Ontmoet de nieuwe Ultegra R8070

Twee dagen op stap met het nieuwste pareltje van Shimano: de Ultegra R8070 groepset.

zondag, 27 augustus 2017, 19:23
Ontmoet de nieuwe Ultegra R8070

Voor de kennismaking en een eerste testrit met de nieuwe Ultegra togen we naar het tijdelijke Europese Shimano hoofdkwartier in Au (Oostenrijk). Het was het reisje meer dan waard.

Inmiddels zijn we dik 100 kilometer verder en vertellen we je de belangrijkste dingen van dit nieuwe stukje Japans vernuft!

 

1 / 5

De vergelijking met Dura-Ace

Volgens Shimano zelf komt de nieuwe Shimano Ultegra R8000 groep het dichtst in de buurt van de nieuwe Dura-Ace groep. De belangrijkste overeenkomsten:

  • Di2: de technologie van elektronisch schakelen.
  • E-Tube: daarover straks meer.
  • SLR-EV: de conventionele remmen maken gebruik van Dual Pivot systeem waardoor er krachtiger geremd kan worden. Ook geeft dit de mogelijkheid tot direct-mount waarbij de rem aan twee bouten gemonteerd zit en niet meer aan één. Hierdoor is overigens ook de mogelijkheid ontstaan om tot 28 millimeter banden te rijden.
  • Shadow achterderailleur, dat minder uitsteekt en zodoende minder gevoelig is voor stoten en butsen.
  • Voorderailleur. Eigenlijk dezelfde als Dura-Ace. Enige verschil is de stalen kooi in plaats van de aluminum kooi (gewicht). Ook is er hierbij meer ruimte gecreëerd aan de binnenzijde waar de band zit, zodat ook daar een wiel met 28 millimeter band gestoken kan worden.

Gek genoeg is de mechanische Ultegra R8000 groep 46 hele grammen zwaarder dan de vorige R6800-groep. Voor de Di2 versie is er 13 gram bij gekomen, maar voor de versie met schijfremmen (de R8070) is er 197 gram bespaard. Reden voor dat extra gewicht is dat er meer techniek is toegevoegd.

arrow down
2 / 5

E-Tube Intelligentie

Dit is tof. Aan één Di2 systeem is het mogelijk om zes schakelunits te verbinden. De kabeltjes verbind je met simpele stekkertje aan elkaar. Zorg er simpelweg voor dat alles met elkaar in verbinding staat.

Als je een fiets in de winkel koopt, dan is dat natuurlijk allemaal gebeurd. Maar voor de techneuten onder ons is dit een van de mooiste features. Je zou het vrij simpel voor elkaar kunnen krijgen om bijvoorbeeld aan je zadelpen een schakelunit te bevestigen waarmee je alleen óp kunt schakelen bij je achterderailleur. Normaal gezien wil je dit helemaal niet, maar het kán wel.

Met de E-Tube technologie kun je van elke knop aan je schifter – ja, je hebt zelfs nu ook een knopje bovenop je shifter onder je hoodz zitten – bepalen wát hij doet. Mooi!

Ook is in te stellen hoe snel je systeem schakelt. Wat hier het praktisch nut van is kunnen we niet uitleggen, want volgens ons wil je altijd zo snel mogelijk schakelen.

Als je deze groep als losse set koopt, denk dan van te voren heel goed na over op welke plek je op welke manier wil schakelen. Alles is namelijk mogelijk.

arrow down
3 / 5

Full Synchro Shift Mode

Voor de rijders onder ons met compact-groepen in 34-50 of 52-36 gebeurt het vaak dat je met een tamelijk schuine kettinglijn rijdt. Helemaal in Nederland waar alles zo plat is als een pannenkoek. De Synchro-Shift optie zorgt ervoor dat wanneer je bijvoorbeeld schakelt van 36-17 naar 36-15, de Di2 automatisch schakelt naar een 52-19 of 52-21 optie, waarbij je gelijk vermogen levert, maar waarbij je een veel rechtere kettinglijn hebt. Mooi dus.

Je kunt deze optie via het E-Tube programma ook uitzetten of tijdens je tocht via de app wijzigen. Schrik dus niet als je fiets in eens uit zichzelf schakelt. Je bent niet gehackt!

arrow down
4 / 5

Nog twee dingen

Eén: doordat de kooi van de achterderailleur langer is gemaakt kan er gereden worden met een 11-34 cassette (!). Onzinnig in Nederland omdat de stappen tussen je versnellingen dan veel te groot zijn, maar voor de MTB-ers onder ons wél weer makkelijk, want je kunt deze cassette namelijk ook (met een speciale spacer) gebruiken voor je MTB.

Twee: de pedalen van de Ultegra R8000 groep zijn iets platter gemaakt en er is meer holle ruimte ontstaan waardoor er iets gewicht bespaard is. Door het platter maken van de derailleur is de krachtsoverbrenging iets efficiënter geworden omdat je voet dichter bij het hart van de as komt.

arrow down
5 / 5

Conclusies na 100 Kilometer

Fijn. Het ziet er niet alleen ontzettend mooi uit, het ligt ook heerlijk in de hand. Het iets ribbelige oppervlak van het rubber zorgt voor een lekker grip en nieuwe grepen hebben geen ga  meer aan de onderkant waarbij er stukken metaal in je vingers prikken. (Ja, we overdrijven graag een beetje.)

Op volle kracht schakelen van het kleine blad naar de grote plaat gaat zonder moeite. Een klein drukje op de knop, het heerlijk ‘bzzzzt-geluid’ van de elektronica en hop, daar ga je.

In de groep met journalisten en bloggers hier in Au zitten aardig wat mensen die een houtje kunnen fietsen en geen enkel stuk weg in de Oostenrijkse bergen is vlak, dus het materiaal is goed op de proef gesteld. Ook door voormalig prof Karsten Kroon, die meewerkte aan de ontwikkeling van de groep.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Pro Cycle Shots

arrow down