Even snel checken of je fiets nog helemaal lekker werkt. Je gaat natuurlijk niet onvoorbereid op pad en wil ook zeker niet je fietsmaten 'lastig vallen' met het feit dat jij je spullen niet in orde hebt. Dus check snel de volgende dingen aan je fiets om lekker ongestoord op pad te kunnen.

1. Reinig je ketting regelmatig

Er zijn voldoende methodes bekend: Demonteer de ketting en laat hem een nacht weken. Reinig elke schakel met een katoenen doek. Of zoietsreinigen met een giftig oplosmiddel in een reinigingstool. Als de ketting niet goed wordt onderhouden moet je hem sneller vervangen. Met deze tips weet je of je een nieuwe ketting nodig hebt.

Maar dit reinigingsproces is voor de luie kettingreinigers onder ons:

  • Koop een kettingreiniger zoals de Park Tool Cyclone Kettingreiniger.
  • Vul hem met een goede ontvetter.
  • Plaats het apparaatje op je ketting
  • Draai je crankstel 15 tot 20 keer rond en laat de borstels het vuil van je ketting schrobben.
  • Verwijder de kettingreiniger en veeg de ketting droog met een schone doek.

Geen kettingreiniger? Spuit dan met een krachtige ontvetter op de ketting, waarbij je kleine stukjes per keer doet (het vervliegt snel), en veeg schoon met een droge doek. Breng daarna kettingolie, wax of een ander smeermiddel aan als je klaar bent. Niet zeker of je de olie of andere smeermiddelen goed gebruikt? Bekijk dan deze tips hoe je kettingolie gebruikt om alle onderdelen soepel te laten draaien.

2. Stel je remmen goed af

Als je remhendel bij het inknijpen je stuur raakt voordat je stilstaat, zijn ofwel je remblokjes versleten, of je kabels zijn uitgerekt. Beide kan natuurlijk ook. Versleten remblokjes moeten vervangen worden, maar dat is een ander verhaal. Als je toch nu wilt fietsen, doe dan het volgende om op pad te kunnen.

  • Draai de afstelknop op de remklauw (waar de kabel de rem ingaat) met de klok mee met één ‘klikje’ per keer.
  • Test na elke klik je rem.
  • Als je de laatste klik heb bereikt en nog steeds het probleem niet hebt opgelost, draai de afstelknop dan volledig de andere kant op tot hij niet verder kan.
  • Schroef vervolgens de bout los (waar de kabel op de rem gemonteerd zit) en trek een klein stukje kabel naar buiten, terwijl je de remblokken met je andere hand op de velg drukt.
  • Draai de bout weer vast en herhaal het proces, totdat je de juiste afstelling hebt gevonden.

Heb je schijfremmen? Bekijk dan hier de beste tips voor het afstellen van schijfremmen.

3. Verbeter het schakelen

Wat heb je aan een schone ketting als hij heen en weer springt tussen verschillende versnellingen? Verminderde kabelspanning is de waarschijnlijke boosdoener. Dit is wat je moet doen:

  • Met je fiets in een montagestandaard of je fietsmaat die het achterwiel van de grond tilt schakel je naar het kleinste tandwiel op je cassette.
  • Draai de afstelmoer (bijna altijd van plastic) van je achterderailleur een halve slag met de klok mee.
  • Dan, terwijl je de pedalen draait, schakel je 1 keer.
  • Als de ketting niet naar het volgende tandwiel springt, draai je de afstelmoer nog een halve slag.
  • Als de ketting gelijk naar het derde tandwiel springt heb je te ver gedraaid. Draai dan weer met een halve slag terug. Draai de afstelmoer nooit meer dan een halve slag per keer.
  • Het kan erin resulteren dat je te veel kabelspanning krijgt, waardoor het schakelen weer net zo slecht of slechter gaat als toen je begon. Bekijk ook deze video hoe je de achterderailleur afstelt.