Nieuwe Ridley Noah Fast nog sneller
De aero ingenieurs van Ridley hebben de Noah Fast nu nog sneller gemaakt.

Sprintkanonnen als Robbie McEwen, André Greipel en Caleb Ewan wonnen massasprints in de Tour op de Ridley Noah Fast. De aero ingenieurs van Ridley is het gelukt om de Noah Fast bij een snelheid van 50 kilometer per uur 8,5 watt sneller te maken dan haar voorganger.
Sinds de Noah in de Tour van 2006 werd gelanceerd, is de aero bike uit het assortiment van Ridley een garantie op succes met veel overwinningen en groene truien in de Tour de France. De Noah evolueerde naar de Noah Fast en nu, in 2025, is de Noah-familie toe aan een derde update.
Aerodynamische ontwikkelingen
In de eigen windtunnel van Ridley zochten de aero ingenieurs de limieten op van de UCI-regels. Het resultaat zijn lange, smalle profielen in de vork en de staande achtervork. De enorme onderbuis van het frame springt eveneens onmiddellijk in het oog en is speciaal vormgegeven om de luchtstroom rond de drinkbussen te geleiden zonder enige drag te creëren.
Daarnaast werd de balhoofdbuis van de fiets verlengd door maximaal gebruik te maken van de compensatiedriehoeken die het UCI-reglement toelaat. Deze vlakken achter de balhoofdbuis en rond de zitbuis zorgen voor een betere geleiding van de wind. Daarnaast zorgt een mix van symmetrisch en asymmetrische profielen voor de vork en de staande achtervork voor een aerodynamische optimalisatie. Bij zijwind zal de wind via een bolle, langere oppervlakte lopen, zodat de renner niet van de weg wordt geblazen.
Met als resultaat een snellere fiets. Zo spaart een renner bij een snelheid van 50 kilometer per uur 7 watt op de Noah Fast ten opzichte van de Falcn RS. Ten opzichte van de Noah Fast gaat het zelfs om 8,5 Watt. Cijfers bewijzen het: dit is de allersnelste fiets die Ridley ooit heeft gemaakt.
Progressieve Geometrie
Een steilere zitbuishoek sluit aan bij de veranderende voorkeur van rijders voor een positie met een open heuphoek voor een betere krachtoverdracht. Een verlaagde trapas compenseert voor de bredere banden die worden gebruikt in het moderne fietsen. Tot slot zorgt de lagere balhoofdbuis met geïntegreerd stuur ervoor dat de rijder een meer agressieve aerodynamische houding kan aannemen, wat resulteert in een kleinere frontale oppervlakte.
Cockpitintegratie
Deze cockpit is specifiek ontwikkeld voor dit nieuwe model. De focus lag hierbij op de combinatie van aero performance en comfort. Door de cockpitintegratie is er minder turbulentie. Verder volgt de Nimbus Aero cockpit de trend in het peloton naar smallere sturen. Deze cockpit meet 360mm op de positie van de shifters om op die manier gemakkelijker een aero positie aan te nemen en hierdoor het frontaal oppervlakte van de renner te verkleinen.
Op ergonomisch vlak zorgt een uitwaaierende drop voor een evenwichtig stuurgedrag. De aerodynamische bovenkant van het stuur heeft een lichte verbuiging naar de renner toe, wat voor een natuurlijke positie van de polsen zorgt wanneer de renner met de handen bovenop het stuur rijdt.
Aero is alles
De keuze voor aerodynamica is een bewuste keuze van Ridley, omdat uit tests gebleken is dat de factor aerodynamica bij de huidige snelheden in het wegwielrennen veel meer doorweegt. Op zeer bergachtige parcours vormt de Falcn RS een waardig alternatief als lichtgewicht. De Falcn RS is een beter alternatief vanaf een snelheid van 20 kilometer per uur op stroken van 7% of steiler. Hoe hoger de snelheid, hoe steiler de beklimming moet zijn om de nog lichtere Falcn RS als beste van de twee uit de test te krijgen. Met andere woorden: aero is alles!
Stijfheid
Tests hebben aangetoond dat de Noah Fast 10% stijver is in de balhoofdbuis dan de Falcn RS. Vergelijkbare waarden gelden voor de trapas. Met een verhoogde stijfheid van de balhoofdbuis in vergelijking met de Falcn RS zorgt de Noah Fast ervoor dat zo weinig mogelijk energie verloren gaat.
Vanaf februari in de winkel
Iedere wielerliefhebber krijgt de kans om met dezelfde fiets als de profs van UNO-X op de weg te fietsen. De Noah Fast is beschikbaar in vijf maten: XXS, XS, S, M en L. Ridley biedt deze aero bike ook aan via de configurator, waarmee klanten onder andere het ontwerp, de groepset, de wielset en de verdere opbouw van de fiets kunnen kiezen. De Noah Fast is verkrijgbaar vanaf € 5.499 voor de frameset en vanaf € 8.799 voor de volledige fiets afgemonteerd met Shimano Ultegra DI2.