Review: Canyon Endurace CFR Di2

De Endurace van Canyon is het model wat voor de meeste fietsers de beste keuze is. Wij leggen je in deze review uit waarom.

© Michiel Maas

Canyon endurace.jpg

Canyon lanceerde in 2023 de nieuwste Endurace CFR en SLX modellen, de meest recente update van hun populaire endurance racer, waarvan de SL en AL modellen al eerder werden vernieuwd. Terwijl de Ultimate en Aeroad modellen van het merk veel zichtbaarheid krijgen door de prestaties van profrenners als Mathieu van der Poel, krijgt het Endurace model minder aandacht. Dat is jammer, want het is een sportieve en comfortabele racefiets voor een grotere verscheidenheid aan fietsers. En je kunt er ook meer mee. Dat ondervonden we volop, zoals je kunt lezen in deze review van de Canyon Endurace CFR Di2.

Ontvang jij onze zeer goed gewaardeerde nieuwsbrief al? Schrijf je hier in en je bent als eerste op de hoogte van nieuwtjes, aanbiedingen en tips!

Canyon Endurace familie

Canyon biedt de Endurace in een groot aantal uitvoeringen aan. Het begint met aluminium modellen, startend bij de € 1.399 kostende Endurace 6, gevolgd door de CF-modellen van carbon (vanaf € 2.549). De volgende stap zijn de CF-SLX modellen, gemaakt van iets lichter carbon (vanaf € 4.049), om af te sluiten met de topmodellen die de toevoeging CFR hebben gekregen en die van nóg lichter carbon zijn gemaakt. Onze testfiets weegt daardoor slechts 7,3 kg, maar heeft ook een stevig prijskaartje van € 9.149.

Alle modellen in de Endurace-collectie hebben één ding gemeen: ze zijn de beste keuze voor de grootste groep wielrenners. De Ultimate en Aeroad zijn echte koersfietsen, die vragen om een diepe en uitgestrekte houding. De geometrie van de Endurace is heel anders dan die andere Canyon-modellen. De reach is aanzienlijk korter en de stack is flink hoger. Het zorgt ervoor dat je niet uitgerekt op de fiets zit en makkelijk met je handen boven op de remgrepen of onder in de beugel kunt rijden.

Het idee achter een endurance racefiets is dat je vooral comfort moet ervaren, waardoor je een lange fietstocht juist makkelijker volhoudt. Dit idee kan ik alleen maar toejuichen, want wanneer je lang in een positie gedrukt wordt waarbij je geen ontspanning kunt zoeken, zal je snel verkrampen of andere pijntjes ervaren. Natuurlijk vang je bij een houding die meer rechtop is meer wind en zal je snelheid een fractie lager liggen, maar je kan die snelheid door die ontspanning wel langer vasthouden, doordat je langer met een hoog vermogen kunt blijven trappen. En dat lukt met de Endurace uitstekend, mede ook dankzij de S15 VCLS zadelpen, waarmee je extra vering en daarmee comfort ervaart.

Steeds meer aero

Het frame van deze nieuwste generatie Endurace is geoptimaliseerd om een betere aerodynamica te kunnen garanderen ten opzichte van de vorige generatie. De kabels zijn volledig geïntegreerd en de framebuizen hebben een andere vorm gekregen om de luchtstroom beter langs het frame te laten stromen. Het heeft er volgens Canyon zelfs voor gezorgd dat deze Endurace aerodynamischer is dan de vorige generatie Aeroad. En het moet gezegd: de fiets ziet er niet alleen snel uit, maar voelt ook heerlijk rap.

De CFR en CF SLX modellen zijn daarnaast uitgerust met de CP0018 Aerocockpit, die voor een strakke look en optimale aerodynamica aan de voorkant zorgt. De cockpit is aanpasbaar qua maat, waarbij de breedte van het stuur 40 mm aan te passen is (20 mm breder, of 20 mm smaller dan standaard). Ook kan de cockpit 15 mm in hoogte worden aangepast zonder dat je hoeft te zagen, of de interne kabels hoeft in te korten. Hierdoor kan je het stuur eenvoudig iets aanpassen aan jouw wensen, hoewel de lengte van de stuurpen uiteraard niet aanpasbaar is. Wil je die veranderen, dan moet je een volledig nieuwe cockpit monteren. Iets om goed rekening mee te houden bij aanschaf.

Standaard brede banden

Met comfort als belangrijk aspect, is het geen verrassing dat de Endurace standaard met een 30 mm brede voorband en 32 mm brede achterband wordt geleverd. En als je bang bent dat je daarmee snelheid inlevert, wees gerust: uit onderzoek blijkt dat een bredere band (die tubeless is gemonteerd) sneller is dan een smalle band. En daarbij is hij natuurlijk ook comfortabeler, want het verschil tussen 25 mm brede racebanden met 6,5 bar bandendruk en 30 mm brede banden met 4,5 bar is gigantisch op een slecht liggende klinkerweg. Het is bijna niet meer voor te stellen hoe we die wegen vroeger over stuiterden met 8 bar in 23 mm banden.

Grote voordeel van de Endurace ten opzichte van de andere Canyon-modellen, is dat je er nog bredere banden in kwijt kunt. Officieel past er maximaal 35 mm in, maar zelfs 38 mm lijkt er zonder veel problemen in te passen. Zo kan je deze fiets – zeker in de drogere maanden – daarmee ook goed inzetten als ‘gravelbike light’. De bekende zand en schelpenfietspaden die ons land rijk is, zijn daarmee een peuleschil. Het vergroot zo het bereik van je racefiets heel eenvoudig én het nodigt uit tot avontuur.

Ook de nieuwe interne opbergruimte in de bovenbuis neigt wat naar gravel, hoewel Canyon voor het echte gravelen natuurlijk de Grizl en de Grail in het gamma heeft. Die opbergruimte is klein, maar fijn. Verwijder het klepje in de bovenbuis en er schuift een neopreen hoes uit met opbergruimte voor Canyon's 3in1 Minitool (€ 67), CO2- patroon en bandenlichters. Die accessoires zijn overigens niet inbegrepen, alleen de hoes zit er standaard bij.

Conclusie

Dat Canyon ervoor gekozen heeft om een extra licht CFR-model te maken en de Endurace daarnaast zoveel aerodynamische upgrades te geven, klinkt misschien wat tegenstrijdig. De meeste wind vang je immers nog altijd zelf en qua aerodynamica gaan die marginale verbeteringen aan het frame daardoor niet zoveel bijdragen. Een diepere positie levert je veel meer voordeel op. Maar ja, het oog wil ook wat! En deze fiets ziet er voor een endurance racefiets bijzonder strak en snel uit en voelt daarbij ook lekker sportief. Vind je de prijs wat te stevig, overweeg dan een CF SLX-model, want daarmee krijg je bijna hetzelfde pakket voor een flink lagere prijs.