Op heldhaftige wijze won Bauke Mollema de 15de etappe in de Tour de France naar le Puy en Velay. 30 Kilometer voor de meet vertrok Mollema uit een forse kopgroep; ze kregen hem niet meer te pakken. Het gat werd groter en groter en daarna steeds kleiner en kleiner. De spanning spoot uit de speakers van de tv.

Al heel snel ging het over de hoge wielen waar Mollema mee reed. Meestal wordt er in etappes met veel klimmen gereden met lage wieltjes die een stukje lichter, maar wel minder aerodynamisch zijn. Mollema en zijn ploeg Trek-Segafredo waren echter uitgekookt genoeg om dit meesterplan ten uitvoer te brengen met hoge wielen. Dit heeft Mollema in die magische 30 kilometer een paar seconden tijdwinst opgeleverd. Tijd dus om eens goed naar de nieuwe Trek van Mollema te kijken.

De gloednieuwe Trek Emonda SLR waar Mollema op rijdt is nét iets lichter en stijver dan zijn voorganger. Met 640 gram voor een frame (maat 56, zonder voorvork) is het kader 50 gram lichter dan voorheen.

De Trek Emonda SLR wordt gemaakt in twee verschillende frametypes. De H1 en de H2. Het verschil zit hem in de geometrie waarbij de H1 meer gericht is op de échte wedstrijdgerichte renners met een meer agressieve houding. De H2 geometrie is iets meer gericht op dagelijkse tochten die niet altijd op het scherpst van de snede hoeven. Er is naast stijfheid en gewicht ook rekening gehouden met ‘comfort’. Het blijft vreemd om over comfort te praten als je 6 uur dubbelgevouwen over een frame hangt en de verzuring uit je oren naar buiten spuit, maar toch. Door meer verticale flexibiliteit voelt de fiets niet ‘hard’ aan en is er gedacht aan meer demping.

Trek heeft samen met Bontrager ook gezorgd voor iets meer remkracht in de remhoeven van de Bontrager Speed Stop Pro-remmen door te werken met een direct mount. Daarnaast zijn ze erin geslaagd om door andere materiaalkeuze de remmen ook nog lichter te maken. Ook dit scheelt weer 50 gram.

De Emonda is er ook in een disc versie, maar de persoonlijke voorkeur van Mollema heeft voor nu nog de velgrem. De fiets van Bauke is verder uitgerust met Shimano Dura Ace Di2 9150 groep en voorzien van de nieuwe Bontrager Aeolus D3 TLR wielen van volledig OCLV carbon. Dit type carbon is gepatenteerd door Trek. De wielen zijn er in 4 uitvoeringen: de 3, 5, 7 en 9. Dit staat voor de hoogte van de velg. Voor deze winnende rit van gister koos Bauke samen met zijn mechaniekers voor de Bontrager Aeolus 7 D3 die iets hoger zijn dan de nieuwe Pro 3 TLR wielen waar hij de andere dagen mee koerste. Overigens worden de wielen waar de prof op rijden in Amerika gemaakt. Ze zijn voorzien van de heel kwalitatieve DT 240S naven. Voor de nieuwe Aeolus Pro serie wordt de productie in de Trek-Bontrager fabriek in Azie gedaan en zijn de wielen voorzien van naven van Bontrager zelf. Hierdoor zijn deze wielen voor ons consumenten nog steeds erg goed, maar een stuk betaalbaarder.

Wil je in geschreven woord nagenieten van de zegetocht van Bauke Mollema? Lees dan hier de column van Lidewey van Noord.

Wil je meer van dit soort nieuws, artikelen en mooie winacties? Schrijf je dan in voor onze wekelijke nieuwsbrief.