Skip to Content

7 Belangrijke dingen die je als beginner moet weten

Als je van te voren geweten had wat iedere fietser lijkt te weten, dan was beginnen met fietsen heel anders gegaan.

Door
7 tips voor beginnende wielrenners
XLC

Niet iedereen wordt geboren met de gave om zomaar even een wheelie te doen op een fiets van € 15.000 – zelfs Peter Sagan niet. We zijn allemaal wel eens ergens een beginneling in.

Gelukkig zijn er wijze, ervaren fietsers (en uiteraard fietsclubs) die met liefde hun kennis delen met een nieuwe volgeling van het fietsevangelie. Maar het kan soms lastig zijn, als je al jarenlang fietst, om de herinneringen terug te halen van die eerste keer dat je een fietsoutfit kocht. Toch is er een aantal basisprincipes die zo vanzelfsprekend zijn dat je ze vergeet te vertellen. En voor een nieuweling op de fiets zijn deze principes misschien helemaal niet zo vanzelfsprekend. We spraken met recreanten en wedstrijdrijders om te achterhalen wat zij graag hadden willen weten toen ze begonnen met fietsen. Als je nu een beginnende fietser bent, leer dan alsjeblieft van onze fouten.

Oh ja, de no brainer aller tijden: draag altijd een helm! Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook omdat je het een ander niet kunt aandoen om jou ergens langs de kant van de weg te vinden met een hoofdwond. En dan hebben we het nog niet eens over 'het imago' gehad. Dus, gebruik je kop, helm op.

En dan nu de tips!

1

Draag geen ondergoed onder je fietsbroek. Echt niet.

Land vehicle, Cycling, Bicycle, Cycle sport, Vehicle, Bicycle frame, Road cycling, Bicycle accessory, Bicycles--Equipment and supplies, Road bicycle,
FOTO: GETTY

Dit was de nummer één tip die we kregen van de fietsers die we spraken. 'Ik droeg gewoon ondergoed onder mijn fietsbroek in de eerste maand dat ik fietste,' zei één van de dameswielrensters. “Het was vreselijk. Ik las wel dat het niet de bedoeling was, maar toch deed ik het. Uiteindelijk besloot ik het eens te proberen en wow – wat een verschil. Het eerste wat ik mijn beide ouders vertelde toen zij begonnen met fietsen was ‘Draag GEEN ondergoed onder je broek!’
Bovenop het mogelijke probleem van knellen of schuren of een branderig (in de fik staan) gevoel op ongemakkelijke plaatsen, kan ondergoed ook zweet en bacteriën vasthouden. Het zeem in je fietsbroek is vaak gemaakt van zweetdoorlatend, antibacterieel materiaal. Tenzij je in gewone kleding rondrijdt, kan je je onderbroek het beste thuis laten.

2

Bike fitting is voor iedereen van grote waarde

Bicycle wheel, Bicycle, Bicycle tire, Vehicle, Bicycle frame, Bicycle part, Hybrid bicycle, Bicycle fork, Spoke, Road bicycle,
FOTO: GETTY

Wanneer je iets meer doet dan met je fiets met 10 kilometer per uur over de boulevard rijden, overweeg dan om een bike fitting te laten doen. Waarom? Een goede houding op je fiets zorgt ervoor dat je comfortabeler fietst, blessures voorkomt en je zelfs sneller wordt door een efficiëntere pedaalslag.

Bekijk hier onze uitgebreide video over bikefitting.

Als je pijn ervaart, of zelfs gewoon wat ongemakkelijk zit op de fiets, dan is dat ook een signaal om een professionele bike fitting te overwegen. Mensen hebben de misvatting dat er iets pijn hoort te doen op een fiets. Ze nemen aan dat je kont pijn gaat doen, je voeten pijn gaan doen, je rug pijn gaat doen – en dat is niet de bedoeling.
Veel winkels bieden een bike fitting sessie aan bij de aanschaf van een fiets en anders kosten ze ergens tussen de €100 en €300.
'Ik reed twee jaar lang met pijn en gevoelloosheid op het standaard zadel wat ik bij mijn Bianchi Brava kreeg,' zei één van de fietsers. 'Het duurde daarna nog ongeveer een jaar voor ik mijn eerste bike fitting deed. (‘Wacht. Het is dus niet de bedoeling dat dingen pijn moeten gaan doen? Wow!).'

3

Je schakelsysteem is je vriend

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle tire, Spoke, Bicycle, Bicycle drivetrain part, Tire, Rim, Vehicle, Wheel,
FOTO: GETTY

Kort nadat ik de eerste dates met mijn vriend had gehad, vroeg ik hem 'Wat is je favoriete versnelling?' Hij stond perplex door die vraag. Wat blijkt – zoals ervaren fietsers zullen onderschrijven - je hoort helemaal geen favoriete versnelling te hebben. Integendeel, je moet continu blijven schakelen om de ideale cadans te kunnen behouden. De meeste mensen zullen een cadans van tussen de 80 en 90 rpm (omwentelingen per minuut) een goede cadans vinden die een balans biedt tussen efficiëntie en comfort. Wanneer je te laag in je omwentelingen gaat (stoempen op 60 rpm bijvoorbeeld), zal je lichaam zelfs minder zuurstof voor het trappen gaan gebruiken, wat betekent dat je minder aeroob belastbaar bent. Maar het kan ook schade aan je knieën toebrengen met al die kracht die daarop uitgeoefend wordt. Als je je cadans onder controle wilt krijgen, overweeg dan de aanschaf van een cadanssensor voor je fietscomputer.

Leer in dit artikel alles over schakelen.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Veel langer plezier door een beetje basisonderhoud

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle tire, Bicycle mechanic, Bicycle frame, Bicycle, Spoke, Vehicle, Road bicycle, Wheel,
FOTO: GETTY

Voor elke rit die je maakt, neem even twee minuten de tijd om je fiets te prepareren. Begin met de banden: check de bandenspanning en pomp bij wanneer nodig. Te lage bandenspanning kan je gevoelig maken voor een stootlek als je een hobbel of kuil tegenkomt, wat ook nog kan resulteren in een valpartij. Daartegenover staat dat veel beginnende fietsers juist overdrijven en hun banden veel te hard oppompen. Als je bijvoorbeeld een vrouw van 50 kg bent, heb je voldoende aan 5 bar in je banden. Hanteer per 10 kg lichaamsgewicht 1 bar extra.

Daarnaast moet je altijd even checken of je zadel en stuur nog goed staan, dat je remmen goed werken en dat je ketting nergens een piepend, krakend of slepend geluid maakt – aanwijzingen dat hij te droog is en een beetje olie kan gebruiken. Van de meeste onderdelen aan een fiets is het vrij duidelijk hoe ze werken als je aandachtig kijkt. Een fiets zit niet zo ingewikkeld in elkaar, het is eigenlijk best wel logisch allemaal. Mocht het nodig zijn, doe dan een simpele onderhoudsbeurt.

5

Bevestig accessoires op je stuur altijd ónder de kabels

Bicycle handlebar, Bicycle, Bicycle part, Bicycle wheel, Vehicle, Road bicycle, Cycling, Bicycle accessory, Mountain bike, Bicycle frame,
FOTO: GETTY

Of het nu een fietscomputer, verlichting of een triathlonstuur is, zorg ervoor dat je accessoires onder de kabels door op je stuur monteert, in plaats van er overheen – een les die wedstrijdrenster Jeanette Haggas op een dure manier leerde. “Ik ging trainen voor een tijdrit en had haast, omdat ik wat vrienden zou ontmoeten,” zegt Haggas. “Dus ik pakte het opzetstuur, maakte de delen vast naast mijn Garmin en zorgde ervoor dat ik ze extra strak aandraaide zodat ze niet zouden bewegen. Na ongeveer drie minuten kreeg ik problemen met het schakelen. Een van mijn vrienden zag het probleem al door enkel naar mijn tijdritstuur te kijken: ik had het stuur over de kabels heen gedaan – en deze zo hard vastgedraaid – dat ik de kabels beschadigd had door de buitenkabel heen. We stopten direct om het opzetstuur op de juiste manier te monteren, maar toen was de schade al geleden, dus ik kon de volgende dag nieuwe kabels monteren. Dat was een dure les!”

6

Bezuinig niet op de verkeerde zaken

Helmet, Bicycle helmet, Bicycle clothing, Cycling, Personal protective equipment, Vehicle, Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle, Recreation, Mountain bike,
FOTO: GETTY

Als je geen bankrekening hebt die overstroomt, kunnen de aankopen voor het fietsen aardig gaan tellen. Op sommige zaken kan je besparen, maar op een ander moment kun je juist beter iets meer uitgeven als je tussen twee opties moet kiezen.
Ten eerste, onderschat nooit de waarde van goed passende fietsschoenen. Een korting van €100 op een paar blinkende schoenen die je grote teen in elkaar drukken zal niet alleen oncomfortabel fietsen, het kan zelfs zenuwschade aanrichten op de lange termijn.

Ten tweede, zeker als je vaak met warm weer fietst, bezuinig niet op een lichtere helm. Hij zal comfortabeler zitten, niet alleen vanwege het lagere gewicht, maar vooral ook doordat ze doorgaans meer ventilatiesleuven hebben dan goedkopere alternatieven. En hoe comfortabeler je fietst, hoe groter de kans dat je daar nooit meer mee op wilt houden.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Denk aan je edele delen als het om comfort gaat.

Human leg, Leg, Footwear, Red, Thigh, Shoe, Knee, Calf, Joint, Ankle,
FOTO: GETTY

Van het niet dragen van ondergoed, tot het leren van de voordelen van chamois cream, of het vinden van het perfect zittende zadel, een groot deel van je fietsplezier komt neer op één ding: zitcomfort.
Hardlopers hebben te maken met blaren en afvallende teennagels; fietsers hebben te dealen met zadelpijn – vaak resulterend in een gevoelige, puistachtige huid die ontstaat door druk en wrijving. Het is iets dat elke fietser tegen gaat komen en het is niks om je voor te schamen of opgelaten over hoeft te voelen.
'Als ik toch van te voren had geweten hoeveel ik als fietser aan mijn kruis zou denken...,' zei een van de recreanten. 'De hippie die ik vroeger was had zeker niet gedacht dat ik zoveel tijd in de badkamer zou gaan besteden, met één been op de rand van de wasbak de schade beoordelend en behandelend na een lange duurrit.' Wanneer je verhalen over zadelpijn en bijbehorende aandoeningen gaat bespreken met je fietsvrienden, weet je het zeker: je bent geen beginneling meer.

8

Bekijk de video

preview for 6 belangrijke dingen die je als beginner moet weten

Beginners

een groep wielrenners op de racefiets

10 tips voor je eerste wedstrijd

mountainbiker in het bos

Schakelen doe je zo

sander lsrf zomerkleding heren 2022

Is mijn racefiets wel de goede maat?

gf alé la merckx

Toertocht, Gran Fondo of wedstrijd. Wat is wat?

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder