Skip to Content

De zomercheck voor je fiets

Het is verleidelijk om bij de eerste zonnestraal weer de weg op te gaan. Maar doe dat vooral niet. Je fiets kan door het lange stilstaan wel een beetje aandacht gebruiken. Wij gingen op bezoek bij een Shimano Service Centre voor de beste tips en tricks.

Door Bicycling
zomercheck, fiets, zon, onderhoud
FOTO: SHIMANO

Het beste is natuurlijk om na je laatste rit in het najaar even door te rijden naar de fietsenmaker. Een flinke schoonmaakbeurt plus grondige check-up en je kunt je stalen (of carbon) ros met een gerust hart opbergen. Zo zorg je in ieder geval dat pekel en andere vuiligheid niet de kans krijgen om maandenlang in te trekken.

Bewegende onderdelen als remhoeven, ketting, cassette en derailleurs zijn behoorlijk allergisch voor troep. Een beetje onderhoud vóór de winter bespaart je een onaangename verrassing in de lente. Mocht je daar niet aan hebben gedacht, hebben we vier tips van fietsenmaker Stefan Kamp van Bike Store Breskens (een Shimano Service Center).

Het beste is om meteen na je rit te beginnen met poetsen. Maak daar gewoon routine van. Vuil is dan nog niet aangekoekt en kan relatief eenvoudig worden verwijderd. Er zijn (biologisch afbreekbare) ontvetters op de markt waarmee je het frame kunt inspuiten, maar een eenvoudig sopje van warm water en Dreft werkt vaak net zo goed. Sop het frame goed schoon. Eventueel kun je zelfs de wielen verwijderen als je dat prettiger vindt werken.

Naast de voorjaarscheck hebben we natuurlijk nog het reguliere onderhoud. Een fiets vindt het heerlijk af en toe eens lekker vertroeteld te worden. Zeker na een rit in natte omstandigheden ontkom je niet aan een grondige schoonmaakbeurt. En hoewel het voor de meesten van ons waarschijnlijk niet de favoriete bezigheid is, loont het wel degelijk je fiets schoon te houden. Zo heb je beduidend langer plezier van de onderdelen én blijft-ie lekker soepel lopen. Daarom hebben we voor jou een kant – en klaar stappenplan opgesteld.

Service in heel Europa

Samen met Stefan Kamp van Bike Store Breskens hebben we dit verhaal gemaakt. Deze fietsenzaak is een zogenoemd Shimano Service Center. Deze centers bieden service aan fietsers in heel Europa. Ook vind je er de nieuwste fietsproducten. Met bijna zeshonderd vestigingen is er altijd wel een servicepunt bij jou in de buurt. Op bikegear.cc vind je de dealer locator.

1

Bandencheck

zwarte lijn
Bicycling

Begin bij je banden. Controleer het loopoppervlak op putjes en scheurtjes. Verwijder eventuele steentjes uit het rubber. Een gaatje kun je eventueel ‘stoppen’ met een beetje secondelijm. Breng je banden op de juiste spanning. Over het algemeen is een druk tussen de 6 en 8 bar prima. Ben je iets zwaarder, volstaat een lagere bandenspanning.

2

Wielencheck

zwarte lijn
Bicycling

Controleer dan je wielen. Check of daar geen speling op zit door ze vast te pakken en voorzichtig horizontaal heen en weer te bewegen. Bekijk meteen even of in de wielen geen slag zit door ze rustig rond te draaien. Een slag kan duiden op een verkeerde spaakspanning of zelfs een kapotte spaak. Loop meteen je trapas en balhoofd even na op eventuele speling en mankementen.

3

Remmencheck

T-shirt, Crowd, Championship, Vehicle, Recreation, Games, Team, Jeans, Competition event, Competition,
FOTO: SHIMANO

Bekijk het remoppervlak van je remblokjes en ontdoe dat van eventuele aangekoekte modderresten of steentjes. Zo verleng je de levensduur van de blokjes en voorkom je dat de velg beschadigd wordt. Controleer meteen of de blokjes misschien aan vervanging toe zijn. Op de bovenkant van de blokjes zit vaak een streepje om de uiterste slijtage aan te geven. Daarnaast ga je nog even na of de blokjes goed recht aangrijpen op de velgrand. Een inbussleutel volstaat om het klusje te klaren.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Boutjescheck

zwarte lijn
Bicycling

Tot slot is het raadzaam om alle boutjes en schroefjes na te lopen, bijvoorbeeld aan het stuur, zadel en bidonhouders. Door de vele kilometers kunnen deze zijn losgetrild. Draai ze weer goed aan, maar niet té strak. Vast is vast. Let op: heb je een carbonfiets, gebruik dan een momentsleutel. Zo weet je zeker dat je geen schade aan het carbon maakt door te veel druk uit te oefenen.

5

Kettingcheck

Championship, Technology, Recreation, Sports, Competition event, Competition, Games,
FOTO: SHIMANO

De ketting verdient speciale aandacht. Een vieze ketting waar zandkorreltjes tussen de schakels zijn gaat zitten is echt funest voor je bladen en cassette. Voor een paar tientjes koop je een speciaal machientje dat je om de ketting klikt. Dat handige apparaatje vul je met ontvetter. Als je vervolgens de cranks ronddraait, zorgen de borsteltjes dat echt ieder schakeltje weer mooi schoon wordt.

6

Spoelen maar!

Bicycle wheel, Bicycle part, Spoke, Hand, Bicycle, Metal, Rim, Vehicle, Bicycle tire, Wheel,
FOTO: CLEMENS RIKKEN

 Spoel alles goed na. Bij voorkeur met gewoon water en een spons. Eventueel kun je een tuinslang gebruiken. Een hogedrukspuit is echt een no go. Door de harde straal spoel je het vet uit de bewegende onderdelen. Voor het droogmaken zijn microvezeldoekjes uitermate geschikt.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Sprayen en vetten

zwarte lijn
Bicycling

Remhoeven, pedalen en derailleur spuit je in met siliconenspray. Dat verdrijft vocht en voorkomt zo roestvorming, piepen en kraken. Om de zoveel tijd is het raadzaam de pedalen los te draaien om ze goed schoon (en droog) te kunnen maken. Bij het monteren gebruik je bij voorkeur een beetje montagepasta. Zo krijgt vocht geen kans binnen te dringen en zullen de pedalen een volgende keer makkelijker los te krijgen zijn.

8

Smeren

Plastic,
FOTO: CLEMENS RIKKEN

Dan is het tijd om de ketting te smeren. Gebruik geen gewone olie (dat trekt juist vuil aan), maar zogenaamde lube. Terwijl je de ketting draaiende houdt, druppel je met het flaconnetje olie tussen de schakels. Laat de cassette met rust. Door te schakelen zorgt de ketting dat olie wordt verdeeld over de tandwieltjes. Overtollige olie verwijderen met een droge doek.

Tot slot de finishing touch. Een échte liefhebber behandelt het frame na met wax. Met een droge doek goed inwrijven en je fiets lijkt weer als nieuw. Voor matte (carbon) frames is speciale matte wax op de markt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Shimano en Bikegear.cc

Tekst: Tom Wildvank
Foto: Clemens Rikken/Shimano

Meer van Bicycling
 
preview for Onderhoud

Onderhoud

zo bepaal je de juiste framemaat racefiets of mountainbike

Zo bepaal je de juiste framemaat van je fiets

mountainbiker brengt zijn band op de juiste bandenspanning

4 Tips om je bandenspanning optimaal te krijgen

een fietsenmaker bouwt een mountainbike op

Waar moet je op letten als je een fiets opbouwt?

een groep wielrenners fietst in de regen

7 dingen die je na elke regenrit moet doen

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder