Skip to Content

Giant Propel Advanced SL0 Disc – De review

De nieuwe aerobike van Team Sunweb is een raket op wielen.

Door Bicycling
giant, propel, advanced SL0, disc, reviewpinterest
FOTO: GIANT

Als één van de eersten in Nederland waren wij zo gelukkig om op de nieuwe aero racefiets van Giant en daarmee ook Team Sunweb te mogen rijden: de Propel Advanced SL 0 Disc. Een volledig nieuw ontwikkelde fiets die voor het eerst in het wedstrijdpeloton te zien was tijdens de Tour van dit jaar. Michael Matthews reed er diverse etappes op.

Volledig ontworpen om zo aerodynamisch mogelijk te kunnen koersen. De ontwikkeling heeft een paar jaar in beslag genomen om tot deze indrukwekkende machine te komen. In samenwerking met ingenieursbureau Aero Concept Engineering werden alle onderdelen van de fiets nieuw vormgegeven, met als voornaamste doel de luchtweerstand verminderen, zonder daarbij concessies te doen aan stijfheid en stuurgedrag. Dit resulteert in speciaal gevormde buizen van het frame, waarbij onder andere de voorzijde rond is en de achterzijde recht, die moeten zorgen voor minder ‘vuile’ wind. Ook de stijfheid van het frame is volgens Giant zelf bijzonder hoog, ze claimen de hoogste “stijfheid-tot-gewicht ratio” te hebben ten opzichte van veel concurrerende fietsen.

1

De cockpit

Bicycle accessory, Bicycle part, Gadget, Bicycles--Equipment and supplies, Tool, Steel, Carbon, Multimedia, Strap,
FOTO: GIANT

Tegenwoordig ligt de focus echter niet meer alleen op het frame, maar op de fiets in zijn totaliteit. Dat is ook de reden dat Giant nu kiest voor schijfremmen, omdat hiermee de luchtstroom nog efficiënter langs de voorvork geleid kan worden. En ook de zogenaamde ‘cockpit’ – de combi van stuur en stuurpen – ziet er bijzonder fraai en aerodynamisch uit. Geen enkele kabel is er nog te zien en dat geeft de fiets een heel strakke uitstraling. Ook de keuze voor een 65 mm hoog achterwiel en een 42 mm voorwiel is – uiteraard – bewust : Omdat zijwind minder van invloed is op het achterwiel, durft Giant daar voor de hogere velg te kiezen, terwijl de iets lagere voorvelg zorgt voor optimale controle.

2

Tijdritfiets versus racefiets

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Road bicycle, Spoke, Bicycle saddle,
FOTO: GIANT

“Merk je nu echt dat je op een fiets van meer dan tienduizend euro rijdt?” was een vraag die we vaak kregen. Het antwoord? Nee, dat merk je niet als je er een paar ritjes op rijdt. Althans, niet zonder powermeter. De voordelen op gebied van aerodynamica zijn simpelweg moeilijk voelbaar. Hoe het wel voelt om op dit stukje techniek te fietsen? Allereerst enigszins spannend, omdat de prijs er toch ook voor zorgt dat je extra voorzichtig bent, zeker in een drukke stad waar het gevaar aan alle kanten loert. Maar na de eerste paar kilometers en op wat verkeersluwere wegen buiten de stad kregen we de smaak te pakken. En dan is het alsof je op een tijdritfiets rijdt, die ook nog de controle biedt van een gewone racefiets. Eenmaal op gang is er geen houden meer aan.

3

Op de grote plaat

Bicycle part, Bicycle wheel, Bicycle, Bicycle frame, Bicycle tire, Bicycle handlebar, Bicycle seatpost, Bicycle fork, Vehicle, Road bicycle,
FOTO: GIANT

Op de voormalige vliegbasis van Soesterberg, waar de landingsbaan tegenwoordig dienst doet als fietspad – al is fietssnelweg een betere benaming – wordt de snelheid opgejaagd. De acceleratie voelt niet supersnel, maar desondanks wordt de 50 redelijk makkelijk aangetikt. Maar wat vooral opvalt: Het lijkt relatief eenvoudig om de snelheid vast te houden. Na een paar honderd meter beginnen de benen vol te lopen en normaal zakt de snelheid dan vaak iets. Maar de Propel dwingt je bijna om de snelheid vast te houden en dat 52 voorblad te blijven omwentelen. Dit is toch wel heel erg lekker!

Met de controle van de Propel zit het ook gewoon erg goed. Bochten aansnijden voelt vertrouwd en snel, al is het insturen vanuit de heupen met zo’n stijve fiets niet zo makkelijk als met een niet-aero model. Daar is deze fiets ook niet voor ontworpen, het moet de renners van Team Sunweb vooral voordelen bieden in de snelle, vlakke etappes, die vaak beslist worden in de sprint of met een late ontsnapping.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Shimano Dura-Ace Di2

Bicycle wheel, Spoke, Bicycle tire, Bicycle part, Bicycle, Bicycle drivetrain part, Wheel, Rim, Vehicle, Blue,
FOTO: SHIMANO

De versie die wij mochten rijden was afgemonteerd met de volledig elektrische Shimano Dura-Ace Di2 Disc groep, een garantie voor feilloos schakelen en remmen. De 25 mm tubeless Giant Gavia Race 0 banden zorgen voor voldoende comfort en het Giant carbon stuur en stuurpen, Giant Contact SLR zadel en Giant SLR 0 carbon-clincher wielen maken het plaatje helemaal af.

Ook de goedkopere Propel-modellen zijn gebouwd op basis van hetzelfde frame als de Advanced SL 0 Disc, maar uiteraard met een andere afmontage en andere samenstelling van het carbon. Dit zorgt ervoor dat je al een Propel kunt rijden vanaf € 1849,-. Maar mocht je de jackpot hebben gewonnen, dan wisten wij het wel….

Meer van Bicycling
 
preview for Wat is een...?

Racefietsen

decathlon van rysel rcr pro team replica racefiets

Van Rysel RCR Pro replica van Team Decathlon AG2R

trek domane al 4 in het bos

Review: Trek Domane AL 4 endurance racefiets

a blue and black bicycle

BMC presenteert derde generatie van Roadmachine

close up van ultegra di2 schakelgreep

Elektronisch schakelen op je racefiets is geweldig

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder