Scope R4 wielen: stijf, licht, aero én uit Nederland

Review van de Scope R5 wielen. Bij ons pronkten ze in een dikke Colnago C60, verschenen ze in de Italvega Nuovo Supersport en zetten we ze in een Basso Diamante.

vrijdag, 9 maart 2018, 13:54
Scope R4 wielen: stijf, licht, aero én uit Nederland

Dit jaar stond het Nederlandse Scope op Bike MOTION. Geen verrassing voor ons dat het een grote en mooie stand was die volop in het oog sprong.

Nieck Busser en Rik Kusters – die het merk bedachten en eigenaar zijn – zijn samen goed voor meer dan 350 wedstrijden en 200.000 kilometers op de racefiets. Geen kattenpies dus, de mannen weten waar ze het over hebben. Vanuit Eindhoven dat zich profileert als dé High-Tech stad van Nederland, in samenwerking met de High-Tech Campus, de Tech-University van Eindhoven en de Design Academy worden deze full carbon racewielen én naven door hen ontwikkeld.

Bijna niets is makkelijker dan een paar honderd wielen postorderen, wat spaakjes erbij bestellen en de naven erin vlechten. Maar alles van begin tot eind ontwikkelen, testen, bijschaven, op de markt brengen, verkopen én presteren… dát is andere koek!

Geen productie van andere onderdelen of aanverwante zaken, nee, echt alleen carbon wielen en niets anders. Dat noemen wij nog eens toewijding! Als we tekst van hun website een beetje vrij vertalen, dan komt het neer op het volgende: winnaars hebben een plan en verliezers een excuus. Scope Cycling: geen excuses.

Rijden dan maar

Wij zijn als eerst op pad geweest met de Scope R4 wielen voor velgremmen in een tamelijk absurde machine: Colnago C60 in gouden uitvoering met Campagnolo Super Record. Als je die twee naast bij elkaar zet, dan móeten de wielen wel ‘smoel’ hebben! En dat hebben ze gelukkig!

De wielkeuze is misschien niet alledaags want in deze combinatie zou je eerder Campa-wielen of Fulcrum (stiekem natuurlijk ook Campa) verwachten, maar even serieus, het is een schot in de roos! Leuk om dit Italiaanse bravour te combineren met Nederlandse intelligentie en nuchterheid.

Om de fiets op te bouwen moesten we de body wisselen van Shimano/Sram naar Campagnolo. Dat gaat makkelijk! Je trekt de body zo van de as. Mocht je dit thuis ook een keer gaan doen, let er dan wel op dat je de vulring die aan de binnenzijde van de body zit ook wisselt én dat je de rubberen afsluitring ook vervangt. Als je dit niet goed doet, dan kan je wiel niet vrij lopen. Dus let op!

We hebben de wielen voorzien van Schwalbe One bandje in 25 millimeter en zijn ook maar meteen de Tubeless Ready mogelijkheid gaan proberen. Het resultaat: superlicht, lekker stijf, direct én voldoende comfort.

Problemen?

Nou, eigenlijk niet. Het 19 millimeter brede velgbed (binnenzijde) zorgt ervoor dat de band mooi vormt en ten opzichte van de velg niet té bol wordt. Dit komt de aerodynamica ten goede. Ook het tubeless rijden op de racer is echt een genot. Het benadert het heerlijke zoevende en snelle gevoel van het rijden op tubes. Als je dat ooit gevoeld hebt, wil je eigenlijk niet meer anders.

Waar we in het bijzonder over te spreken waren, was het remvermogen dat zelfs in de regen behoorlijk goed was. Het blijft natuurlijk behelpen, maar het lijkt erop dat Scope een goede combinatie heeft weten te maken van remblokjes en remcompound op het velgbed. Gebruik wel de meegeleverde blokken van Scope zelf, want anders krijg je gedonder met garantie. De blokken zijn wel redelijk zacht, dus vermoedelijk zijn ze wat sneller aan vervanging toe dan je mogelijk gewend bent, maar remmen in de regen en lang plezier hebben van je wielen is ook wat waard.

Afdalen in de bergen is met de wielen nog niet gelukt, dus het antwoord daarop moeten we nog schuldig blijven.

Moeten we nog iets over zijwind melden? Dacht het niet. Feit blijft dat als je een groter oppervlak in de wind houdt het meer wind vangt. Dus wij willen daar niet meer over zeuren. Het is een gegeven. En daarnaast, de meeste mensen die deze wielen kopen, hebben meestal ook nog ergens een setje lage wielen liggen. Dus als het hard waait en je wil rechtop blijven; doe die er lekker in.

Het oordeel

Strakke, tubeless ready, full carbon wielen met 44 millimeter hoogte en keramische lagers. Ze draaien als een wilde en zijn lekker stijf. Hard en solide in de bocht en licht genoeg om fijn te accelereren. Maar hé, wieltjes van €1398 mogen ook wel goed presteren.

Soorten en smaken

De wielen in de R4 uitvoering hebben een velghoogte van 44 millimeter. Dezelfde wielen worden ook gemaakt in de uitvoeringen R5 en R3 die respectivelijk 55 en 33 millimeter hoog zijn. Wil je dus iets minder mans voor de dag komen, maar wel full carbon racewielen onder je bolide, dan is dat ook nog een optie.

Saillant detail

Wij waren erg gecharmeerd van de antracietkleurige wielen waarop het merk niet zo opvallend geplaatst is. Elegant en niet schreeuwerig, naar wij dachten. Maar op de Bike MOTION zagen we ook dat ze zich prima lenen voor een custom paint job. Kijk maar.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Ramiro Ameneiro