Review: Lapierre Crosshill CF 8.0
Met de CF-collectie heeft Lapierre nu ook een carbon gravelbike in het assortiment.

Toen we de gelegenheid kregen om de nieuwe gravelbike van Lapierre te testen, grepen we die met beide handen aan. Lapierre valt al jaren op met een afwijkend frame ten opzichte van de ongekend stevige concurrentie. De kenmerkende constructie rondom de zadelpen noemen ze bij Lapierre de 3D Tubular techniek. Eens kijken of deze techniek ook bij de Lapierre Crosshill CF 8.0 werkt.
Review Lapierre Crosshill CF 8.0
Om maar met de deur in huis te vallen, het model waar wij mee reden tijdens de test haal je in de winkel op voor een slordige € 6.000,-. Daarvoor krijg je een full carbon frame, met DT Swiss GRC1600 SP wielen en afmontage van SRAM Force ETAP AXS D2.
Maar ook voor de kleinere beurs is de Lapierre Crosshill CF bereikbaar.
- Lapierre Crosshill CF 5.0: € 2.799,-
- Lapierre Crosshill CF 6.0: € 2.999,-
- Lapierre Crosshill CF 6.0 S: € 3.499,-
- Lapierre Crosshill CF 6.0 AXS: € 3.699,-
- Lapierre Crosshill CF 7.0: € 4.299,-
- Lapierre Crosshill CF 8.0: € 5.999,-
- Lapierre Crosshill CF 8.0 S € 6.999,- (met verende voorvork)
De Lapierre Crosshill CF 8.0 is verkrijgbaar in 6 maten: XS, S, M, L, XL en XXL.
Onze eerste indruk
Toen de Lapierre Crosshill CF 8.0 werd afgeleverd begonnen onze ogen te glimmen. De witte fiets valt op. De merknaam staat groot, maar fraai op de onderbuis. De kenmerkende 3D tubular techniek geeft de gravelbike samen met het gebogen stuur, zwarte voorvork en de hoge DT Swiss velgen een moderne uistraling. Pedalen en bidonhouders monteren en gaan!
Het Franse merk wil met de CF 8.0 concurreren met de gravelbikes in het hoge segment. De looks zijn in ieder geval goed. Waar Lapierre voorheen alleen aluminium gravelbikes in het assortiment heeft, komen de Fransen nu met een range aan carbon fietsen. CF staat namelijk voor Carbon Frame. Kijk je goed naar het frame dan valt de hoge positie van de voorvork op. Het moet zorgen voor een meer comfortabele zit. Lever je daarmee snelheid in? We gaan het zien als we de fiets eens flink aan de tand voelen op verschillende gravelroutes.
Onze rijervaring in Nederland
Zelf ben ik 1.89 m en van Lapierre kregen we een L als testfiets (net onder de 9 kg) afgeleverd. Met ongeveer 2 bar in de 38 mm banden van WBR (niet tubeless) gaan we op pad. Op het asfalt rijdt de Crosshill CF 8.0 prima, maar daar is ie niet voor gemaakt natuurlijk. Zodra we de onverharde gravelstroken van Hilversum bereiken, kunnen we voelen wat Lapierre met het ontwerp bereikt heeft. Carbon is stijf, maar de speciale constructie bij de zadelpen zorgt voor veel comfort. En hoewel de hoge voorvork zorgt voor een wat rechtere houding op de fiets is de houding door het weghalen van wat spacers ook sportief te maken. Uiteraard alleen mogelijk als je qua ideale fietspositie die marge/mogelijkheid hebt. Zo moeten ook de racende gravelrijders de Lapierre Crosshill CF 8.0 als een serieuze optie zien.
Het wat kortere frame in vergelijking met de concurrentie, maakt de Lapierre Crosshill CF 8.0 wendbaar. gemakkelijk stuur je om boomwortels of gaten in de weg heen. De meeste gravelliefhebbers komen niet vaak op de singletracks met hun gravelbike. Doe ik zelf liever ook niet. Met de Lapierre Crosshill CF 8.0 zal ik nog steeds niet adviseren om voortaan alleen nog maar singletracks te rijden, maar de vaak bochtige trails zijn geen probleem. Wat ons betreft een prima fiets voor de meeste gravelroutes in de Benelux, ook ver daarbuiten kun je met de CF 8.0 prima uit de voeten. De Force XPLR eTap AXS-groep van Sram schakelt prima, alleen bij de zwaardere versnellingen bespeurden wij een kleine vertraging.
Is de Lapierre CF 8.0 geschikt voor bikepacken?
De 3D tubular techniek zorgt voor extra comfort, het kost je ook iets. Let bij de aanschaf van een frametas op dat je de juiste maat koopt. De constructie laat het niet toe om een hele grote frametas (zo breed als de bovenbuis) te monteren. Iets kleinere tas kopen en nog iets minder meenemen. Met ruimte voor 45 mm banden kun je banden monteren die de ruigste terreinen aan moeten kunnen. Verder kunnen er tassen aan de voorvork gemonteerd worden en kan de fuelbag op de bovenbuis bevestigd worden. De interne kabels zorgen ervoor dat de tassen probleemloos bevestigd kunnen worden.
Ons oordeel
Met de Lapierre Crosshill CF 8.0 hebben de Fransen een gravelbike ontworpen die veel mensen moet kunnen bekoren. Zowel de racer onder de gravellaars als de fietsers die rustig over de routes van het Kroondomein willen cruisen, hebben aan de CF 8.0 een prima fiets. De CF 8.0 stuurt direct en soepel, het frame geeft veel comfort en de looks zijn ook dik in orde.