemaakt met twee ATOP draaisluitingen die met één hand zijn te bedienen. Elk paar schoenen wordt volledig met de hand gemaakt.

Hoog tijd om deze pantoffels eens te gaan testen!

Bij het aantrekken van de schoenen valt gelijk op hoe hard en stijf de kuip is. Schoenen met alleen een superstijve zool zijn we wel gewend, maar de kuip die bij de Verducci’s omhoog loopt is toch even iets anders. In eerste instantie lijkt het of de rand van die kuip een beetje in de voet snijdt: als je met de schoenen loopt voel je hem in je voet drukken. Maar zodra je op de fiets stapt valt het vooral op dat je muurvast in je schoenen zit. Goed om daarbij te vermelden is dat ons testpaar niet thermisch vervormd is, maar desondanks zitten de schoenen gelijk goed aangesloten.

De leest van de VR01 is te omschrijven als ‘normaal’. Onze testredacteur heeft relatief smalle voeten, wat vooral in de voorvoet het gevoel geeft dat er veel ruimte is. Maar omdat de rest van de kuip de voet zo strak op zijn plaats houdt, is de schoen zeker niet te breed. Sterker nog, het biedt heel veel ontspanning aan de voorvoet, zonder daarbij het gevoel te hebben dat je heen en weer schuift. De hiel zit ondertussen muurvast op zijn plek, wat je het gevoel geeft dat er geen energie verloren gaat en je in combinatie met die superstijve zool al je vermogen omzet in snelheid.

De ATOP sluitingen werken makkelijk en zijn ook onderweg goed met één hand te bedienen. Even een tikje strakker of losser is eenvoudig te doen en daarmee blijft je voet goed op zijn plaats. Een ander pluspunt van de schoen is de rubberen afwerking aan de buitenkant. Naast het (te vervangen) loophakje heeft de schoen ook een rubberen rand aan de voorkant van de voet, wat er voor zorgt dat je er – relatief – fatsoenlijk mee kunt lopen, zonder daarbij je schoen te beschadigen. Voor het uiterlijk is deze rand misschien niet de meest fraaie oplossing, maar hij is wat ons betreft onmisbaar voor de duurzaamheid van de schoen.

Shoe, Footwear, Running shoe, Outdoor shoe, Athletic shoe, Cross training shoe, Cleat, Walking shoe, Sneakers, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Duurtest in de hitte

Dat een paar schoenen tijdens een enkele testrit in Nederland goed bevalt is een goed voorteken, maar we waren vooral benieuwd hoe de schoenen zich zouden houden tijdens een 6-daagse fietstocht door de Pyreneeën. Elke dag meerdere uren die fietsschoenen aan de voeten met tropische temperaturen: een betere test is er wat ons betreft niet. En na die week is het duidelijk: dit is het fijnste paar fietsschoenen wat onze testredacteur ooit heeft gedragen! Geen enkele keer brandende voeten, nooit een gedachte als “Die schoenen moeten uit!” en bovenal nooit het idee dat de energie die er in de schoenen wordt geduwd ergens verloren gaat op de flanken van de Tourmalet.

Zijn er dan geen minpunten te bedenken? Behalve het voor sommigen wellicht té opvallende uiterlijk en de relatief hoge prijs van € 399 kunnen wij eigenlijk niks bedenken. De echte duurzaamheid hebben we nog niet kunnen testen, maar de verwachting is dat zo’n paar schoenen echt jarenlang kan meegaan. Dan valt de investering nog weer relatief mee. En die kleuren? Als je iets minder wilt opvallen is er ook gewoon een zwarte of witte variant.

Tekst: Sander Jansen
Foto: Sander Jansen/Luigin Verducci