Skip to Content

Specialized Tarmac SL6 Expert de review

De Tarmac SL6 Expert is een soort kameleon. Het hangt maar net van je dag af, maar de fiets lijkt zich te voegen naar je stemming.

Door Bicycling
fietsmagie, uitleg, antwoordenpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Tijdens Haute Route Mont Ventoux reden we op de nieuwe Specialized Tarmac SL 6 Expert. Opgebouwd met de Ultegra R8000 groep en de nieuwe Roval CLX50 wielen. Een fiets om van te smullen.

Specialized gebruikt het door hen gepatenteerde FACT carbon voor hun frames. In het verleden was FACT 3 al gaaf, maar tegenwoordig zijn we aanbeland bij FACT 10, 11 en 12. Voor de S-WORKS modellen van de Tarmac wordt FACT 12 carbon gebruikt. De Tarmac Expert uitvoering doet het met FACT 10 carbon. We mogen ervan uitgaan dat hoe hoger het cijfer hoe lichter en hoe stijver op de juiste plekken.

Waar heel stijve fietsen kunnen stuiteren en nerveus aanvoelen, is het Specialized gelukt om de Tarmac ontspannen en agressief tegelijk te laten voelen. Het hangt maar net van je dag af, maar de fiets lijkt zich als een kameleon te voegen naar je stemming.

Een van de speciale vernieuwingen die het comfort ten goede komt is dat de bovenste 120 millimeter van de zadelpen enigszins 'flexibel' is.

De nieuwe Ultegra R8000 groep op de Tarmac doet precies waar hij voor bedoeld is: snel, licht en effectief schakelen. Wat ons erg kan bekoren, is als een fiets volledig is opgebouwd met onderdelen van dezelfde groep. Niet voor niets heet het 'een groep'. Vaak combineren merken onderdelen van verschillend makelij in een afmontage om de kosten te drukken. Toch gaat dit vaak ten koste van de de samenwerking van de verschillende onderdelen met elkaar.

1

Aero

Bicycle part, Bicycle handlebar, Bicycle, Bicycle wheel, Road bicycle, Vehicle, Bicycle frame, Bicycle saddle, Bicycle tire, Cyclo-cross bicycle,
FOTO: THOMAS ZIJLMA

De aerodynamica en de technieken om de kabels door het frame te geleiden zijn 'afgekeken' van de Venge ViAS. Deze aero 'moraalmachine' hebben we al eerder aan een test onderworpen.

Er wordt gebruik gemaakt van veelal druppelvormige buizen. De inzet van de achtervork aan het frame is één op één overgenomen van de Venge. Ook de geometrie is gelijk.

Door speciale technieken die in de ruimtevaart gebruikt worden, is het Specialized gelukt om 200 gram - ja je leest het goed - 200 gram te besparen op het frame. 950 Gram inclusief de vork...

Het frame is aan de voor- en achtervork verder zo geconstrueerd dat er banden tot 30 millimeter gemonteerd kunnen worden. Perfect dus voor de liefhebbers van een graveltocht.

Maar om de aerodynamica was het te doen. Tests in de zogenaamde WIN-tunnel van het Amerikaanse bedrijf hebben op een tijdrit van 40 kilometer vergelijkbare fietsen getest, waarbij de Tarmac maar liefst 45 seconden sneller was dan zijn soortgenoten.

2

Direct Mount

Vehicle, Automotive exterior, Auto part, Windshield, Fender, Car, Wheel,
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Zowel de voorvork als de achtervork zijn gemaakt voor direct-mount remmen. Hierbij zit zowel het linker als het rechter armpje van de rem gemonteerd aan de vork. Hierdoor heeft de rem minder 'ruimte' om tijdens het remmen buigen. Dit is overigens niet waarneembaar met het blote oog, maar overduidelijk in de meetbank.

De remmen zitten vast als een huis en geven zo extra remkracht. Ook het doseren van de rem gaat soepel en direct.

3

Roval CLX 50 wielen

Bicycle wheel, Tire, Bicycle tire, Bicycle part, Automotive tire, Wheel, Spoke, Rim, Bicycle, Road bicycle,
FOTO: THOMAS ZIJLMA

De naam doet het al vermoeden. De CLX 50 wielen hebben een 50 millimeter hoge velg. Een stukje minder hoog dus dan de gigantische CLX 64 wielen en een slagje lager dan de al langer bestaande CLX 32 wielen.

De wielen zijn full carbon en zijn breed! Met 29,4 millimeter een stuk breder dan conventionele wielen. Je ziet overigens een niet meer weg te denken tendens om brede velgen te maken; in die zin dus niets vreemds onder de zon. De rede hiervan: meer stijfheid, een betere krachtverdeling, betere aerodynamica en wat meer comfort. Door de brede velg kan er een wat rondere doorsnede gemaakt worden én komt de band iets minder 'bol' te staan. Dit komt de aerodynamica ten goede. Het zorgt er ook voor dat in de bochten de band wat 'breder' uit kan rollen, wat voor betere grip zorgt.

Het voorwiel is radiaal gespaakt omdat deze wat minder extreme krachten te verduren heeft. Het achterwiel spaakt aan de linker zijde ook radiaal, maar aan de aandrijfzijde 2 over 1. Dit geeft een sterkere basis omdat daar de kracht op overgebracht wordt.

De prijs is even schrikken, want € 1399 voor het achterwiel en € 999 voor het voorwiel is niet gering. Maar daarvoor heb je wel DT 240 naven in het binnenwerk, DT Aerolite spaken, DT Pro nippels en samen 1377 gram aan puur, handgespaakt fietsgenot.

De wielen zijn stijf en hard, maar niet oncomfortabel. Hard kan namelijk ook stuiteren, trillen en elke tik doorgeven, maar dit is genieten. Door de 50 millimeter hoge velgen ben je niet zo bevattelijk voor zijwind, maar ze zijn hoog genoeg om je het 'vlieg-gevoel' te geven bij hogere snelheden.

In combinatie met de fiets - die natuurlijk ook niet veel te wensen overlaat - snijden de wielen heerlijk door de bocht. Vol vertrouwen afdalen in een cyclo als Haute Route was een koud kunstje.

Ook in natte omstandigheden die we tijdens woon-werkverkeer veelvuldig moesten trotseren waren we erg te spreken over het remmen. Normaal gesproken een zorgenkindje bij carbon velgen, maar het licht ruwe remoppervlak geeft voor de blokken voldoende grip om ook in de nattigheid goed te remmen. Natuurlijk is je remweg langer, maar dat is risico van het vak.

Wel werd er bij hoge snelheden in de afdeling waarin flink meer geremd werd, hier en daar een licht piepend geluid gehoord. Dat lijkt nog steeds voor elke wielproducent 'een dingetje' te zijn. De stand van de remblokjes lijkt hier ook mee te maken te hebben, maar helemaal te voorkomen lijkt het niet.

Wat de Roval wielen ook doen: ze nodigen uit om ongelofelijk te gaan jakkeren! Een set hoge carbon wielen zorgen voor moraal en ze zouden je liefst de hele dag laten genieten van het heerlijk zoevende geluid zoals alleen carbon wielen dat kunnen.

Eigenlijk viel er niets op de wielen aan te merken. Het enige dat wij ons kunnen voorstellen, is dat er niet veel mensen zijn die €2.398 over hebben voor een set nieuwe wielen. Maar mocht je dit bedrag 'over hebben' en er niet gewoon een volledig nieuwe fiets voor kopen, dan is het een heel goede optie!

Mocht je vooral voor 'de looks' willen gaan, dan kun je ook kiezen voor de CL50. Hiervan zijn de velgen identiek de lagers zijn standaard (en dus niet ceramisch) en de spaken zijn singlebutted in plaats van doublebutted. Deze wielen zijn dan € 1599. Dat scheelt een slok op een borrel.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Conclusie

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Vehicle, Bicycle part, Bicycle tire, Cycle sport, Bicycle handlebar, Road bicycle,
FOTO: THOMAS ZIJLMA

De geometrie spreekt erg aan. Door het sloping frame (aflopende bovenbuis) krijg je een ontspannen zit. Het compact stuur zorgt samen hiermee voor een prettige houding in de beugel die voelt als makkelijk vol te houden.

Ook zorgt de geometrie er in combinatie met het Specialized Power zadel voor dat je het gevoel hebt wat meer recht boven het bracket (trapas) te zitten. Hierdoor krijg je het gevoel dat elke trap raak is en wordt de ontspannen houding niet 'saai' maar juist lekker actief. De fiets is voor elke toestand geschikt

Voor de wielen krijgt Roval het duimpje omhoog en ook de nieuwe Shimano Ultegra R8000 groep, laat eigenlijk niets te wensen over.

Het enige echte nadeel is dat je er veel te hebberig van wordt. En dan laten we het 'ruimte maken in de schuur' en 'je geliefde voorbereiden op de komst van een nieuwe kanonskogel' nog even achterwege.

5

Standaard uitvoering

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Bicycle handlebar, Bicycle stem, Bicycles--Equipment and supplies,
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Dit is de uitvoering zoals die standaard verkrijgbaar is in de winkel. Frame, voorvork en afmontage zijn gelijk. Alleen de wielen zijn niet de Roval CLX 50 wielen, maar de aluminium Roval SLX 24 wielen. DT Cometition spaakjes en DT 350 naven. Ook niet mis!

Voor €3999 is deze fiets van jou. Een relatief betaalbaar geheel voor rijders die echt een stapje hogerop willen.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma

Meer van Bicycling
 
preview for Wat is een...?

Racefietsen

decathlon van rysel rcr pro team replica racefiets

Van Rysel RCR Pro replica van Team Decathlon AG2R

trek domane al 4 in het bos

Review: Trek Domane AL 4 endurance racefiets

a blue and black bicycle

BMC presenteert derde generatie van Roadmachine

close up van ultegra di2 schakelgreep

Elektronisch schakelen op je racefiets is geweldig

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder