De 9 beste tips voor beginners

In Nederland is eigenlijk niemand een echte beginner. Wij zijn immers vergroeid met de fiets, maar wielrennen is toch net iets anders. Een paar handige tips voor als je voor het eerst op de fiets gaat stappen.

dinsdag, 11 september 2018, 15:12
De 9 beste tips voor beginners

Wanneer je nieuw bent in de wielersport: gefeliciteerd! Er staan je geweldige avonturen te wachten. We kunnen niet wachten op meer gezelschap op de fietspaden, maar we begrijpen ook dat fietsen in het begin overweldigend kan zijn.

Bovenop de basisregels op de weg, lijkt het alsof er een hele serie aan ongeschreven regels is. Kun je lage sokken dragen? Moeten je bidons matchen? Wij willen één ding kwijt: vergeet de regels! Dat komt allemaal later wel (of toch niet?). Fietsen moet vooral leuk zijn en om er het meeste plezier uit te halen, wil je helpen de meest voorkomende beginnersfouten te vermijden.

Deze 9 zijn geen regels; slechts tips en eenvoudige oplossingen die het rijden veiliger en aangenamer maken.

1. Zet je zadel niet te laag

Last van pijn aan de voorkant van je knie? Je zadel zou te laag kunnen staan, waardoor je je knie niet genoeg kunt strekken tijdens je pedaalslag. Dit is een veelvoorkomende fout onder beginners, omdat veel mensen zich meer op het gemak voelen als ze met de voeten bij de grond kunnen. De verkeerde zadelhoogte leidt tot een grotere kans op blessures.

De oplossing: Spring op je zadel. Op de juiste hoogte zou je knie licht gebogen moeten zijn terwijl je pedaal op het laagste punt staat, zonder dat je bekken heen en weer schuift. Meet de afstand tussen de trapas en de bovenkant van het zadel. Dit is je zithoogte. Het moet ongeveer gelijk zijn aan het getal van je binnenbeenlengte vermenigvuldigd met 0,883. Heb je hulp nodig, fiets dan naar een plaatselijke fietsenwinkel. Het personeel zal je waarschijnlijk graag helpen bij het vinden van de juiste zadelhoogte. Zorg er daarna voor dat je eraan gewend raakt om jezelf van het zadel te liften zodra je stopt, zodat je met je een paar tenen net de grond kunt raken. Het helpt om het stuur naar de voet te hellen die je neer wilt zetten.

Op het zadel zittend je hak op het pedaal laten rusten waarbij je been helemaal gestrek is (niet overstrekt) is ook een goede methode om je zadelhoogte te bepalen

arrow down

2. Denk niet dat je meteen de allerbeste uitrusting nodig hebt

Je hebt geen fancy kleding, klikschoenen of een topfiets nodig om een wielrenner te worden. Natuurlijk, een strakke uitrusting kan leuk zijn, maar er gaat niets boven het inhalen van een stel high-end carbonfietsen in een klim terwijl je op een oude racefiets rijdt. Het belangrijkste is dat je de weg opgaat – jezelf druk maken om mogelijke gear-upgrades doe je later maar.

arrow down

3. Sla geen bikefitting of advies van een kenner over

De juiste zitpositie is een van de meest belangrijke aspecten van het fietsen. Als je niet lekker op de fiets zit, zal je niet veel tijd op het zadel doorbrengen – hoe erg je ook staat te popelen om op die nieuwe fiets te rijden.

Om de juiste zitpositie te vinden zijn twee elementen van belang: zithoogte en reikwijdte. Zoals we hierboven al beschreven, moet de zithoogte hoog genoeg zijn zodat de knie onderaan de pedaalslag zeer licht gebogen is. Een goede reikwijdte houdt in dat je armen en romp ongeveer een hoek van 45 graden boven de fiets maken. Moet je te ver reiken naar het stuur, dan kan dat voor rugpijn zorgen. Is de afstand tot het stuur te kort, dan komen je knieën te dicht bij je armen. Wanneer je op het punt staat een nieuwe fiets aan te schaffen, zorg er dan voor dat je een proefrit mag maken om te zien of de maat geschikt is.

arrow down

4. Sla nooit je fietsonderhoud over

Je hoeft geen professionele fietsenmaker te zijn om je fiets regelmatig van een onderhoudsbeurt te voorzien. Reinig en smeer niet alleen de ketting van je fiets, vergeet ook de kabelgeleiders, je trapas en je zadelpen niet. Het zal je niet alleen veel geld besparen in de fietsenwinkel, het verlengt ook de levensduur van je fiets.

arrow down

5. Alle waar té voor staat is teveel... (behalve Tequila)

Een van de grootste oorzaken van blessures is het maken van te veel kilometers terwijl je daar nog niet klaar voor bent. Bouw het rustig op en geef je lichaam de tijd zich aan te passen aan nieuwe afstanden. Begin een trainingsrit niet te snel om een opblazen en vermoeidheid in de tweede helft te voorkomen. Warm op tijdens het eerste deel van de rit, pak een comfortabel tempo in het tweede gedeelte, en haal alles eruit in het derde gedeelte. Mocht je echt los gegaan zijn in het laatste stuk. Gun jezelf ook dan ook even 5 tot 10 minuten uitfietsen. (Kijk maar naar de renners in de Tour die tegenwoordig ook nog even rustig peddelen op de rollers na afloop van de etappe.)

arrow down

6. Vergeet nooit een binnenbandje en reparatiesetje

Het ene moment heb je de tijd van je leven terwijl je met de perfect rugwind over de weg rolt. Dan hoor je ineens dat verschrikkelijke geluid van lucht dat uit je banden ontsnapt en is het feest voorbij. Als je back-up plan bij een lekke band bestaat uit het bellen van een vriend, neem dan vooraf een paar minuten de tijd om uit te zoeken hoe je een band verwisselt of plakt. Je zult niet geloven hoe zelfstandig je jezelf voelt met de juiste gereedschappen bij de hand – een reserveband, reparatiesetje, bandenlichters (van kunststof graag) en een mini pomp – en de kennis om jezelf binnen 15 minuten weer op de weg te helpen.

arrow down

7. Vergeet niet te schakelen

Versnellingen zijn je beste vriend in een klim, en je grootste bron van snelheid op de langere stukken. Het vereist wat handigheid om snel naar de juiste versnelling te schakelen, maar oefening baart kunst.

arrow down

8. Oefen het rijden in een groep - daar ga je nog eens plezier aan beleven

Groepsritten hebben een eigen protocol en etiquette om een reden – het is eenvoudig een crash te veroorzaken als je manier van rijden onvoorspelbaar is. Als het de eerste keer is dat je in een nieuwe groep rijdt, kun je het beste achterin gaan hangen, zodat je het gedrag van de groep kunt observeren en kunt vragen om hulp wanneer je dat nodig hebt. Domme vragen bestaan niet als het aankomt op veiligheid. Lees dit artikel voor meer informatie over regels en technieken voor groepsritten.

arrow down

Vergeet niet bij te tanken

Als je slechts een uur gaat rijden, heb je water nodig, maar hoef je echt niet op de fiets te eten. Als je van plan bent meer dan twee uur te rijden, neem dan eten mee voor onderweg en begin na 45 minuten tot een uur nadat je bent vertrokken te eten. Blijf elke 15 tot 20 minuten kleine hoeveelheden eten. Vergeten om je lichaam te voorzien van nieuwe energie kan je lichaam in een tekort brengen en ervoor zorgen dat je een hongerklop krijgt – of in een hypoglycemische toestand (te lage bloedsuikerspiegel) terechtkomt. Vermoeidheid, prikkelbaarheid, duizeligheid, misselijkheid, verwarring – het zijn niet de beste manieren om een rit te eindigen.

Tekst: Redactie Bicycling
Foto: Andy Astfalck

arrow down
Tags: