Cross Country rijden van tegenwoordig is niet meer het CX-en van vroeger. De parcoursen worden sneller, de fietsen kunnen meer hebben, zijn wendbaarder en de tracks worden veelal steeds technischer.

###p

'De banden voor deze moderne parcoursen moeten uiterst licht rollen en daarnaast ook betrouwbaar en duurzaam zijn. Het profiel moet op verschillende ondergronden en onder alle weersomstandigheden perfect presteren. Bochtenwerk, acceleratie, grip, rolweerstand en remprestaties zijn functies die perfect met elkaar in evenwicht moeten zijn', aldus Markus Hachmeyer, Senior Product Manager MTB-banden. 'En de ultieme oplossing was alleen mogelijk, door het ontwikkelen van speciale voor- en achterbanden.'

De voordelen van deze nieuwe banden komen pas duidelijk naar voren, als ze in combinatie worden gebruikt: Racing Ray is een voorband met uitstekende stuureigenschappen, terwijl de Racing Ralph op het achterwiel voor snelheid en tractie zorgt. Aldus Schwalbe.

De nieuwe CX-broertjes hebben weliswaar heel verschillende profielen, maar Schwalbe heeft ze allebei uitgevoerd met nieuwe, afgeronde noppen, waarmee ook het Fat Albert duo succesvol is geworden. Het bijzondere hieraan is dat ze krachten uit elke richting omzetten in een continue rijbeweging en dat de banden heel berekenbaar worden. 'Foutjes tijdens het rijden worden door de banden goed opgevangen maar breken ze toch een keer uit, dan laten ze zich snel weer corrigeren.' Zegt Markus Hachmeyer.

Racing Ray aan de voorzijde: agressief profiel met goede stuureigenschappen. Als een echte voorband zorgt de Racing Ray voor nauwkeurig sturen, betrouwbaar bochtenwerk en veel grip dat voor vertrouwen zorgt. De stevige, vrijwel niet te vervormen schouderblocks ondersteunen een directe rijstijl. Het open profiel van de band zorgt voor een goede zelfreiniging.

Racing Ray wordt uitsluitend geleverd met Addix Speedgrip Compound.

De nieuwe Racing Ralph is krachtiger dan zijn voorganger en rolt lichter. De centerblocks en de stevige noppen op de schouder en in het overgangsgebied, bieden veel gripkanten voor tractie en aandrijving. Dit moet - samen met het open profiel - zorgen voor betere grip op boomwortels en schuine kanten.

Omdat het bij het achterwiel vooral om snelheid gaat, is Addix Speed de ideale compound. Hoewel de Racing Ralph speciaal als achterband ontwikkeld is, kan hij op zeer droge parkoersen ook als voorband gemonteerd worden. Beide nieuwe banden zijn uitgerust met Tubeless Easy-techniek en SnakeSkin.

Vanaf juli zijn de via de vakhandel verkrijgbaar. Prijs: 57,90 euro.

Tekst: Thomas Zijlma Foto: Schwalbe