Lidl-Trek reed met 1x13 gravel groepset tijdens de Omloop

Update: 1 april om 20:59

De renners van het team reden met een SRAM Red XPLR derailleur en cassette, gecombineerd met een aero voorblad.

Lidl-Trek reed met 1x13 gravel groepset tijdens de Omloop

Tijdens de Omloop het Nieuwsblad zag de oplettende kijker het wellicht al: de renners van Lidl-Trek reden de openingskoers van dit voorjaar met een gravel setup: ze reden met een 1 x 13 SRAM Red XPLR derailleur en cassette, gecombineerd met een enkel aero voorblad. Op de foto is te zien dat Tim Torn Teutenberg alle tandjes nodig had tijdens de beklimming van de Muur van Geraardsbergen, dus het is de vraag of hem dit is bevallen.

De renners van het Amerikaanse team reden volgens Cyclingnews met een 56 tands aero voorblad, gecombineerd met een 10-46 cassette. De verhouding 56-46 staat ongeveer gelijk aan een verhouding van 34-28. De genoemde 13-speed cassette is de enige beschikbare cassette die SRAM vorig jaar introduceerde met de nieuwste RED XPLR gravel groepset. De normale Red AXS weg-groepset die eveneens vorig jaar werd geïntroduceerd is nog 12-speed, maar kent daarbij nog wel het reguliere dubbele crankstel.

Het gebruik van de 'one-by' setup, zoals een groep met enkel voorblad ook wel wordt genoemd, is niet nieuw. Enkele jaren geleden waren er al profteams die experimenteerden met deze vereenvoudigde setup, die naast lichter ook meer aero zou moeten zijn. Destijds waren de opties echter beperkt en was een 12-speed setup te karig voor veel wielrenners. Nu SRAM de overstap naar 13-speed heeft gemaakt, worden de mogelijkheden weer iets groter.

Een nadeel is echter wel dat de stappen tussen de versnellingen vrij groot zijn, zeker als het gaat om een 10-46 cassette. De renners van Lidl-Trek vonden dit blijkbaar geen probleem en reden de koers er op uit. Al moet gezegd dat de 16e plek als beste klassering, van Mathias Vacek, misschien niet het gewenste resultaat is geweest...

Lees ook: Dit is waarom elektronisch schakelen op je racefiets zo fijn is