Misschien mag het dan zo zijn dat de kleding van Gore niet uitblinkt van de hippigheid, maar als het om comfort, eigenschappen en kwaliteit gaat, dan leveren ze altijd vakwerk.

Omdat het koud, guur en bij vlagen ellendig is buiten, maar je toch wil blijven fietsen, ging we op pad met de Gore Oxygen 2.0 bibshort. Een fietsbroek die door Gore in de markt gezet is als een broek voor de langere afstanden.

Bijzonder en vooral heel prettig met dit weer is dat het kruis voorzien is van windstopper materiaal. Je belangrijkste tools blijven dus warm en een zoektocht naar 'je gereedschap' na afloop is niet nodig. De broek is daarmee dus geschikt voor de koudere dagen in de lente, herfst en winter.

Verder valt op dat de pijpjes van de broek redelijk strak zijn en niet heel rekbaar. Tight fit noemen ze dat bij Gore. In eerste instantie lijkt dat bij het aantrekken wat minder prettig, maar eenmaal op de fiets - en daar gaat het om - geeft het een heel lekkere ondersteuning. Je krijgt er een soort stevig gevoel van. Het is daarbij ook nog zo dat het achterpand van de broek een fractie langer is dan de voorkant waardoor je iets meer steun hebt aan je hamstrings.

Waar normaal gesproken de broekspijpen voorzien zijn van een siliconen grip om opkruipen te voorkomen, ontbreekt dat bij de Gore Oxygen 2.0 broek. Je verwacht daardoor dat de broek opkruipt, maar door de goede pasvorm en de wat nauwere pijpjes gebeurt dit gelukkig niet.

Over de zeem hebben we niets te klagen. Deze is ronduit comfortabel. De redelijk dikke padding is ergonomisch gevormd en heeft heel kleine gaatjes voor ventilatie en extra vochtafdrijving. Niks mis mee.

Het bovenstuk van de broek is van een lekker licht en soepel materiaal. Je hebt daardoor bijna niet het gevoel alsof je iets aan hebt. De bretels zijn soepel en voelen licht aan.

Al met al heeft de broek een aantal bijzondere eigenschappen die je koude ritjes stukken prettiger maken. Voor € 169,95 heb je de broek om de welgevormde dijen. Niet echt goedkoop natuurlijk, maar met deze broek ga ja zeker veel kilometers rijden, dus reken dit bedrag gewoon om per kilometer, en het blijk een heel goede en goedkope investering te zijn.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Ramiro Ameneiro