Cannondale presenteert vernieuwde Topstone gravelbike - onze eerste indruk

De Cannondale Topstone is en blijft de 'gravelbike-voor-alles'.

© Cannondale

C25_Topstone_Lifestyle Photography (6) (1).jpg

Cannondale blijft haar positie in de gravelwereld verstevigen. Presenteerde het Amerikaanse merk vorige maand al de nieuwe gravelracer SuperX, vandaag lanceren ze de geheel vernieuwde Topstone Carbon, de derde generatie van de meest veelzijdige gravelbike uit hun collectie. Is de SuperX vooral heel snel, de Topstone Carbon is een fiets die overal uit de voeten kan. Ik mocht de afgelopen weken de Topstone Carbon 1 Lefty AXS al aan de tand voelen, verderop lees je mijn eerste indruk daarover. Maar eerst duiken we even in de details van deze nieuwe gravelbike.

Vering zorgt voor comfort, controle en snelheid

Op het eerste oog is de nieuwe Topstone Carbon niet zo veel veranderd ten opzichte van de tweede generatie van het model. Dat was een fiets die mij al heel goed beviel, zo valt te lezen in de review van de Cannondale Topstone Carbon 2L. Dat was al een zeer veelzijdige fiets waarmee je al je gedroomde avonturen kunt beleven, de nieuwe generatie blijft dat behouden. In het nieuwe model zien we nog altijd het gebruik van het Kingpin-veersysteem en het gebruik van de Lefty Oliver voorvork bij de duurdere modellen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Cannondale houdt dus vast aan de keuze om vering toe te voegen aan een gravelbike. Het idee erachter is dat de vering tijdens het gravelen niet alleen comfort en controle toevoegt, maar ook snelheid. Door schokken en trillingen op te vangen, en de wielen zo veel mogelijk in contact te houden met de ondergrond, verbeter je de grip, het bochtenwerk en kun je meer snelheid behouden op uitdagend terrein. Daar staat uiteraard wel tegenover dat deze systemen gewicht toevoegen aan de fiets en dat hij minder direct en reactief aanvoelt. Dat was bij de vorige generatie al het geval en dat heeft er mede toe geleid dat Cannondale de SuperX als echte gravelracer aan de familie toevoegde, om de wedstrijdgravelaars meer opties te bieden.

KingPin en Lefty Oliver

De KingPin is een scharnier in de zitbuis die samen met de speciaal gevormde framebuizen en de carbon layup ervoor zorgt dat de achterdriehoek en de zadelpen in harmonie kunnen doorbuigen, wat resulteert in 30 mm veerweg die de ergste schokken moet filteren. Al fietsend voel je niet direct dat je echt doorzakt, zoals bij een full suspension mountainbike, maar de vering zorgt er wel voor dat je veel minder schokken in je onderrug voelt en daarbij ook veel vaker op het zadel kunt blijven zitten. Voor dit nieuwe model is het KingPin-systeem verder verfijnd voor een nog soepeler en comfortabeler rijgedrag, maar echt grote veranderingen zijn niet doorgevoerd.

Aan de voorkant zijn bepaalde Topstone Carbon-modellen uitgerust met de derde generatie Lefty Oliver, de enkelzijdige verende voorvork die speciaal voor gravel is ontwikkeld. De nieuwe Lefty Oliver heeft 10 mm extra veerweg gekregen (nu 40 mm) en een vernieuwde demperafstemming. Daardoor moet hij soepeler en sneller aanvoelen dan de vorige generatie.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Cannondale heeft de Proportional Response-technologie verder verfijnd voor de nieuwe Topstone Carbon. Alles, van de carbon layup tot de geometrie, is specifiek afgesteld op de framemaat, zodat de fiets en het KingPin-systeem perfect zijn afgestemd op jouw lichaamsafmetingen.

Ruimte voor zeer brede banden

Met ruimte voor banden tot 52 mm aan de achterkant en 56 mm aan de voorkant bij het gebruik van een vaste voorvork, is de Topstone Carbon geschikt voor de zwaarste avonturen. Omdat je minder bandvolume nodig hebt met een verende vork, hebben de Lefty-modellen ruimte voor een 47mm band aan de voorkant.

Cannondale streeft ernaar om het de berijder van de Topstone makkelijk te maken. Het achterveringssysteem vereist geen ingewikkelde instellingen en vrijwel geen regelmatig onderhoud. Daarnaast heeft de fiets een alom gewaardeerd Threaded BSA bottom bracket, een standaard zadelpen, externe zadelklem, een standaard achterwiel en de Universal Derailleur Hanger (UDH). Het maakt het onderhoud - ook voor een fietsenmaker - eenvoudiger en overzichtelijker.

De Topstone Carbon heeft daarnaast ook het nieuwe StashPort-opbergsysteem van Cannondale, dat is geïntegreerd in de onderbuis van de fiets. Samen met de StashBag houdt dit systeem je spullen netjes opgeborgen tijdens je rit. Bovendien biedt de fiets veel bevestigingspunten op het frame en de voorvork, zodat je genoeg tassen en spatborden kunt gebruiken voor grote bikepacking-avonturen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Modellen en prijzen

De nieuwe Cannondale Topstone Carbon komt in vijf verschillende modellen op de Nederlandse markt:

  • Topstone Carbon LTD met Shimano GRX Di2 (2X) en Reserve carbon wielen - € 7.499
  • Topstone Carbon 1 met Lefty voorvork, SRAM Rival AXS (1X) en Reserve carbon wielen - € 6.899
  • Topstone Carbon 2 met SRAM Apex AXS (1X) - € 4.299
  • Topstone Carbon 3 met mechanische Shimano GRX 820 (2X) - € 3.999
  • Topstone Carbon 3 met Shimano GRX 610 (1X) - € 3.299

Cannondale Topstone Carbon 2025 - eerste indruk

Zoals ik al zei was ik al zeer te spreken over de vorige generatie van de Topstone Carbon. Die fiets was een echte alleskunner, die ik mede gebruikte voor een bikepacking-trip over de Transbelgian gravelroute. De nieuwe Topstone Carbon is een nog iets grotere alleskunner geworden, dankzij de ruimte voor nog bredere banden en de extra veerweg van de Lefty voorvork.

Dit is een fiets die echt ruig terrein aan kan en die ook op Nederlandse mountainbike-trails prima uit de voeten kan. Zo stuurde ik de Topstone al zonder problemen over de trails van Lage Vuursche en Soest. De controle die je dan ervaart dankzij de vering is bijna te vergelijken met een hardtail mountainbike, terwijl je daarbij wel gewoon een echte gravelbike onder je kont hebt. Dat betekent dat je veel makkelijker over asfalt of strakke grindpaden rijdt dan met een zwaardere en lompere hardtail. Ik kan me daarom goed voorstellen dat veel mensen die van gravel houden en af en toe eens een MTB-route willen meepakken, de keuze voor een fiets als dit maken en afzien van ook nog een mountainbike in de schuur.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Juist ook omdat de Topstone Carbon ontzettend leuk, speels en breed inzetbaar is. Net als met de vorige generatie, zou ik met deze fiets maar wat graag op een mooi bikepacking-avontuur gaan in het buitenland. Het comfort en de controle die je ervaart zijn ontzettend lekker en je komt daardoor nooit gebroken terug van een lange en zware gravelrit. Natuurlijk merk je wel dat dit geen echte racemachine is, op veel Nederlandse (makkelijke) gravelpaden kan je sneller fietsen met de SuperX of een andere gravelracer, maar zodra de ondergrond wat ruiger wordt, is de Topstone simpelweg comfortabeler.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de verende Lefty Oliver voorvork voor Nederlands terrein wat te veel van het goede vindt. Een model met vaste voorvork is hier ruim voldoende, zeker als je daar banden tot 56 mm breedte in kwijt kunt. Daarnaast zou ik ook kiezen voor een dubbel crankstel, waardoor je iets meer mogelijkheden hebt op het vlakke. En toch... Als je ook maar iets van een ruig avontuur in je hoofd hebt of je wilt hem veelvuldig gebruiken op MTB-trails, dan is de Topstone Carbon 1 Lefty een absolute topfiets.

Voor meer informatie over de nieuwe Topstone Carbon, bezoek www.cannondale.com.