Vier keer onzinnig advies dat aan fietsers gegeven wordt

Er is veel onzin in de wereld en ook als het om fietsen gaat, bestaan er flink wat adviezen die nergens op slaan of niet op jou van toepassing zijn. Hoe vaak heb jij deze onzinnige fietsadviezen al gehoord? We hebben er vier op een rij gezet.

vrijdag, 14 september 2018, 10:27
Vier keer onzinnig advies dat aan fietsers gegeven wordt

Veel mensen zijn dol op het geven van advies – en fietsers zijn daarin echt niet anders. Wanneer wij fietsers een nieuweling in ons midden treffen, stappen veel van ons in de mentormodus en beginnen ze ongevraagd hun ‘wijsheid’ uit te kramen. Helaas zijn veel van dit soort adviezen niet altijd nuttig – en zelfs niet altijd correct. Dus zoals Al Pacino in de film Scarface al vertelde: ‘er is niet viezer dan advies.’

Neem bijvoorbeeld de breedte van de racefietsband. Jarenlang dacht men dat smaller sneller is. Het klonk logisch: hoe minder contact je met de grond hebt, hoe lager je rolweerstand. Toch? Nee dus. Praktijktests hebben aangetoond dat iets bredere banden (rond de 25 mm) sneller zijn dan hun broertjes van 19, 22 of 23 mm breed. Toch hoor je nog regelmatig van ervaren fietsers het advies om smallere banden met maximaal 8,5 bar te monteren. ‘Gewoon lekker hard.’

Terugkijkend naar de tijd dat we zelf nog beginnende fietsers waren (en ook recent nog ons oor te luister legden), hebben we een aantal van de minst nuttige fietstips bijeen geraapt, voorzien van de reden waarom dat advies niet juist is. Lees maar.

Verplaats je gewicht naar achteren bij het afdalen

De mountainbiketechnologie heeft zich sterk ontwikkeld sinds de sport in de jaren 80 en 90 op kwam. In die tijd moest je, vanwege beperkingen in de framegeometrieën, je gewicht naar achteren verplaatsen (je heupen achter je zadel) om je zwaartepunt laag te houden. Vooral op de steile afdalingen. Met de moderne full-suspension bikes is het eigenlijk beter om op de pedalen te gaan staan, jezelf te centreren boven de fiets, je heupen als scharnier en je bilspieren voor ondersteuning te gebruiken. Je moet je stabiel en in balans voelen. Kijk maar eens wat filmpjes van wedstrijd-downhillers.

arrow down

Je moet afvallen om sneller te kunnen klimmen

Eén blik op een Tour-renner in vergelijking met de gemiddelde toerfietser en je kan je niet aan deze gedachte onttrekken: mijn hemel wat zijn die profs mager. Bijna elk artikel over hoe je sneller moet klimmen bevat het advies om onnodige kilo’s kwijt te raken en zo je wattage per kilogram te vergroten. De basis van die wijsheid klopt natuurlijk, maar hij is niet voor iedereen even nuttig of zelfs gezond.  ‘Veel mensen vertelden me dat ik het een stuk beter zou doen als ik zou afvallen’, zegt Giana Roberge, wielercoach en voormalig profwielrenster. ‘De keren dat ik heel mager was, werd ik heel vaak ziek – ik kreeg een keer Pfeiffer. Je hart en vooral je mentale kracht kunnen die twee ‘extra’ kilo’s echt wel aan.’ Als je toch wilt afvallen, raadpleeg dan eerst een sportarts om een ​​dieet en een trainingsplan te maken dat voor jou werkt. En ga vooral niet drastisch te werk.

arrow down

Je moet je banden maximaal oppompen

Veel wielrenners (en mountainbikers ook) zetten te veel spanning op de banden van hun racefiets. Dat zie je vooral bij kleinere fietsers. Dan rijdt iemand van 50 kg bijvoorbeeld met 8 bar rond, terwijl dat makkelijk rond de 5 bar kan liggen bij 25 mm banden. Het niet te hard oppompen van je banden maakt de fiets beter bestuurbaar, biedt je veel meer comfort, filtert de hoge trillingen van de weg er uit en helpt om beter te kunnen remmen als je toch eens in een bocht zou moeten remmen.

Bekijk voor de bandendruk in je mtb-band dit artikel eens.

arrow down

Je hebt de beste spullen nodig om aan een wedstrijd of tocht deel te nemen

‘Tijdens mijn eerste wedstrijd droeg ik hardloopschoenen, een veel te groot t-shirt en een normale korte broek,’ zo herinnert Roberge zich. Iemand in het publiek zei tegen haar: ‘Je kunt zo niet meedoen aan een wedstrijd!’ Toch deed ze het. En hoe! Ze won de wedstrijd (het mountainbike-kampioenschap van de staat New York!). Vaak zullen fietsers je vertellen dat je je wielen moet upgraden, een meer aerodynamische fiets moet kopen of een aantal andere dingen aan moet schaffen voordat je aan de startlijn gaat staan. De waarheid is echter dat het enige wat je hoeft te doen is je inschrijven. Laat je benen zich maar bewijzen en je zult de rest gaandeweg leren (en waar nodig kopen).

Tekst: Redactie Bicycling
Vertaling: Sander Jansen
Foto: Getty

arrow down