Hoe je fiets rechtop blijft en andere fietsmagie uitgelegd
Heb je je ooit afgevraagd waarom het grote tandwiel aan de voorkant er voor zorgt dat je harder moet trappen, terwijl die aan de achterkant het juist makkelijker maakt? Hier is het antwoord.
Elke keer dat je zwaarder schakelt en meer wielrotaties per pedaaltrap veroorzaakt, wordt het moeilijker om de pedalen rond te laten gaan (en zal je sneller gaan, als het je tenminste lukt om dezelfde cadans te handhaven). Als je naar het grote voorblad schakelt, trek je aan een langer stuk ketting per omwenteling - dat veroorzaakt meer wielrotaties per trap, wat meer inspanning vereist, zegt Nate Newton, marketing coördinator bij SRAM.
Dezelfde principes zijn van toepassing op de cassette, maar dan net even anders. Eén omwenteling van de cassette staat gelijk aan één rotatie van het wiel. Dat betekent dat het tandwiel dat het minste ketting nodig heeft om het wiel volledig te laten draaien - het kleinste tandwiel - de meeste omwenteling per pedaaltrap oplevert en dus het zwaarst is om rond te trappen. Terwijl als je naar een groter tandwiel van de cassette schakelt, je de hoeveelheid ketting vergroot die nodig is om dezelfde afstand rond te kunnen krijgen. 'Dit vermindert de afgelegde afstand per crankomwenteling, dus de inspanning is lager', zegt Newton.
Meer van Bicycling
Welke bandenspanning voor je mountainbike?
Welke bandenspanning gebruik je voor je racefiets?
Hoe fiets je samen met een langzamer fietsmaatje?
Zo ga je om met honden tijdens het fietsen