8 nieuwe technische snufjes en accessoires die we zien tijdens de Tour de France
Schijfremmen, zonnebrillen, schoenen en andere gadgets die de teams tijdens de Tour gebruiken. Traditiegetrouw is de Tour dé plek waar merken hun nieuwe producten tonen aan het grote publiek. Geniet je even mee?
De Tour de France is het toppunt van alles wat wielrennen zo mooi maakt en daarom is het ook voor teamsponsors de beste plek om nieuwe producten te onthullen en aan te prijzen.
De wielermarkt werd heel lang beïnvloed door wat World Tour-teams gebruikten, wat een top-down consumentenmodel opleverde dat merken in staat stelde om haar consumenten heel duidelijk te vertellen wat ze zouden moeten kopen.
Na het zien van de spullen die 's werelds beste renners gebruikten, overtuigden consumenten zichzelf ervan dat ze diezelfde spullen nodig hadden om succesvol te kunnen zijn. Dat is best onlogisch, omdat het niet de spullen, maar de trainingsuren, -dagen en -jaren zijn die bepalen of je zoiets succesvols als een Tourzege zou kunnen behalen. Hoogwaardige onderdelen en een goede uitrusting helpen zeker, maar dat geldt ook voor trainingsweken van 30 uur of meer. Zeker als je dat jaren achter elkaar doet.
Mensen weten dit. Jij weet dit. En daarom wordt het oude verkoopmodel langzaam opzij gezet. Merken die spullen voor de wielersport produceren werken er hard aan om de veranderende consumentenvraag bij te houden, niet meer andersom. Het beste voorbeeld hiervan zijn schijfremmen, die voor het eerst in de Tour van 2017 te zien waren. Een jaar later beschikt bijna elk team over minstens één fiets met schijfremmen voor zijn renners. Consumenten en een aantal profs hebben de handen inéén geslagen om bijna elk vooroordeel dat de conservatieve wielerpurist bedacht om de populariteit van schijfremmen te ondermijnen, onderuit te halen.
Wij zijn dol op alle nieuwe productreleases die elke juli weer voorbij komen, maar we zien ook graag een zich ontwikkelende, win-win relatie tussen consumenten en fabrikanten.
Dat gezegd hebbende, is het soms onvermijdelijk om niet aan deze redenatie vast te houden. Zeker met legendes zoals Peter Sagan in het huidige peloton. Zijn sponsors Specialized en 100% hebben allebei producten in de special Sagan Edition gemaakt, die hij tijdens de Tour van dit jaar gebruikt. De producten zien er prachtig uit, vooral als ze als eerste over de finish komen.
We kunnen onze eigen hypocrisie eigenlijk wel waarderen. Het is leuk om te denken dat we zelf bepalen welke aankoopbeslissingen we nemen - dingen kopen die we nodig hebben, niet dingen waarvan de advertenties ons vertellen dat we ze willen kopen. Maar we houden er ook van om met open mond naar de profs te kijken terwijl ze kneiterhard een berg op rijden - en er ook nog gesoigneerd uitzien als ze dat doen. Hebben ze ons toch te pakken…
Zie hier daarom deze 8 geweldige nieuwe producten uit de Tour de France van dit jaar.
Meer van Bicycling
10 dingen die je nog niet wist over WvA
Waarom gaan renners op hoogtestage?
Het parcours van de Tour de France Femmes 2024
De stand in de Tour de France Femmes 2023