8 tips om je racefiets klaar te maken voor het nieuwe fietsseizoen

Als je fiets de hele winter binnen heeft gestaan, is het verstandig deze tips ter harte te nemen!

© Sander Jansen

IMG_20200605_092607.jpg

De zon schijnt, de temperaturen lopen op en het voorjaar lonkt: grote kans dat je na de koude wintermaanden je racefiets weer uit de schuur pakt voor een lekker zonnig ritje. Ben je iemand die zijn racefiets niet aanraakt zolang de temperatuur niet boven de 10 graden komt, dan is de kans groot dat je fiets wel wat liefde kan gebruiken voor je eerste voorjaarsrit. Met deze simpele checks en tips weet je zeker dat je fiets ook klaar is voor het nieuwe fietsseizoen en je niet met panne langs de kant van de weg komt te staan.

Met deze stappen maak je je racefiets zomerklaar

1. Maak je fiets schoon

Grote kans dat er een laagje stof op je fiets ligt, de draaiende delen wat zwart zijn geworden van het vuile vet en je her en der wat modderspatten op je fiets aantreft. Begin daarom met een grondige wasbeurt van je fiets. Pak een tuinslang, een emmer lauwwarm water met wat schoonmaakmiddel, ontvetter voor je ketting en ga aan de slag! Een uitgebreide uitleg vind je in dit artikel: Je fiets schoonmaken in 4 simpele stappen.

2. Check je kettingslijtage

Niks lekkerder dan het nieuwe jaar beginnen met een frisse, nieuwe ketting. Je ketting is het onderdeel van je fiets wat je het vaakst moet vervangen. Na ongeveer 3000 kilometer is het wel tijd voor een nieuwe, al is dit sterk afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden waarin je fietst. Weet je niet zeker of je ketting nog even mee kan? Check dan hier hoe je weet of je een nieuwe ketting nodig hebt.

3. Smeer je ketting

Weet je zeker dat je ketting nog even mee kan of heb je een nieuwe ketting gemonteerd? Zorg er dan voor dat je ketting op de juiste manier gesmeerd is. Dit is een nauwkeurig werkje, maar oh zo belangrijk, want als je te veel smeermiddel op je ketting stopt zal er veel vuil worden aangetrokken. Dat gebeurt overigens ook als je een nieuwe ketting uit de verpakking haalt en direct op je fiets legt. De dikke laag vet die op een nieuwe ketting zit, staat garant voor veel vuilaantrekking. Weet je niet hoe je het smeren moet aanpakken? Lees dan vooral de meest gemaakte fouten bij het smeren van de ketting.

Lees ook: Waxers vs. Ant-waxers: wat is al dat gedoe rond warme wax voor je ketting?

4. Geef je banden wat liefde

Je banden zullen wel zacht zijn na een winter zonder kilometers. Zorg dat ze weer de juiste bandenspanning hebben en check de volgende dag of ze nog steeds op druk zijn. Weet je niet hoeveel bar je erin moet pompen? Lees dan welke bandenspanning je gebruikt voor je racefiets. Check voor je gaat pompen ook even of je banden niet aan vervanging toe zijn. Zie je scheurtjes, gaatjes of veel vlakke stukken op het loopvlak? Dan is het tijd voor nieuwe banden. Fiets je met tubeless banden? Zorg dan dat je wat nieuwe sealant toevoegt, want de kans is groot deze deze is opgedroogd.

5. Check je boutjes

Controleer alle moeren en bouten om er zeker van te zijn dat ze niet los zijn geraakt. Gebruik een momentsleutel om er zeker van te zijn dat je ze op de juiste specificatie vastdraait. Let daarbij ook op boutjes die vastzitten. Wil je het helemaal goed doen, draai dan de boutjes los, doe wat vet op het schroefdraad en draai ze weer aan met de juiste hoeveelheid newtonmeter.

6. Doorloop alle versnellingen

Als je fiets in een standaard staat, of in een ophangsysteem hangt, doorloop dan alle versnellingscombinaties van je fiets. Zorg ervoor dat de ketting soepel beweegt, zonder haperingen, en luister naar klikkende, ploppende of knarsende geluiden, die kunnen duiden op problemen met de aandrijflijn. Loopt het niet lekker? Dan wordt het tijd om de oorzaak te achterhalen.

Lees ook: Dit zijn de meest voorkomende en irritante fietspiepjes en kraakjes - en tips om ze te verhelpen

7. Check je zadeltasje

Voor iedereen geldt dat het verstandig is om altijd de basisdingen mee te nemen die nodig zijn om een ​​lekke band te repareren. Dat betekent dat je zadeltasje een reserveband, een paar bandenlichters, een kleine handpomp of CO2-pomp en een multitool moet bevatten. Als je niet zeker weet wat er nu in zit (of dat het nog goed werkt), pak dan het tasje uit en loop alles even door. Idealiter doe je dit voordat je die eerste grote rit van het jaar gaat maken, en herhaal je deze controle ongeveer elke maand tijdens het seizoen.

8. Breng hem naar de fietswinkel

Als je problemen tegenkomt en je vindt het niet fijn om er zelf aan te werken, breng je fiets dan naar een gerenommeerde fietswinkel. Hoewel de kosten voor het afstellen per winkel sterk kunnen verschillen, kost het je meestal tussen de € 50 en € 100. Kost wat, maar je hebt dan wel de zekerheid dat je fiets veilig is en klaar om de rest van het seizoen op te fietsen. Houd er in deze tijd van het jaar wel rekening mee dat de wachttijden weer oplopen.

Zelfs als je denkt dat je fiets in goede staat verkeert, kan het geen kwaad om hem naar een fietsenmaker te brengen en alles te laten checken. Een professioneel oog ziet immers veel meer dan een minder geoefend iemand.

Lees ook: Dit onderhoud kun je beter door een professional laten doen