Het nieuwe model van de Zipp 303 wielen behoudt zijn 45 mm hoge velg, maar heeft de zijkanten iets afgevlakt met een breder (intern) velgbed van 21 mm. Dit alles om te zorgen voor betere aerodynamica.

Zipp zegt dat een 28 mm-band de snelste keuze is voor deze wielen - goed nieuws, want die maat biedt voor de meeste situaties een comfortabele rit. Dit kan onze tester alleen maar enthousiast onderschrijven: zeker tubeless gemonteerd, kan het voor een racefiets eigenlijk niet comfortabeler.

De wielen zijn disc only, waardoor Zipp het kuiltjespatroon op de velg dichter naar de rand heeft kunnen brengen, iets dat door het remvlak op de velgremversies niet kan. De kuiltjes bootsen het effect van het zaagtandvormige patroon van de duurdere Zipp 454- en 858-wielen na. Daarnaast is het velgprofiel gegoten uit één deel om zo sterker en stijver te zijn. Het zorgt voor meer stabiliteit bij zijwind. De praktijk leerde ons dat de wielen ook een fractie minder heftig op de (zij)wind reageerden.

Nog een update: de grafische afbeeldingen worden rechtstreeks op de velg gedrukt om de kuiltjes clean en vrij van decals te houden. Wat wij daarvan vinden? Simpelweg mooi! Gecombineerd met de Cognition-naaf van Zipp - met het heel soepel rollende magnetische freehub-mechanisme en CenterLock disc-interface – is deze 303-set klaar om op vrijwel elke ondergrond echt gas te geven.

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle tire, Bicycle, Spoke, Bicycle drivetrain part, Vehicle, Wheel, Rim, Hub gear, pinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Al die technologie klinkt geweldig, maar het is moeilijk om laboratoriumresultaten om te zetten naar het gevoel in 'de echte wereld’. De vraag is dus: maken deze wielen de hype waar? Het antwoord is volmondig ja. Tijdens de ritjes van onze testredacteur waren de 303-wielen stabiel in alle omstandigheden. Er was weinig last bij zijwind en het royale velgbed voegt volume toe, waardoor je lagere bandendruk kunt gebruiken om zo betere grip en minder rolweerstand te hebben. Een bandenwissel naar een set cyclocross-banden voor wat off-road ritten benadrukte de stijfheid van de wielen – bochten konden op volle snelheid genomen worden, zonder flex of instabiliteit. En door de bredere banden heb je dus niet het gevoel op 'harde planken' te rijden.

Met deze updates heeft Zipp haar 303-wielset tot één van zijn beste wielsets ooit gemaakt. Over de prijs van de wielen kun je twisten: je koopt er ook een complete fiets voor. Maar als je de ultieme wielset zoekt én serieus de blits wilt maken in het peloton, dan moet je ervoor gaan. Punt uit.

Tekst: Redactie Bicycling
Foto: Ramiro Ameneiro