De Fusion 5 serie komt in 3 types. De all-round Performance, de race-georiënteerde Galactik en de All Season voor de slechtere omstandigheden. De band die wij in de heuvels op Mallorca en de Nederlandse wegen hebben getest, is de Performance in 25 millimeter breedte.

Het gewicht van de Fusion 5 Performance is met 325 gram per band (werkelijk gewicht) erg netjes te noemen. De populaire Schwalbe One Tubeless weegt nagenoeg hetzelfde. De geliefde Continental GP4000 SII weegt zo’n 230 gram, maar hier moet nog wel een binnenband bij worden gerekend (zo’n 90 gram voor een ‘standaard’ type).

Over het monteren van tubeless banden doen nogal wat verhalen de ronde. In principe is het monteren van de banden niet veel lastiger dan gewone buitenbanden met een binnenband. Voorwaarde voor een geslaagde montage zijn natuurlijk wel: tubeless ready velgen (compleet met een tubeless velglint) en tubeless ventielen. Het is soms nodig om een compressor of speciale tubeless-inflator te gebruiken om in één keer voldoende lucht in de band te blazen bij de montage. Ook kan het handig zijn om een paar bandenlichters bij de hand te hebben om de band er op te wippen.

Tip: kijk dit filmpje voor je de banden gaat monteren.

Tubeless banden zitten vaak een stuk strakker om de velg dan standaard buitenbanden. De montage van de Hutchinsons gaat, voor tubeless begrippen, bijzonder makkelijk. Het valt dan ook op de dat de banden een stuk soepeler voelen dan eerdere tubeless racebanden die we hebben geprobeerd.

Een van de voordelen van een tubeless systeem is dat je met een lage bandenspanning kunt rijden zonder het risico te lopen dat je door een stootlek langs de weg komt te staan. De banden voelen met zo’n 6,5 bar voor mijn 69 kilo dan ook bijzonder comfortabel aan. De banden geven het nodige vertrouwen in zowel droge als natte omstandigheden.

Tire, Bicycle tire, Automotive tire, Bicycle part, Rim, Bicycle wheel, Wheel, Automotive wheel system, Auto part, Spoke, pinterest

Na de 1100 testkilometers zijn pas de eerste sporen van slijtage zichtbaar. Met de duurzaamheid lijkt het dus wel goed te zitten dus. De mogelijkheid om latex toe te voegen is een van de voordelen van tubeless banden. Dit latex zorgt ervoor dat er nergens lucht kan ontsnappen en, als je dan toch lek rijdt, kleine gaatjes (van 2-4 millimeter worden gedicht). De mogelijkheid om met een lagere bandenspanning te rijden en de latexvloeistof daagden ons uit om de banden eens flink aan de tand te voelen op natte gravelwegen. Helaas reden we na de nodige kilometers toch een keer lek. De latex-vloeistof leek in eerste instantie zijn werk te doen en zo kon de training worden voortgezet. Helaas was het de volgende dag toch raak en bleek de latex vloeistof het gaatje onvoldoende te kunnen dichten. Met het gebruik van een zogenaamde ‘Tubeless-plug’ (trucje uit het mountainbiken) was het gaatje echter snel gedicht en waren we binnen een paar minuten weer op weg.

preview for LEK RIJDEN MET LATEX

De Hutchinson Fusion 5 Performance banden bevielen ons over het algemeen goed. Over de grip, duurzaamheid en de montage waren wij zeer tevreden. Een gaatje in de buitenband kan bij iedere band gebeuren, het viel ons echter wel tegen dat de dit kleine gaatje niet volledig gedicht werd door de latex vloeistof. De banden zijn uiteraard nog prima te gebruiken, maar nu helaas wel met een binnenband. Dit is een probleem dat je bij iedere tubeless buitenband tegen zou kunnen komen. Toch zouden wij deze tubeless banden zeker aan willen raden; door de lagere bandenspanning is het rijden op de banden echt een genot en als je een tubeless plug meeneemt ben je bovendien razendsnel weer op weg!

Consumentadviesprijs Hutchinson Fusion 5 Performance: €59,90 per band.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto/Video: Sven Asjes