Fietshelm kopen?

Hier moet je op letten bij het kopen van een fietshelm

Update: 25 april om 12:15

Het woud aan fietshelmen is tegenwoordig gigantisch en soms ondoordringbaar. Het kan dus een flinke uitdaging zijn om de voor jou juiste helm te kiezen. Dit is waar je aan moet denken bij de aankoop van een nieuwe helm.

Hier moet je op letten bij het kopen van een fietshelm

Je kunt ervan uitgaan dat alle bekende merken voldoen aan de verplichte Europese EN1078 standaard en daarmee veilig zijn. Sommige merken kiezen ervoor om een eigen veiligheidssysteem – zoals MIPS – toe te voegen, zodat de impact van een eventuele crash nog verder verminderd wordt. Waar zit de variatie in helmen hem dan vooral in? Ventilatie, aerodynamica, looks, comfort en prijs. We nemen je mee door het helmenwoud, zodat jij de juiste keuze kan maken.

1 Ventilatie

Het koelen van je hoofd is – zeker met de kneiterhoge temperaturen van deze zomer – geen overbodige luxe als je op de fiets zit. Toch heeft de één daar meer behoefte aan dan de ander. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid haar op je hoofd, de mate van zweten en vooral ook de weersomstandigheden waar je in rondfietst. Ben je iemand die altijd fietst, ook als het 30+ is buiten en de fiets in de zomervakantie meeneemt naar Mediterrane landen, dan adviseren wij altijd een goed ventilerende helm. Niks vervelenders dan een hoofd dat uit elkaar knalt.

Ieder merk doet zijn best om de ventilatie zo maximaal mogelijk te maken. Dit gaat niet alleen maar door zoveel mogelijk openingen in de helm te maken, maar vooral ook door de lucht via verschillende kanalen om het hoofd te laten stromen. Hoe meer gaten betekent niet altijd beter en meer ventilatie.

De meeste merken denken namelijk wel zorgvuldig na over het plaatsen van de luchtgaten. Zo heeft BBB bijvoorbeeld de zelf ontwikkelde HaloGuard constructie, die in een ringvorm rond je hoofd wordt gevormd. Hierdoor is er de mogelijkheid om enorme luchtgaten te creëren aan de voorkant van de helm. Het resultaat is goede ventilatie op zowel lage als hoge snelheid.

2 Aerodynamica

Niet voor iedere wielrenner is aerodynamica een belangrijk aandachtspunt. Toch valt er veel voordeel te halen uit het verbeteren van je aerodynamica op de fiets. Jouw frontale oppervlak bepaalt hoeveel luchtweerstand je te verwerken krijgt en het helpt aanzienlijk als je dit oppervlak kunt verkleinen of de luchtstroom kunt sturen. Naast het aanpassen van je fietshouding, het dragen van strakke wielerkleding, het gebruiken van hoge wielen en het scheren van je benen (OK, dat effect is heel minimaal), is er ook bij een helm op aerodynamisch vlak winst te behalen. Niet voor niets zien we de renners in de Tour tijdens de sprintetappes – waar de snelheid en daarmee de luchtweerstand het hoogst is – voornamelijk rondrijden met aerodynamische helmen met minder ventilatiesleuven. Over het algemeen geldt: hoe minder van dit soort sleuven, hoe hoger de aerodynamica.

Ben je dus opzoek naar aerodynamica en het verbreken van snelheidsrecords dan is een helm met wat minder ventilatie een voor de hand liggende keuze. Je levert misschien iets in qua ventilatie maar zorg er wel voor dat je een helm kiest met in ieder geval iets van ventilatiegaten om het jezelf ook comfortabel te maken. Een goed voorbeeld van een aerodynamische helm met minder luchtgaten is de Kask Nirvana, waar de Ineos Grenadiers ploeg mee koerst.

3 Looks

Eerlijk is eerlijk: wij wielrenners houden ervan om er goed uit te zien op de fiets, met een mooi woord noemen we dat soigneren. Opvallende sokken, een mooi fietspakje of een strakke bril. Er zijn maar weinig fietsers die hier geen aandacht aan besteden. Ook bij de aanschaf van een helm speelt het uiterlijk een rol. Kijk hierbij vooral niet naar de helm zelf, maar hoe hij eruit ziet als hij op je hoofd zit. Iedereen heeft een andere vorm hoofd en dat betekent dat de ene helm je simpelweg beter staat dan de andere. Daarom geven wij er ook de voorkeur aan om een helm in een fysieke winkel te kopen, zodat je verschillende modellen kunt proberen. Vergeet ook niet om je fietsbril mee te nemen, want de combi bril-helm is behoorlijk bepalend voor je look.

Elke helm wordt tegenwoordig in meerdere kleuren gemaakt, zodat je hem altijd kan matchen met je favoriete kledingsetje. Dit kan gaan van gekke kleuren prints tot juist een gelikt matte beige look. Voor ieder wat wils. Fiets je vaak in de avond en daarmee ook weleens in het schemerdonker, dan is het raadzaam om een goed zichtbare kleur te kiezen zoals neon geel, want deze valt flink op voor medeweggebruikers. Ga je liever minder opvallend de fiets op dan is zwart vaak een kleur waardoor de helm minder lomp oogt.

4 Comfort

Misschien wel de belangrijkste eigenschap voor een helm: het draagcomfort. Want niks is irritanter dan een helm die niet lekker zit. Eigenlijk is het heel simpel: tijdens het fietsen moet je eigenlijk niet in de gaten hebben dat je een helm op je hoofd hebt. Als de helm ergens knelt, te zwaar op je hoofd drukt of je krijgt de helm niet lekker afgesteld, dan ben je daar tijdens je rit mee bezig en dat vermindert het fietsplezier.

Let daarom bij de aankoop van een helm erop dat de bandjes voor jou goed afgesteld kunnen worden zodat je comfortabel en veilig op weg kan. Waar men vaak vergeet naar te kijken is de sluiting aan de achterkant van de helm. Zit er bijvoorbeeld een fijne draaiknop aan de achterkant waarmee je de maat van de helm kan verstellen? Heb je lang haar en draag je je haar in een staart zoals de meeste vrouwen, dan raden we aan om ook aandacht te besteden aan de kooi van de binnenkant. Sommige helmen hebben bijvoorbeeld een te kleine opening om een staart doorheen te halen. Het zou zonde zijn als je hier na de aankoop pas achter komt. En een laatste tip om comfortabel op weg te gaan; pas de helm en neem een fietshouding aan. Zo kun je een voelen of de helm snijd achter de oren of in de nek wanneer je in de fietshouding verkeerd.

5 Prijs

Tot slot speelt prijs vaak ook een rol bij de aanschaf van een helm. Helmen van boven de € 200 zijn zeker geen uitzondering, maar dat betekent niet dat je met een helm voor de helft van die prijs niet alsnog aan al je verwachtingen kunt voldoen. Het verschil in een dure en een goedkope fietshelm zit in de kwaliteit van de gebruikte materialen. Qua valbescherming moet elke helm aan EN 1078 keurmerk voldoen, maar bij een goedkope helm wordt deze norm minimaal behaald. De duurdere helmen bevatten vaak de laatste technologieën, opties voor accessoires en soms ook aerodynamisch. Ook speelt het gewicht en de grote van een helm een rol in de prijs. Een goedkope helm is vaak veel groter, zwaarder en vaak minder modieus dan een duurdere helm. Ga op onderzoek uit en houd jouw wensen bij de hand. Dan kom je zeker weten uit bij de helm die op jouw wensen en budget aansluit.