In de motorsport is HJC een grote speler. Wie naar de MotoGP kijkt, zal het logo herkennen en weten dat bijna alle groten der aarde die zich op gemotoriseerde tweewielers voortbewegen, met dit merk de bovenkamer beschermen.

Veel minder bekend en ook veel kleiner is HJC in de wielersport. Sterker nog, in 'onze' sport, doen ze nog maar net mee. Maar de ploeg van Lotto Soudal rijdt ermee en wij hadden de mogelijkheid deze helm ook te testen.

Tien kleurstellingen van de Furion zijn beschikbaar, maar de meest bekende lijkt de Lotto-Soudal uitvoering in zwart en wit met de Belgische vlaggetjes en het logo van de ploeg.

HJC Furion – De helm van André Greipelpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Aero helmen kunnen door hun vaak dichte karakter voor enige 'champignonvorming' zorgen. Maar dat is bij de Furion gelukkig niet het geval. Hij is vrij klein van stuk en ziet er rank uit. De hoogte van de sluiting is instelbaar en daarmee zorg je ervoor dat hij goed blijft zitten. Het lukt tijdens het perskamp alle 10 gelukkigen de helm lekker en prettig passend op het hoofd te krijgen, dus wat dat betreft is de missie geslaagd.

Ook met het gewicht van 190 gram voor een small zit het wel goed. De in de windtunnel geteste aerodynamica, de in-mold constructie (de techniek om het EPS frame te verbinden met de polycabonate schaaldelen), het beloofde venturi-effect én alle veiligheidscertificaten nemen we voor waarheid aan. Op pad maar met dit nieuwe hoofddeksel.

Ervaring

Het afstellen van de bandjes en de sluiting op je achterhoofd werkt makkelijk. Een bijzonder en vreemd gebruik is dat iedereen als test een helm even aandrukt op zijn hoofd. Als wij dit ook doen (want zo doe je dat nu eenmaal) dan voel je wel een paar hardere drukpunten. Hierdoor vermoed je een te dunne padding maar tijdens het fietsen merk je daar niets van. Hij zit comfortabel en lekker licht.

HJC Furion – De helm van André Greipelpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Tijdens de presentatie vertelde de marketing manager van dienst vol trots een anekdote over Andre Greipel. Die had de beste man na zijn eerste ritjes namelijk verteld dat de helm bij 40 kilometer per uur op leek te stijgen en los leek te komen van zijn hoofd. Wij dachten dat dit allemaal wel mee zou vallen, maar niets was minder waar. De werveling en het het enorme ventilerende vermogen bij hoge snelheden is echt een topervaring. In de afdalingen in de Ardennen waar de snelheid zonder probleem boven de 40 kwam, was dit venturi-effect bijzonder goed te merken. Dit maakt ook dat de helm niet te warm wordt bij erg zonnig weer. Zaak is wel om de snelheid er goed in te houden!

Voor €199 is deze Furion in de winkel verkrijgbaar. Overigens zul je online meer succes hebben met je aankoop want er zijn nog niet veel winkels die HJC verkopen.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma