Skip to Content

Zijn mijn carbon wielen aan vervanging toe?

14 tips van experts die je helpen bepalen of je vette carbon wielen versleten zijn of niet.

Door Bicycling
carbon, wielen, vervangen, versleten, tipspinterest
Bicycling

Sinds een aantal jaren is het rijden met hoge carbon wielen niet meer weg te denken uit het peloton. Maar ook de liefhebbers die een centje meer kunnen (en willen) spenderen aan hun fiets, doen een moord voor een setje hoge wielen.

De kans dat je inmiddels al een paar jaar in het bezit bent van dit mooie schoeisel voor je fiets s aannemelijk. Het is daarom ook goed denkbaar dat je eens moet kijken naar de slijtage van je velgen.

Heb je een paar carbon clinchers of tubewielen in je racefiets, in combinatie met velgremmen? Dan moet je dit weten: elke keer als je remt, wordt door de wrijving een klein beetje van het carbon weggesleten. Uiteindelijk slijt je velg (het remoppervlak) en zal je de velg moeten vervangen.

Til hier vooral niet te licht aan. Als het remvlak te veel slijt, zullen de remeigenschappen aanzienlijk verminderen, de stijfheid van je velg lager worden en – in het geval van clinchers – de kans vergroten op een binnenband die naar buiten klapt.

Wij vroegen 14 bouwers van carbonvelgen hoe je kan zien of je eigen velgen aan vervanging toe zijn. Er is één algemene opmerking die ze allemaal maakten: een gegroefd of hol remvlak, die een voorheen onzichtbare onderlaag blootlegt, is een duidelijk teken dat je velg vervangen moet worden. Maar er zijn zo ontzettend veel variabelen in de opbouw van carbon velgen, dat het beter is om de specifieke adviezen van jouw merk op te volgen.

1

Campagnolo en Fulcrum

zwarte lijn
Bicycling

'We hebben geen standaard methode voor onze klanten om te identificeren of er slijtage aan het remvlak van carbon wielen heeft opgetreden. Echter, de richtlijn is dat wanneer er 0,5 mm slijtage heeft opgetreden, het tijd is om het wiel te vervangen. In andere woorden, zodra een laag van 0,5 mm is weggesleten van het remvlak (dit kan je zien door het te vergelijken met het omliggende materiaal), moet je het wiel niet langer gebruiken.' - Joshua Riddle, Press Manager

2

Corima

zwarte lijn
Bicycling

'Wij hebben bij Corima eigenlijk nooit problemen van slijtage gehad, omdat we gebruik maken van kurk remblokken. Ik heb velgen uit 2003 gezien die er nog als nieuw uitzien. Dit geldt natuurlijk alleen als de gebruiker ook onze eigen rode Corima remblokken gebruikt. Het gebruik van de gele Swiss Stop remblokken zal de zijkanten van de velg vernielen.' - Gilles Lalonde, distributeur Corima

3

Bontrager

zwarte lijn
Bicycling

'Wij raden altijd aan om met het wiel naar een officiële dealer te gaan als je vragen over slijtage van je velg hebt. Dat gezegd hebbende, kan je een vrij goede indicatie krijgen door nauwkeurig het remvlak te inspecteren. Onze Aeolus wielen hebben twee aparte lagen op het remvlak die over het gewoven carbon heen zijn gelegd. De buitenste deklaag is zeer slijtvast en is als het specifieke remvlak rondom het wiel geplaatst. Daaronder ligt een deklaag die het gehele wiel bekleed. En daaronder ligt weer de laag van gewoven carbon die het wiel zijn stijfheid en specifieke rij-eigenschappen geeft. Zodra deze gewoven laag duidelijk zichtbaar is, is het tijd om je wiel te vervangen. Om tot dit punt te komen, moet je rem dus door beide deklagen zijn gesleten. De gewoven laag is duidelijk afwijkend in uiterlijk, omdat deze eruit ziet als een schaakbordpatroon door de gewoven structuur. Wielen die zo ver zijn gesleten, voelen doorgaans ook hol aan op het remvlak.' - Alex Applegate, Bontrager marketing

Advertentie - Lees hieronder verder
4

American Classic

zwarte lijn
Bicycling

Kijk of er stukjes van het remvlak afbladderen. Onze technische mannen Clayton en Cody omschrijven het als een citroen waarvan de schil geraspt is, of een stuk hout waar je met een schaaf overheen bent gegaan. Onze oprichter Bill Shook zegt soms dat een bruinachtige verkleuring of verschroeiing plaatsvindt op de plek waar de velg oververhit is geweest. Het belangrijkste is wanneer je niet zeker bent of je velg aan vervanging toe is, je naar een goede wielerzaak gaat om hem uitvoerig te laten checken.' - Ellen Kast, General Manager

5

Easton

zwarte lijn
Bicycling

'Het accuraat vaststellen van de hoeveelheid slijtage van een remvlak is om meerdere redenen lastig: variatie in producent en modellen of bijvoorbeeld een iets verkeerd afgesteld of gepositioneerd remblok. Als je namelijk wel een goed en consistent afgesteld remblok hebt, zal er een slijtagepatroon ontstaan waarbij de velg hol zal uitslijten. In dat geval kan je er een vlak stuk materiaal tegenaan leggen en zien hoe groot het gat is. Maar als de remblokken verkeerd zijn afgesteld of op verschillende posities, heb je geen referentiepunt van de originele dikte om de slijtage tegen af te lezen. De beste manier om slijtage vast te stellen is door het te voelen. Als een velg verschillende diktes van de velgwand lijkt te hebben, zal de stijfheid die de bandenspanning ondersteunt, niet overal gelijk zijn en kan er een schokkend effect plaatsvinden tijdens het remmen. Dan is het niet veilig meer om met deze velg door te rijden. Er is minder spanning op een velg van een tubular wiel, maar de velgwand is sowieso ook minder dik. Het uiterste is bereikt als het remmen niet langer soepel en gelijkmatig aanvoelt, vanwege de verminderde wanddikte die de kracht van de remblokken niet langer aankan.' - Craig Richey, marketingdirecteur

6

Enve

zwarte lijn
Bicycling

'In feite is slijtage aan een remvlak van een carbon wiel niet veel anders dan de slijtage van een aluminium velgrand. Het is belangrijk om je remblokken vrij van schurend vuil te houden, zodat je verzekerd bent van een heel erg lange levensduur van je ENVE carbon wielen. Een remvlak wordt als versleten beschouwd als deze duidelijk hol aanvoelt of als er diepe groeven in het remvlak zitten. Ik heb een aantal versleten cyclocross wielen gezien, door de constante aanwezigheid van vuil, modder en zand tijdens het remmen. Een andere indicator is wanneer je door bepaalde lagen carbon heen kunt kijken over grotere stukken van de velg. Een laatste indicatie is wanneer je na nauwkeurige inspectie van je velg nog golvingen, uitstulpingen of losse stukjes tegenkomt. Deze afwijkingen moeten worden geïnspecteerd door je lokale onderhoudsmonteur of door contact op te nemen met onze klantenservice. Bij ENVE verwachten we dat de meerderheid van onze klanten ten minste 5 jaar voort kan met het remvlak. Als het remvlak versleten is door extreem gebruik, in bijvoorbeeld cyclocross, beiden we ons Lifetime Crash Replacement programma aan.' - Jake Pantone, marketingdirecteur

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Lightweight

zwarte lijn
Bicycling

'Het is moeilijk om het met het blote oog te zien (onze remvlakken worden meer doorschijnend op onze wielen), dus wij voelen liever. Gaat het remmen schokkerig? Kan je oneffenheden voelen op het remvlak of een golving op het oppervlak? Wij geloven dat het begint met de juiste zorg en gebruik van de remblokken (in ons geval: Lightweight remblokken). De meeste fietsers inspecteren hun wielen of remblokken niet vaak genoeg, wat vooral belangrijk is na een natte fietsrit. Vervang je remblokken dus 1 à 2 keer per jaar, of nog vaker als je veel kilometers maakt of vaak in slecht weer rijdt. Inspecteer je wielen na elke rit, maak ze schoon na een natte rit om het vuil van de remblokken te verwijderen (gebruik heel fijn schuurpapier). Denk echt goed aan je remblokken en hun invloed op je remcapaciteit. Zodra het remvlak beschadigd is door vuil, kunnen we het remvlak vervangen.' - Dave Powers, Lightweight Cycling

8

Mavic

zwarte lijn
Bicycling

'Op vragen over slijtage van je remvlak van carbon velgen zijn geen eenduidige antwoorden te geven. Zoals je weet, hangt het allemaal af van je rij- en remstijl, het type rit die je maakt, je gewicht, de weersomstandigheden etc. Ons algemene advies is om de remmen en velgen regelmatig te checken, zo ongeveer eens per maand. Remblokken zijn de onderdelen die meer onderhoud nodig hebben. Die moeten schoongemaakt en geschuurd worden als ze verbrand of ingesleten zijn, maar nog wel binnen de slijtage-indicatoren vallen. Op de velg zelf moet je uitkijken naar loszittende carbon vezels. Als er te veel vezels uitsteken, is het tijd om je wiel of velg te vervangen. Als je een verschil ontdekt in de oppervlak of de vorm van het remvlak, is het ook tijd om vervanging te overwegen. Tot slot voeg ik graag nog even toe dat een carbon velg langzamer zou moeten slijten dan een aluminium remvlak, wanneer alle andere factoren gelijk zijn (type rijder, stijl, weer, etc.)' - Chad Moore, brand manager

9

Shimano

zwarte lijn
Bicycling

Het antwoord van Shiman zit nog in de pijplijn. Zodra we dat hebben, zullen we het aanvullen. Wij hebben zelf nog niet lang genoeg gereden met full carbon Shimano wielen om er iets zinnigs over te zeggen. Wij stellen daarom voor om met vragen over je wielen altijd naar een Shimano Service Centre bij jou in de buurt te gaan of direct contact op te nemen met Shimano Benelux.

Advertentie - Lees hieronder verder
10

Reynolds

zwarte lijn
Bicycling

'Reynolds heeft een rem-slijtage-indicator (BWI) ingebouwd in het carbon remvlak. De BWI is een rode lijn die 10 mm breed is (van links naar rechts) en geplaatst is ter hoogte van het ventielgat aan beide zijden van de velg. Als de rode lijn zichtbaar wordt, is dit een indicatie dat de velg aan vervanging toe is.' - Marjory Elwell, Reynolds woordvoerster

11

Ritchey

zwarte lijn
Bicycling

'Als er slijtage optreedt aan het remvlak van een carbon velg, zal er verkleuring optreden, omdat de tweede laag carbon met een andere layup is gemaakt. Bij Ritchey velgen zijn de lagen heel goed te onderscheiden, waardoor het vrij eenvoudig te zien is als een nieuwe laag verschijnt met een andere weefstructuur (en dat duurt doorgaans heel lang).' - Sean Coffey, marketingdirecteur

12

Roval

zwarte lijn
Bicycling

'Als er slijtage optreedt aan het remvlak van een carbon velg, zal er verkleuring optreden, omdat de tweede laag carbon met een andere layup is gemaakt. Bij Ritchey velgen zijn de lagen heel goed te onderscheiden, waardoor het vrij eenvoudig te zien is als een nieuwe laag verschijnt met een andere weefstructuur (en dat duurt doorgaans heel lang).' - Sean Coffey, marketingdirecteur

Advertentie - Lees hieronder verder
13

Xentis

zwarte lijn
Bicycling

'Zoals met elk remvlak, is een carbon remvlak onderhevig aan slijtage. Desalniettemin gaan ze een stuk langer mee dan een alu remvlak, vanwege de hardheid van de carbon vezels. Om een langdurige levensduur te garanderen is het belangrijk om het remvlak ten allen tijde schoon te houden. Een vervuild remvlak zal sneller slijten. Als een remvlak holtes of diepe groeven bevat, is het tijd om de velg te vervangen.' - Fritz Sackl, Head of Sales

14

Zipp

zwarte lijn
Bicycling

'Slijtage van het remvlak kan sterk variëren, afhankelijk van de omstandigheden waarin het wiel gebruikt wordt, daarom hangen wij er geen tijdsduur aan. Als de gebruiker slijtage ziet door het geweven patroon van het remvlak, is het tijd om het wiel naar een dealer te brengen voor verdere diagnose.' - Dan Lee, Zipp PR content manager

Meer van Bicycling
 
preview for Onderhoud

Onderhoud

zo bepaal je de juiste framemaat racefiets of mountainbike

Zo bepaal je de juiste framemaat van je fiets

mountainbiker brengt zijn band op de juiste bandenspanning

4 Tips om je bandenspanning optimaal te krijgen

een fietsenmaker bouwt een mountainbike op

Waar moet je op letten als je een fiets opbouwt?

een groep wielrenners fietst in de regen

7 dingen die je na elke regenrit moet doen

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder