Skip to Content

7 Plekken waar je gereden moet hebben

Een keuze maken uit de mooiste of meest bijzondere plekken op de wereld om te fietsen is veel te moeilijk. Toch wagen we een poging.

Door Bicycling
Stelvio
Thomas Zijlma

Natuurlijk vergeten we duizend en één plekken; natuurlijk kun je in één mensenleven nooit al deze plekken aan doen en natuurlijk is kiezen uit één van al deze locaties net zo moeilijk als in het wiel blijven bij een sprintende Marcel Kittel. Maar goed, we wagen toch een poging!

Elke ervaring op een fiets is uniek. Maar sommige ervaringen blijven nu eenmaal gedenkwaardiger dan anderen. De geur van lavendel, terwijl je wacht op het naderende Tour-peloton. Zicht op de helderblauwe Stille Oceaan vanaf de ruim 3.000 meter hoge Haleakala vulkaankrater op Hawaï (na een beklimming van meer dan 5 uur!). Een koud biertje na een toeristische tocht in Amsterdam.

Het zijn de ervaringen, geuren en smaken die elke fietser zou moeten meemaken voor hij sterft. Deze trips, samen met andere niet te missen ritten, wedstrijden, winkels en andere heilige fietsplekken zijn de samenstelling van het boek The Cyclist’s Bucket List, A Celebration of 75 Quintessential Cycling Experiences.

Wij hebben uit dit boek 7 plekken gekozen die onvergetelijk zijn.

1

Leh-Manali Highway, India

Mountainous landforms, Cycling, Mountain pass, Mountain range, Highland, Road cycling, Mountain, Outdoor recreation, Alps, Vehicle,
FOTO: GETTY

Er groeit bijna niks hier in de ijle lucht op het dak van de wereld. Hoog in het Himalaya-gebergte Noord-India, in de regio Ladakh, ligt het dorpje Leh aan de oevers van de Indus rivier. Overal waar je kijkt rijzen kale, woeste bergen de hoogte in, miljoenen jaren geleden gevormd door de botsing van de Indische en Euraziatische tektonische platen. De ondergaande zon zet de rotsachtige formaties in een zee van glimmend goud. De platen bewegen nog steeds, waardoor er af en toe een aardbeving plaatsvindt. Duizenden mensen hebben jarenlang in dit afgelegen landschap gewoond, ondanks de constante conflicten tussen verschillende groeperingen en de belangen van landen als Pakistan, China en India. Tegenwoordig houdt de Indian Air Force met zijn militaire post in Leh een vaste greep op de regio.

2

Moab, Utah, Verenigde Staten

Badlands, Formation, Rock, Geology, National park, Outcrop, Mountain biking, Mountain bike, Landscape, Fault,
FOTO: GETTY

Zo lang als mensen op mountainbikes rijden, brengen deze mensen hun fietsen al naar dit kleine dorpje in het oosten van Utah, een roestkleurig recreatieparadijs van zandstenen canyons en hoge, verlaten bergen op de oevers van de Colorado rivier. Omringd door federaal beheerde gronden en gelegen nabij de nationale parken Arches en Canyonlands, is Moab misschien het meest bekend om zijn Slickrock-parcours, een unieke ervaring die 16 kilometer door een gigantische uitgestrektheid van Navajo-zandsteen slingert. De route door het maanlandschap van rode rotsen, gelegen op een plateau boven de stad, is alleen te herkennen aan de witte stippen die op de stenen zijn gespoten en de lijn van bandensporen achtergelaten door duizenden mountainbikers die hierheen zijn gekomen om deze achtbaan te ervaren.

3

De Mortirolo, de Gavia en de Stelvio, Italië

Mountain pass, Mountainous landforms, Mountain, Mountain range, Road, Thoroughfare, Highland, Alps, Valley,
FOTO: GETTY

De Mortirolo, Gavia en de Stelvio: Deze drie bergen steken boven alles uit in Italië, zowel in hoogte als in historie. De kleine, slingerende wegen die je naar de top brengen, draaien door rotsachtige formaties. Ze blijven maar door klimmen, na weer een bocht nog verder omhoog – boven de boomgrens, boven de wolken – tot je jezelf bijna op de Zwitserse grens bevindt van de Alpen en Dolomieten. De Giro d’Italia, sinds dit jaar het domein van 'onze' Tom, introduceerde deze beklimmingen halverwege de vorige eeuw, maar de wegen – oorspronkelijk onverhard – werden al in de 18<sup>e</sup> eeuw aangelegd. Vanuit het stadje Bormio, diep genesteld tussen deze Alpentoppen, kan je de Mortirolo, Gavia en Stelvio op fietsen. Een masochist doet dit misschien zelfs allemaal in één dag.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Amsterdam, Nederland

Poster, Font, Bicycle, Vehicle, Recreation, Bicycle part,
FOTO: STICHTING START TO MEET

Vanzelfsprekend voor ons, maar iedere fietsliefhebber van over de hele wereld zal ooit eens in Amsterdam gefietst moeten hebben. Als één van de meeste fietsvriendelijke metropolen ter wereld, in combinatie met de grote historie van onze hoofdstad, maakt dat je het een keer wilt ervaren. Liefst niet om hard te fietsen en je reisgenoten te lossen, of een waaier te trekken op het Damrak maar gewoon om de wind door je haren te laten waaien, terwijl je over de mooi verlichte grachten fietst.

5

Isle of Skye, Schotland

Mountainous landforms, Highland, Mountain, Natural landscape, Fell, Hill, Valley, Wilderness, Mountain range, Mountain pass,
FOTO: GETTY

Het donkere, vulkanische gesteente rijst op uit de omliggende groene hellingen als torenhoge pieken en steile kliffen, en vormt een 30,5 kilometer lange bergrug in het midden van het Trotternish-schiereiland op het eiland Skye in Schotland. De rotsformaties op dit rustieke eiland hebben al lang de Gaelische legende en zelfs Hollywood-regisseurs geïnspireerd (Ridley Scott schoot hier in 2012 zijn film Prometheus) en ze hebben ook fietsers uit het hele Verenigd Koninkrijk en de rest van de wereld getrokken.

Een lus van 80 kilometer die begint in de stad Portree loopt langs de rand van het schiereiland, door glooiende velden en tussen de oever van de Atlantische Oceaan en de dreigende bergrug. Je komt eerst de Old Man of Storr tegen, een pilaar die meer dan 600 meter boven de nabijgelegen zee uitsteekt. Lokale folklore verhaalt over een reus die hier in de aarde is gezonken en alleen zijn duim naar de hemel heeft gericht. Waarschijnlijker is dat de Storr werd gevormd door lava, gehavend door duizenden jaren van wind, regen en erosie.

6

Mallorca, Spanje

Tourism, Sea, Bicycle, Mode of transport, Vehicle, Vacation, Leisure, Coast, Beach, Horizon,
FOTO: GETTY

Doe je ogen dicht en denk aan het fietsersparadijs. Zie een eiland voor je, omgeven door azuurblauwe wateren, met landschappen die variëren tussen hooggebergte, rollende heuvels en landbouwgronden. Luister naar het zachte gezoem van je banden op het prachtige asfalt, terwijl je met prettige stijgingspercentages omhoog rijdt over kliffen langs de kust en smalle achterafweggetjes die door olijfgaarden slingeren. Voel de warmte van de zon op je huid, adem de zilte zeelucht in. Weet dat zo’n plek bestaat, genaamd Mallorca.

Als onderdeel van de Balearen in de Middellandse Zee, is Mallorca jarenlang vooral een plek geweest voor vakantiegangers op zoek naar zon en zand, maar de afgelopen decennia is Mallorca uitgegroeid tot een fietsbestemming voor fietsers van over de hele wereld. Veel profploegen slaan hier hun trainingskampen op. Maar tussen februari en mei tref je vooral heel veel fietstoeristen die als onderdeel van een all-inclusief fietskamp hun ritten maken door het Tramuntana-gebergte aan de westkant van het eiland om daarna samen te klonteren op de vele pleintjes van de kleine dorpjes over het hele eiland.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Tour d’Afrique, van Egypte naar Zuid-Afrika

Bicycle tire, Wheel, Bicycle frame, Bicycle wheel, Bicycle wheel rim, Tourism, Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle fork, Bicycle, Landscape,
FOTO: GETTY

De eerst Tour d’Afrique werd gehouden in 2003, maar het idee om van boven naar beneden door Afrika te fietsen was er al decennia eerder. Henry Gold, de man achter dit krankzinnige evenement, had veelvuldig door Afrika gereisd als directeur van het Canadese Physicians for Aid and Relief. Gebaseerd op zijn ervaringen, raakte Gold ervan overtuigd dat fietsen van groot belang konden zijn voor de transportbehoeftes van de lokale bevolking, maar hij had moeite om de fietsen en bewustwording naar dit continent te brengen.

Zoals hij vertelt in The Cyclist’s Bucket List, kwam hij tijdens een trip door Ethiopië in begin jaren ’90 de Russische Olympische fietsploeg tegen die daar in de bergen op hoogtestage waren. Een collega, die wist van Gold’s behoefte om mooie uitdagingen aan te gaan, plaagde hem met het idee om een fietswedstrijd te organiseren die het hele continent van boven naar beneden doorsteekt. Gold lachte, maar met de dagen die voorbij gingen kreeg hij het idee niet uit zijn hoofd. Dus zocht hij zijn vriend Michael de Jong op, uitvinden en wielrenner, en vertelde hem het idee. De Jong werd al net zo gefascineerd door het idee. Hij plande een route en maakte een brochure voor potentiële deelnemers.

Ze planden de eerste Tour d’Afrique voor 1994, maar een terroristische aanslag in Egypte zorgde ervoor dat het niet door ging. De twee mannen gingen verder met hun leven en het evenement ging voor bijna 10 jaar op de plank. Toen, op de avond van zijn 50e verjaardag, was Gold op zoek naar een levensvervullende uitdaging. Hij belde De Jong, vertelde hem dat hij de Afrikatour wilde doen en gaf hem 24 uur om te beslissen of hij mee deed. Elf maanden later stonden de twee mannen, samen met 31 andere deelnemers, variërend van wereldreizigers tot een 55-jarige moeder van vijf kinderen die pas dat jaar was begonnen met fietsen, aan de start in Caïro om aan hun tocht naar Kaapstad te beginnen.

Gold en De Jong hadden berekend dat de tocht 120 dagen zou duren, met ongeveer één rustdag per vijf fietsdagen. Om extra media-aandacht te krijgen en om aan de behoeftes van competities ingestelde deelnemers te voldoen, werd de Tour d’Afrique neergezet (en nu nog steeds) als wedstrijd. Renners moeten inklokken bij de start en hun tijd opnemen bij de finish. Maar het is zeker niet vereist dat je er een wedstrijd van maakt. Veel renners vormen groepjes om kop over kop te rijden, maar er zijn net zo goed fietsers die rustig om zich heen kijken en hun best moeten doen om de tent op te zetten voor het donker wordt.

De eerste deelnemers van de Tour d’Afrique, waarvan Gold gelooft dat zij de eersten waren om het continent Afrika in één keer per fiets te doorkruisen, werden de uithangborden voor de edities die volgden. In Egypte, Sudan, Ethiopië en Kenia moest Gold putten uit zijn connecties om zelfs maar toegang tot deze landen te krijgen, waar een gespannen politieke situatie heerste. Eenmaal ten zuiden van Kenia, halverwege de tocht, moesten ze het doen met wat kaarten en lokale gidsen, aangezien Gold de route maar tot in Nairobi had verkend.

Wil je meer weten over het verhaal van de Tour d’Afrique – en nog 68 andere bestemmingen om over te fantaseren leren kennen, lees dan het boek The Cyclist’s Bucket List.

Tekst: Ian Dille
Vertaling: Sander Jansen
Foto: Thomas Zijlma

Meer van Bicycling
 
preview for Bicycling Gravel

Fietsen in het buitenland

stelvio pass

5 toffe Italiaanse fietsreizen voor 2023

expeditie dolomieten door douwe doet dingen

Geniet mee van Expeditie Dolomites

lezyne bikepacking tassen
Van Bicycling Voor Lezyne

Bikepacking tassen inpakken - zo doe je dat

col du galibier is een van de drie zwaarste beklimmingen van frankrijk

De zwaarste beklimmingen van Frankrijk

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder