Skip to Content

Stop! Gebruik jij jouw remmen op de juiste manier?

Snelheid verminderen, remmen en je fiets tot stilstand brengen zijn essentiële skills die niemand ons leert.

Door Bicycling
remmen, fietsen, wielrennen, veiligpinterest
BMC

Je vergeet nooit hoe je op een fiets moet rijden. Helemaal waar. Maar dat is ook een beetje een probleem. Als kind leerde je namelijk fietsen en remmen, maar omdat maar heel weinig mensen als kind op het type fiets reden waar we nu op rijden kan dat voor problemen zorgen.

Er is namelijk nogal een verschil tussen rijden op een kinderfiets met terugtraprem met een snelheid van 9 kilometer per uur en het pompend remmen in een afdaling of met schijfremmen in de regen op een slingerende bergweg met 50 per uur – of sneller – naar beneden gaan. Tenzij je als kind al lid was van een fietsclub, is de kans niet zo groot dat iemand je daadwerkelijk de meest simpele basistechnieken heeft laten zien. Zoals remmen, misschien wel het meest essentiële onderdeel van allemaal.

Natuurlijk, je weet het heus wel. Je knijpt je rem in, de remblokken duwen tegen je velgen (of tegenwoordig in veel gevallen, tegen de schijven) en de fiets remt af totdat je stilstaat. Maar als je ooit een klapband hebt opgelopen in een afdaling of weleens de bocht uitgevlogen bent omdat je te veel snelheid had, dan weet je dat er meer bij komt kijken.

Veel fietsers zijn niet geïnteresseerd in het verbeteren van hun fietstechniek, als ze op dat moment ook een mooi rondje zouden kunnen rijden. Maar een klein beetje techniektraining biedt profijt voor de rest van je leven.

Dit is waar je aan moet werken om een betere remtechniek te krijgen.

1

Duw je gewicht naar achteren

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle, Bicycle tire, Bicycle drivetrain part, Vehicle, Spoke, Hybrid bicycle, Tire, Bicycle frame,
FOTO: PRO CYCLE SHOTS

Zodra je in de remmen knijpt en je fiets afremt, schuift je gewicht naar voren richting voorwiel, wat er voor zorgt dat al je remkracht op de voorrem wordt uitgeoefend. Dat maakt het moeilijker om je fiets onder controle te houden en effectief tot stilstand te komen.

Duw je gewicht naar achteren als je begint met remmen, om je gewicht echt op het zadel te houden en zo de remkrachten mooi te verdelen. Mocht je hard moeten remmen op hoge snelheid, dan voorkom je op deze manier ook dat je over je stuur heen schiet. Hoe harder je moet remmen, hoe meer je naar achteren moet duwen.

Je kan dit oefenen door een noodstop te maken op een parkeerplaats of op een grasveld. Maak wat snelheid, doe je handen in de beugel (!), strek je armen en duw je gewicht naar achteren, terwijl je hard remt met beide handen. Zorg dat je laag op je fiets blijft.

2

Blijf laag en raak je remmen niet aan in een bocht

Land vehicle, Cycling, Bicycle, Vehicle, Cycle sport, Sports, Road cycling, Bicycle helmet, Bicycles--Equipment and supplies, Outdoor recreation,
FOTO: PRO CYCLE SHOTS

Idealiter wil je al genoeg snelheid eruit hebben, voordat je een bocht in gaat, zodat je in die bocht je remmen niet hoeft aan te raken. Nader een bocht met je handen in de beugels, waardoor je beter je remkracht kunt doseren en je tegelijkertijd je zwaartepunt laag houdt. Dit zorgt voor een betere controle van je fiets. Verplaats je gewicht naar achteren en verdeel je remkracht over beide remmen. Laat dan de remmen los en ga met een gecontroleerde snelheid door de bocht.

Natuurlijk gaat het niet altijd perfect. Als je met teveel snelheid de bocht in duikt en je snelheid moet minderen, knijp je remmen dan heel lichtjes in. Te snel je rem in knijpen in een bocht is hét recept om een schuiver te maken. Ten eerste zorgt het remmen ervoor dat je fiets rechtop gaat staan, wat het laatste is wat je in een bocht wilt. Maar nog erger, het zorgt er ook voor dat je banden minder grip hebben.

Raak nooit je voorrem aan als je in een bocht bent. Als je een bocht doorgaat, ben je dicht bij de grens van de grip die je banden hebben op het wegdek. Als je remkracht toevoegt, kom je dichter bij die grens of er zelfs overheen en slipt je band weg. Als dit bij je achterwiel gebeurt is dat een stuk makkelijker te corrigeren dan bij je voorwiel. Gebruik je achterrem ook met beleid, voor een gedoseerde remkracht.

Laag blijven geldt voor de positie van je handen. Rijd bij hoge snelheid liefst altijd in de beugel, helemaal als het een bochtig parcours is. Door het gewicht zo dicht mogelijk bij de grond te houden is je zwaartepunt laag en blijft de meeste druk op de wielen.

3

Relax!

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle tire, Bicycle, Tire, Bicycle fork, Vehicle, Spoke, Bicycle drivetrain part, Bicycle frame,
FOTO: PRO CYCLE SHOTS

Als je armen en schouders aangespannen zijn op het moment van remmen, kan je lichaam nauwelijks remkrachten absorberen. Daardoor komen die krachten op je handen terecht, waardoor je die automatisch gaat dichtknijpen. Als je dus plotseling nog harder gaat remmen dan de bedoeling was, dan maakt dit het erg moeilijk om je fiets onder controle te houden.

Houd je schouders ontspannen, buig je ellebogen en houd je stuur ontspannen vast. Daardoor kan je je snelheid beter reguleren, terwijl je fiets ontspannen om obstakels heen gestuurd wordt en je de volledige controle houdt.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Rustig in de regen

Bicycle, Cycling, Cycle sport, Road cycling, Vehicle, Road bicycle, Endurance sports, Outdoor recreation, Cyclo-cross bicycle, Recreation,
FOTO: PRO CYCLE SHOTS

Op een nat wegdek kan het met velgremmen drie keer zo lang duren om tot stilstand te komen, dan op een droge weg. Onthoud dat goed!

Je banden hebben minder grip in de regen, dus je moet je remmen nog voorzichtiger gebruiken dan normaal. Omdat het moeilijker is om af te remmen en tot stilstand te komen, komt het vaak voor dat mensen te hard en te laat gaan remmen. Dat kan ervoor zorgen dat je wielen blokkeren en je in een slip komt… Zeer waarschijnlijk gevolgd door een valpartij.

Verminder je snelheid door heel gedoseerd en langzaam te remmen – in het Engels gebruiken ze hiervoor de term 'to feather your brakes'. Het komt heel nauw en je zult meer kracht moeten uitoefenen op je achterrem om te voorkomen dat je voorwiel blokkeert. Een slip van je achterwiel kan je wellicht nog opvangen – door bijvoorbeeld je voet bij te steken – maar als je voorwiel eenmaal blokkeert, ben je gezien.

5

Investeer in de kans op succes

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle tire, Spoke, Rim, Wheel, Bicycle, Vehicle, Bicycle drivetrain part, Tire,
FOTO: PRO CYCLE SHOTS

Je kunt beter remmen als je hoogwaardige banden met veel grip gebruikt. Je kunt ook beter voor wat bredere banden kiezen en deze niet te hard oppompen.

Op de weg gebruiken veel renners 25 of 28 mm banden met ruim onder de 7 bar aan bandenspanning. Toch kan je met een gewicht van 80 kg en 28 mm prima met een druk van rond de 5 bar rijden. Het rijdt heerlijk comfortabel op de meeste ondergronden, maar is nog steeds snel genoeg.

Meer van Bicycling
 
preview for Onderhoud

Tips & Tricks

een mountainbike staat in het bos tegen een boom

Welke bandenspanning voor je mountainbike?

een racefiets met fietspomp

Welke bandenspanning gebruik je voor je racefiets?

een koppel rijdt op de racefiets

Hoe fiets je samen met een langzamer fietsmaatje?

een hond rent op een mountainbiker af

Zo ga je om met honden tijdens het fietsen

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder