Dit is de nieuwe Cannondale SuperX: van crosser tot racey gravelbike
De SuperX is gemaakt voor wedstrijden als Unbound Gravel, maar kan ook zonder problemen ingezet worden als endurance racefiets.
© Gijs Ferkranus

Cannondale lanceert vandaag een nieuwe fiets onder een bestaande naam: de SuperX is terug van weggeweest. In het verleden nam de SuperX in de collectie de plek van cyclocross-fiets in, nu zet het Amerikaanse merk de nieuwe fiets neer als aerodynamische, wedstrijdgerichte gravelbike. Gemaakt voor wedstrijden als Unbound Gravel en andere populaire gravelraces, volgt Cannondale met dit nieuwe model de trend die we de laatste twee jaar meer zien in de markt. In dit artikel vertellen we je over de feiten en cijfers van de SuperX, een uitgebreide review vind je in ons eerste magazine van 2025 (vanaf 20 februari in de winkel).
In feite neemt de nieuwe SuperX de rol van de SuperSix Evo SE over die in 2021 werd gepresenteerd, de fiets waarmee Lachlan Morton vorig jaar Unbound Gravel won. Die fiets was gebaseerd op de allround wegfiets SuperSix Evo, met kleine aanpassingen in de geometrie en ruimte om bredere banden te steken. De nieuwe SuperX is ontworpen met input van Cannondale’s ervaren engineers en jarenlange opgebouwde kennis van het gravelrijden. Het resultaat is een fiets die rijders moet helpen om voorop te blijven in de snelgroeiende gravelracescene.
Deze fiets biedt een combinatie van aerodynamica en een lichtgewicht frame, geschikt voor de ruwste gravelwegen. De carbonconstructie dempt de schokken van het gravel, terwijl specifieke flexzones in de zitbuis, achterbouw en bovenbuis samenwerken met de D-vormige zadelpen om trillingen te absorberen. Dit moet de controle vergroten en vermoeidheid verminderen tijdens langere ritten. De geometrie en de frame-stijfheid zorgen voor stabiliteit en een precieze handling.
Lichtgewicht frame
Het frame van de LAB71 SuperX weegt minder dan 900 gram (maat 56), en de Delta Steerer-technologie draagt bij aan een cleane look aan de voorkant van de fiets. De technologie zorgt voor volledig verborgen kabelgeleiding en een kleiner frontaal balhoofdoppervlak. Dit verbetert de aerodynamica, biedt een cleane integratie en moet het onderhoud eenvoudiger maken.
Met ruimte voor bredere banden (tot 51 mm vooraan en 48 mm achteraan) is de SuperX geschikt voor verschillende ondergronden en weersomstandigheden. Met het Proportional Response-ontwerp krijgt iedere rijder een frame dat geoptimaliseerd is voor zijn of haar maat, zodat het ideale evenwicht tussen gewicht, stijfheid en stevigheid altijd behaald wordt.
De geometrie is echt racey te noemen, met een stack die met 57,5 cm even hoog is als die van de high-end racefiets SuperSix Evo en een reach die slechts 4 mm korter is. Je wordt op deze fiets daardoor echt in een racehouding gedrukt.
Modellen en prijzen Cannondale SuperX
De nieuwe SuperX-lijn biedt drie standaard uitvoeringen, aangevuld met een beperkte oplage van LAB71-fietsen en framesets. De vederlichte Lab71 wedstrijdvariant, die als complete fiets (mét gravelwielen en -banden) slechts 7,4 kg weegt, heeft met € 14.999 wel een schrikbarend prijskaartje.
In de reguliere collectie (met iets zwaarder carbon) biedt Cannondale in Nederland twee modellen aan: de SuperX 2 en SuperX 3. De SuperX 2 is voorzien van een elektronische Shimano GRX Di2 12-speed groep (met dubbel crankstel) en heerlijk bollende carbon Reserve wielen. De prijs van dit model ligt met € 6.899 flink lager dan de Lab71 variant, terwijl het gewicht van een maat 56 nog altijd maar 8,5 kg is. Het goedkoopste model is de SuperX 3 (€ 4.499), die hetzelfde frame gebruikt als de 2, maar voorzien is van een mechanische GRX 820 groep en aluminium DT Swiss wielen en daarmee 600 gram toevoegt aan het gewicht.
Wij mochten de SuperX 2 al aan de tand voelen in januari. Het is een fiets die voldoet aan alles wat je zoekt als snelle gravelaar, of als wielrenner die houdt van comfort en de mogelijkheid open wil houden om ook serieuze gravelritten te maken. Een uitgebreide review, waarvoor we de SuperX ook uitrustten met een set wegwielen en gebruikten als racefiets, vind je in ons eerste magazine van 2025 (vanaf 20 februari in de winkel).
Meer informatie is te vinden op Cannondale.com.
Lees ook: De beste racefietsen, gravelbikes en mountainbikes waarmee we reden in 2024